• Safira

betala för sex

Hm, ja ibland känns det ju som att man faktiskt gör det...
    Jag och min kille bor inte ihop så vi har ju ingen gemensam ekonomi, men borde man inte egentligen dela lite på kostnaderna för preventivmedel? Jag har lagt ut för och fixat kondomer, dagen-efter-piller och minipiller i flera omgångar. Nu har jag fått recept på en ny sorts minipiller. Har ingen lust att betala själv för det också, plus att jag får ta allt besvär med att fixa gynekologtider och stå ut med biverkningar osv. Hur gör ni andra med betlaning för p-piller?

• Svar på tråden betala för sex
  • Zionezze

Första gången jag skulle hämta ut mina p-piller så erbjöd sig min sambo självmant att betala hälften av dem. Jag blev jätteförvånad och det var absolut inget jag förväntade mig, men för honom var det självklart.
    Numera är vi sambos och använder kondom, men dessa inhandlas alltid från den gemensamma hushållskassan. Samma sak med de gånger vi behövt dagen-efter-piller o andra tillbehör. För det är ju så, det är _vi_ som behöver dessa grejor tillsammans, o då är det inte ok att den ena ska bekosta det.

• Blueberry pie

Jag betalar mina p-piller själv. Jag åt p-piller när jag var singel också, delvis för att slippa mina monster-menssmärtor, så för min del är det ingen större deal att betala dem. Vi snackar typ 160 spänn i kvartalet så det rör sig inte om någon monstersumma direkt. Dessutom har han bil och inte jag (vi bor inte ihop) så för att vi överhuvudtaget skall kunna bonka och utnyttja p-pillren till max måste han ta bilen till mig. Och den bensinen kostar nog mer än pillren.

• CareBear

Ärligt talat, 160 spänn i kvartalet??!

Det är ju löjligt att ens ta upp det i en tråd. Vad "betalar" era pojkvänner/äkta makar för sex i så fall......? Räkna in allt de betalar mer på era utgifter, restaurangmiddagar, presenter, blommor osv osv.....

Räcker ju att ni blir bjudna på middag ute en gång i kvartalet för att ni ska "få igen" de småpengarna (och lite till) som p-piller kostar.......

Har aldrig blivit tillfrågad om jag ska vara med och dela kostnaden men skulle ärligt talat bli ganska förvånad om jag skulle få frågan......

• Dorothy

CareBear -

Vad är det som säger att mannen betalar mer utgifter, middagar, blommor och presenter?!? Det finns faktiskt kvinnor som kan betala för sig själva i dagens samhälle. :(

Det är inte summan det gäller. Det är principen att dela på både nöjet och kostnaden som uppstår...

• anne på grönkulla

Jag ser inte middagar och uppvaktning som en kostnad för den ene i syfte att få s*x och tror inte min man heller gör det - det är gemensamma nöjen och vi delar på dem, både på kostnaden och på nöjet att göra dem. På samma sätt delar vi ansvaret för preventivmedel, så länge vi inte är intresserade av att försöka få barn tillsammans.

• kissekatt

Tycker snarare att ditt inlägg är löjligt Carebear. Känner TS att hon vill diskutera detta så får hon göra det. Det känns också som att du har en rätt traditionell könsstereotyp syn på det här, det är väl inte självklart att HAN betalar middagar, blommor, presenter mm?!

• CareBear

Menar bara att ens bry sig om att dela upp en summa på 160 spänn i kvartalet på två...... "Nu vill jag ha exakt 26,60 av dig den här mån för din del av kostnaden för preventivmedel"........

Hmm så ALLA tjejer här tjänar lika mycket eller mer än sina män och är de som betalar minst 50% av de gemensamma utgifterna OCH betalar middagar osv när ni är ute.........? Ni måste verkligen vara unika ni majoriteten av tjejer på Bt.......

Menade bara att om man har gemensam eller separat ekonomi så betalar man ju säkert olika saker ändå....Måste det vara just på kronan när det gäller just preventivmedel när det säkert inte är lika noga när era män betalar mer än hälften av era gemensamma utgifter.....

För FAKTA är ju ändå att män tjänar mer än kvinnor och i alla fall i min bekantskapskrets betalar mer än sina respektive på de gemensamma kostnaderna.....

