• J&B

Nonchalant bemötande

Hej alla!

Jag och min sambo har inte riktigt bestämt oss huruvida vi ska ha färdiga inbjudningskort eller försöka göra dem själv.

Hur som helst så begav vi oss häromdagen till Ljunggrens papper i Gamla stan dels för att undersöka deras utbud samt dels för att bolla lite idéer. Vi blev extremt dåligt bemötta av affärsinnehavaren. Hon heter Barbara Bunke tror jag, och hon behandlade oss såsom vi vore förståndshandikappade. När jag frågade om de kunde hjälpa oss med att trycka texten så fick jag en lapp, och om jag läste HELA lappen så behövde jag inte fråga mer…

Jag fattar inte vad hon håller på med! Har någon annan upplevt något liknande där?

• Svar på tråden Nonchalant bemötande
  • Jj?

Jag håller med J&B. Om jag har en ide och går till en fackaffär för att få hjälp med att realisera den ideen så förväntar jag mig hjälp. Får jag inte det så väljer jag att köpa mitt material på annan plats och kommer dessutom att berätta för vänner och bekanta hur otrevliga de var.

God service innebär ju bl a att man vill att kunden ska få rätt saker för sitt behov. Annars kommer inte kunden tillbaka.

*kram*

• J&B

Ok! Jag och Kinkan har uppenbarligen olika uppfattningar om vad god service innebär.

För att klargöra det hela ytterligare så var det 1 annan kund i affären förutom oss. Den yngre expediten hjälpe henne och Barbara kelade med sina hundar…

Är man som affärsinnehavare upptagen så kan man meddela detta för kunden och be dem vänta. Detta var inte fallet här. Om jag går in i en affär för att köpa handskar så måste jag ju prova några för att se vilka som passar. Om man inte får titta på deras utbud, hur ska man då veta om de har den produkten man är ute efter?

Jag anser inte att vi begärde mer än det som är brukligt.

Lappen innehöll förövrigt priser på trycksaker.

//J

• Medea

Kinkan,
    För att veta vad man ska köpa måste man få erforderlig (och förhoppningsvis trevlig) hjälp. Man måste ställa de frågor som J&B ställde för att veta om man vill köpa produkterna. De bad ju knappast om hjälp med idéerna.

Det är aldrig kundens fel att personalen är stressad och har för mycket att göra. Istället Då får butiken försöka lösa det genom att anställa fler (om detta är ett permanent problem) eller vänligt be folk att vänta.

• Anonym

Oj oj vad folk hade åsikter om det här! Kul! När jag var inne i butiken, då häromdagen, var det inga andra kunder där. De två expediterna hade väl kunnat lägga ett par minuter på oss och våra oformulerade behov. Jag förstår att Ljunggrens delvis säljer sitt kunnande och att de inte vill dela med sig för mycket. Men en god försäljare måste ju kunna locka med iallafall 2-3 exempel eller några frågor som får oss att förstå vad det är vi vill ha. Jag gick till Ljunggrens för att jag tycker att de säljer oerhört vackra papper och trodde att de kanske kunde hjälpa mig ta fram en fin inbjudan. Att inte ens erbjuda mig att bläddra i boken, visa några exempel, eller berätta vad det är jag bör tänka på tycker jag inte imponerar. De fina produkterna följdes i detta fall inte upp med motsvarande bemötande från personalen!

• Malin W

Jag älskar Ljunggrens papper och har varit där många gånger och handlat mycket som jag själv gjort grattiskort, inbjudningskort till fester och nu inbjudningsskort med mera till vårt bröllop.
    Men faktiskt, redan första gången upptäckte jag att det är mycket bättre att vänta på ngn annan än Barbara att fråga. Jag har fått hjälp och råd av de andra men Barbara själv har utstrålat "be inte mig om hjälp, jag har inte tid med dig" eller ngt? Inte otrevlig men heller inte hjälpsam.
    Och självklart behöver personalen inte sitta med mig i timmavis och berätta hur jag ska göra! Men också SJÄLVKLART måste de ju visa vilka papper de har, och berätta för mig om jag kan printa på dem om jag skulle vilja det. Jag bytte faktiskt format påinbjudningarna för att en tjej visade mig att det fanns massor med olika format på det pappret jag fastnade för. Sånt måste man ju oxå ta sig tid att visa.
    Man kan ju inte gå in i en affär och ge dem pengar för att de ska visa vad de har, verkar ju helt sjukt...
    Jag förstår om folk går till andra butiker då.
    Men mitt råd är att vända er till ngn annan än just Barbara!
    Då får man som jag bara positiva intryck av affären Som faktiskt har massor med fint papper i många storlekar, många färger på embosspulver och vackra stämplar - som är dyra men fiiina. Och snören och grejer!!

