• J&B

Nonchalant bemötande

Hej alla!

Jag och min sambo har inte riktigt bestämt oss huruvida vi ska ha färdiga inbjudningskort eller försöka göra dem själv.

Hur som helst så begav vi oss häromdagen till Ljunggrens papper i Gamla stan dels för att undersöka deras utbud samt dels för att bolla lite idéer. Vi blev extremt dåligt bemötta av affärsinnehavaren. Hon heter Barbara Bunke tror jag, och hon behandlade oss såsom vi vore förståndshandikappade. När jag frågade om de kunde hjälpa oss med att trycka texten så fick jag en lapp, och om jag läste HELA lappen så behövde jag inte fråga mer…

Jag fattar inte vad hon håller på med! Har någon annan upplevt något liknande där?

• Svar på tråden Nonchalant bemötande
  • Anonym

Och affären på Norrlandsgatan heter bookbinders design, där är det också dyrt, så ifall att man inte är beredd att betala så ska man nog inte bemöda sig med ett besök där heller.

• Anonym

Och angående hennes bok, en snabb sökning på nätet visar att den kostar 432:- på akademibokhandels, så priset för den på Ljunggrens är billigt!

• Lillpucko

Gillar också Barbaras bok, köpte den på Panduro för ca 280:- strax innan jul.

• Ellte

Anonym 19.54:
    Med tanke på att Arkivet (som nog f.ö bara finns i Götet, jag hade fel) är väldigt serviceinriktade, hjälper till med idéer och tips och dessutom har flera pärmar liggandes med tips på kort så är det nog inte heeelt fel att tro att man kan få god service även i en sådan affär. Självklart tar de bra betalt för sina tjänster och sina papper, men de har råd att vara trevliga mot kunderna och även ge lite inspiration på vägen.
    Om det är så som J&B beskriver det hos Ljunggrens papper är det enligt min ringa åsikt underligt om någon väljer att konsultera henne för sina tjänster...

• kinkan

2003-01-23 23:08 Ellte

Gör arkivet "allt" gratis? Tryck, design, råd....? Jag har aldrig varit där, så jag kan inte jämföra med dem.

Ljunggrens är en liten butik med stor service. Att göra specialdesignade bröllopsinbjudningar till de kunder som faktiskt betalar för den tjänsten tar tid. Om man inte har tid att hjälpa alla, vem skulle du ha valt att hjälpa, den som inte är beredd att betala för din dyrbara tid eller den som faktiskt är det?

Nä, ni kanske har missförstått exakt vad det är man gör på Ljunggrens, gå till matton ist, det verkar mer vara på den nivån ni är på.

Som sagt, man kan inte räkna med att få hjälp med det som man har valt att ta betalt för på Ljunggrens, passar det inte så ska man såklart inte gå dit, men dåligt att snack ner en butik bara för att man själv inte förstått syftet med den.

• Hestia

Bor varken i Stockholm eller Göteborg, men utnyttjar friskt Mattons i Malmö - de har otroligt mycket grejer och man får ju hur många idéer som helst när man är där!
    Tycker det är högre nivå på att tänka själv än att gå in någonstans och få dem gjorda.

Vad gäller råd om inbjudningar och kreativitet och så vidare: mitt tips är att titta i böcker (Barbaras papper ÄR bra), och titta på en massa inbjudningar på internet. När ni vet vad ni tycker om så börja spåna utifrån detta! Det är inte så svårt att se hur inbjudningskorten är gjorda, och det GÅR att kopiera det själv!

• kinkan

Hestia

Jo, jag tycker som du också, matton har jättemycket fina papper för den som vill vara kreativ själv, Ljunggrens är ju en specialbutik där de gör just specialdesignade inbjudningskort. Det är om man vill ha det, och är beredd att betala för det som man ska gå dit, vill man köpa papper och göra själv så är det bättre att gå till matton, där de inte gör spec designade kort för just dig. Två helt olika butiker alltså, vilket inte alla verkat förstå.

• Hestia

kinkan - Håller med dig! ;)
    Om ändå Matton och Ljunggrens har olika papper kan man ju gå till Ljunggrens och köpa papprena, men för att få inspiration tycker jag internet är överlägset bäst!
    Sedan tror jag att Ljunggrens gör otroligt fina inbjudningar, att döma efter boken!

J&B - Om du vill ha hjälp endast med att trycka papprena kanske ett tryckeri är billigare? Värt att kolla upp i alla fall! Sedan läste jag i en annan tråd att Barbara är en humörmänniska, så ta inte för hårt på det! ;)

• Medea

Anonym 19:54 (Barbara?)

Även om Ljunggrens papper är en unik affär med unika tjänster och man måste betala för speciell måste man ju kunna kolla utbudet och vad för tjänster affären tillhandahåller utan att bli dåligt bemött.

Avskyr dåligt bemötande när jag är inne i affärer.

Jag har efter några preliminära besök i olika affärer som har prylar/kläder till bröllop fått en känsla av att blivande brudar kan man behandla lite hur som helst. Och vad dyrt allt blir bara för att det är en bröllopspryl. Saker som normalt är billigare tar man bra extra bra betalt för bara för att det är till ett bröllop.

Consumers/brides in the world unite!

• kinkan

-----> Medea

inte barbara, kan jag avslöja. Nöjd kund, som har förstått vad Ljunggrens gör.

Ang vad de erbjuder så får man ju ett infoblad, det kan man ta som service, och passar det inte så kan man ju gå ngn annanstans.

Fö har matton jättefina papper, det är klart bättre att gå dit om man sk agöra själv. Min syster gjorde så, vi (jag & min man) gjorde på Ljunggrens.

Svar på tråden Nonchalant bemötande