• Rat

Tycker absolut inte att det var "löjligt" att starta upp en tråd för det här ämnet. Det visade sig ju vara en riktigt "het" potatis
    Vi kvinnor ska alltid vara så snälla, förstående, överslätande och nöjda. Tycker gott vi kan kräva lite mer på de flesta plan. Fram för lite mer missnöje säger jag! Sen kan det ju se väldigt olika ut i olika förhållanden så klart. Grunden måste ju vara att det känns som om man respekterar varandra och då ingår både stora och små saker att fundera över ibland. Heja Safira!

• anne på grönkulla

Så ser iallafall inte vårt liv ut ekonomiskt. Men vi räknar inte heller på öret, som jag skrev längre upp. Däremot tar vi gemensamt ansvar.

• Safira

Hm, jag har tagit upp några saker nu, även om det kändes jobbigt.
    -att jag vill att vi ska hitta på mer saker och inte bara titta på tv/läsa när vi är tillsammans. Och prata mer.
    -att jag vill att han ska vara lite tacksam i alla fall för att jag står för preventivbiten, nämnde både att det kostar och att det ger en del jobbiga biverkningar och att jag faktiskt gör det för hans skull också. Han frågade till slut om han skulle vara med och betala, jag sa att det inte behövdes men att jag var glad att han frågade.

• anne på grönkulla

Bra! Skönt att få ur sig det och att öpnna en dialog om gemensamma saker - eftersom det egentligen är det jag uppfattar att du saknar (mer än pengarna ).

• jocelyn

Gud vilken trist kommentar från dig "carebear"...

I dagens samhäller är vi många kvinnor som VILL kämpa för att det ska bli mer jämställt mellan kvinnor och män. Din kommentar kring att "mannen bjuder på middagar, blommor osv osv bla bla bla" är så totalt irrelevant!

Att DELA på ansvaret för preventivmedel -inklusive kostnaden- är det enda naturliga för oss. Några stenåldersargument som "mannen som ändå tjänar mer pengar" är icke applicerbara i min verklighet.

Att ha en separat ekonomi har aldrig hindrat mig eller min fästman från att ta lika mycket ansvar när det kommer till p-medel.

Vakna upp och välkommen till nutiden!

• Nilo

Carebear:
    Statistiken säger ändå (Visst, kanske inte visar en exakt bild av verkligheten, men är ändå användbart) att vid en separation blir oftast kvinnorna de stora förlorarna eftersom de har lagt sina pengar på att köpa mat och andra förbrukningsvaror till hemmet, medan männen har investerat sina pengar i föremål som de i viss utsträckning har rätt att ta med sig vid flytten.

För att som kvinna förbättra sin ställning inför en eventuell separation är det en god idé att försöka dela på kostnader både när det gäller förbrukningsvaror/små utgifter och större köp såsom TV/bil/dator.

160 kr/mån är ingen kostnad jag skulle drömma om att be min partner dela, men själva principen tycker jag är rätt.

• Blueberry pie

Alltså, andemeningen i CareBears inlägg var väl (även om han i sitt inlägg hade svårt att sig borta från könsstereotypa floskler) att man i många par visst kan se p-piller som en av de gemensamma kostnader som delas på ett för båda parter rättvist sätt.

Upplever man som kvinna att det känns orättvist att behöva stå för denna kostnad kanske det kan bero på att sådana utlägg endast är en liten del av ett större system där den ena parten tvingas bidra med en oskäligt stor del av de gemensamma kostnaderna. Då kanske det är läge att ta ett snack med sin partner i största allmänhet istället för att hänga upp sig på en enstaka, inte alltför omfattande utgift.

• kackelmaja

I mina relationer har jag statt for p-piller o gyn och han statt for kondomer, jag skulle inte orka dra upp att dela pa en sapass billig sak som p-piller. Nan gang har det hant att vi har behovt ett dagen efter piller, da har killen varit med och betalat eftersom det varit dyrare o inneburit lakarbesok (detta var manga ar sedan).

Men kan tanka mig om man har ruskigt daligt med pengar att man saklart kan dela pa den kostanden med.

• jocelyn

Återigen; det är RINCIPEN, inte pengarna. Naturligtvis har jag -som tjänar mest dessutom- råd med preventivmedel. Men jag lever tillsammans med någon och vi delar på gemensamma utgifter. Preventivmedel är en sådan utgift. Att han kan känna att han tagit sin del av ansvaret för att hindra en graviditet är hans rättighet - enligt mig.

• kackelmaja

jag lever efter principen att det jamnar ut sig i slutandan, man maste inte dela upp allt pa oret.

Svar på tråden betala för sex