Jag håller med ngn ovanstående talare att om man är snäll och lite hjälpsam så blir jag glad och shoppar loss - annars om jag blir illa bemött (utan anledning) blir jag ju sur och handlar ingenting. Så visst tjänar alla på att vara lite serviceminded!

/Malin

• Ejnie

Jag/vi har BARA gott att säja om Ljunggrens. Trevligt bemötande trots mycket kunder...

• Anonym

Du som var nöjd kund hos Ljunggrens, undrar varför du i så fall inte vågar sätta ut ditt namn och väljer att vara anonym?

Kanske är det ändå så att Barbara är här inne ibland och skriver inlägg....

• Vit Brud

Vi planerar att köpa vårt papper där men måste hålla med om att bemötandet inte var det bästa! En yngre tjej som precis hade börjat var otroligt hjälpsam och gjorde sitt yttersta för att svara på våra frågor.
    Vi fastnade på ett papper som kostar 75,-/ark och är handgjort, räknade att vi kommer att behöva ca 30 ark vilket innebär 2250,- utöver detta behöver vi ca 100 st dubbelvikta kort samt tunnare blad som själva texten trycks på, behöver även kuvert, snöre, lack, sigill, tryck + sångblad, placeringskort, kyrkprogram, meny etc. så jag räknar inte mig som en dålig kund, kanske jag borde det..vad vet jag FÖR... första frågan jag ställde till den äldre damen var "ursäkta men hur mycket av detta papper har ni? Finns det fler på lagret" till svar fick jag "jag har ingen aning, hinner inte kolla i lagret, du får köpa det som finns nu och sedan komma tillbaka någon annan dag då jag hunnit titta efter.." man börjar ju fundera ifall man ska gå tillbaka?! Jag anser inte att jag ska behöva börja med att berätta vad slutsumman blir för det jag tänker köpa för att få bra betjäning, utan jag anser att man ska bli bra bemött från början. Man kan väl åtminstone säga "låt mig kolla upp det och ring mig imorgon/i övermorgon"
    Jag är villig att betala för något som jag vet att blir bra men det är bra mycket roligare när man med glädje lämnar över pengarna.
    Tycker däremot inte att Barbaras bok är dyr, som sagt om man inte vill betala kan man ju låna den på biblioteket.

• Blågula norskan

Fattar inte att ni ursäktiger det dåliga bemötandet Barbara ger sina kunder. DET ÄR ALDRIG FÖRLÅTLIGT. Jag blir så sur när jag hör sånt här. :(

• Sofia 23/8

Jag var inne på Ljunggrens idag, blev nyfiken efter allt som jag har läst om affären här på BT. Och jag blev positivt överraskad! En ung tjej hjälpte mig och hon var otroligt hjälpsam, tog fram olika papper och snören och försökte verkligen hjälpa mig att ta rätt beslut vad gäller inbjudningarna.

Jag kommer definitivt att gå tillbaka dit!

• J&B

Hej på er alla!

Till Sofia 23/8 så vill jag säga att jag är glad att du har blivit väl bemött. När vi var inne i affären så var dessvärre den "yngre" tjejen upptagen med en annan kund. Jag tror alldeles säkert att vi hade uppfattat hela besöket annorlunda om vi hade fått hjälp av henne. Ljunggrens Papper har otroligt vackra ark, så jag finner det fullt förståeligt att man går dit.

----> Vit Brud: Det är riktigt tråkigt att bli bemött på detta viset när man anser själv att man är en "köpkraftig" kund. Noterade även att vi är ute efter lika produkter och kvantitet.
    Skriv gärna o berätta hur allting fortlöper med dina inbjudningar etc.

//J

• Elise84

Jag och min blivande make valde att köpa papper, snören och kuvert från Ljunggrens Papper till våra bröllopsinbjudningar. Första gången vi var inne i butiken träffade vi den omdiskuterade Barbara, och vilket humör. Hon hade definitivt inget intresse av att visa oss vilka produkter som skulle kunna vara bra och matcha våra önskemål, och när vi frågade om de kunde hjälpa till med utformningen gav hon oss ett papper som vi själva fick läsa igenom och som skulle besvara ALLA våra frågor. Vi köpte våra papper efter att ha letat och räknat upp allt själva, och eftersom det blir 100 gäster på bröllopet, så gick det hela på en ansenlig summa... Vi hoppades att hennes humör var temporärt och att hon möjligtvis varit stressad (trots att vi var ensamma i butiken), men när vi några veckor senare kom för att komplettera upptäckte vi att detta tyvärr inte var fallet. Att behandla sina kunder som om de vore totalt förståndshandikappade, och enbart uppvisa att man själv har rätt och att kunden har helt fel, går verkligen emot alla mina värderingar! Jag kommer aldrig igen att sätta min fot i denna butik, trots att deras papper är fantastiska, jag kommer i stället att göra mitt yttersta för att hitta liknande produkter hos andra. Jag tänker INTE utsätta mig själv för denna bittra kvinnas bemötande och nonchalans! Jag önskar att någon i Stockholm skulle starta en konkurrerande verksamhet med liknande produkter, med BRA och TREVLIGT bemötande, dit skulle jag då rekommendera alla att gå i stället!

• Sjörå
    Elise84 skrev 2013-10-16 00:11:25 följande:
    Jag och min blivande make valde att köpa papper, snören och kuvert från Ljunggrens Papper till våra bröllopsinbjudningar. Första gången vi var inne i butiken träffade vi den omdiskuterade Barbara, och vilket humör. Hon hade definitivt inget intresse av att visa oss vilka produkter som skulle kunna vara bra och matcha våra önskemål, och när vi frågade om de kunde hjälpa till med utformningen gav hon oss ett papper som vi själva fick läsa igenom och som skulle besvara ALLA våra frågor. Vi köpte våra papper efter att ha letat och räknat upp allt själva, och eftersom det blir 100 gäster på bröllopet, så gick det hela på en ansenlig summa... Vi hoppades att hennes humör var temporärt och att hon möjligtvis varit stressad (trots att vi var ensamma i butiken), men när vi några veckor senare kom för att komplettera upptäckte vi att detta tyvärr inte var fallet. Att behandla sina kunder som om de vore totalt förståndshandikappade, och enbart uppvisa att man själv har rätt och att kunden har helt fel, går verkligen emot alla mina värderingar! Jag kommer aldrig igen att sätta min fot i denna butik, trots att deras papper är fantastiska, jag kommer i stället att göra mitt yttersta för att hitta liknande produkter hos andra. Jag tänker INTE utsätta mig själv för denna bittra kvinnas bemötande och nonchalans! Jag önskar att någon i Stockholm skulle starta en konkurrerande verksamhet med liknande produkter, med BRA och TREVLIGT bemötande, dit skulle jag då rekommendera alla att gå i stället!
    Tråden du har svarat i är 10 år gammal. Jag förstår att du vill dela med dig av dina upplevelser men du bör i så fall starta en ny tråd
  • Ello

Alltså, om man har en butik och vill ha kunder så tar man sig tid.
    Vem säger att hon inte hade köpt en produkt om hon fått hjälp? Något som hade genererat pengar.
    Om den första kunden har betalat så är den väl klar och då är det väl lämpligt att gå vidare till nästa kund om den skall handla.

Jag har alltid massor att göra men kundservice handlar om att se alla och vara trevlig mot alla, ALLA kan vara en potientiell kund. Det har ingen betydelse hur pissig min dag är eller om jag har 900 kunder. Jag hejar och ler mot alla, för det är mitt jobb. Om jag inte hinner hjälpa så kan jag be kunden vänta, eller kanske har de möjlighet att sända ett mail/ringa/komma förbi en annan tid, "den tiden brukar det vara lite mer stilla".

Vart är världen på väg när man skiter i sina kunder? Men stället kanske har för hög inkomst och kan skita i att ge råd (och sälja) och bara fokusera på dem som vet vad dom vill ha och som skiter i kundservice.

Hur som helst så har jag genom att läsa tråden (och inte bara TS första inlägg) insett att det stället kommer jag aldrig besöka. Och jag kommer inte rekomendera någon vän att gå dit heller. Tack TS för varningen!

Svar på tråden Nonchalant bemötande