• J&B

Nonchalant bemötande

Hej alla!

Jag och min sambo har inte riktigt bestämt oss huruvida vi ska ha färdiga inbjudningskort eller försöka göra dem själv.

Hur som helst så begav vi oss häromdagen till Ljunggrens papper i Gamla stan dels för att undersöka deras utbud samt dels för att bolla lite idéer. Vi blev extremt dåligt bemötta av affärsinnehavaren. Hon heter Barbara Bunke tror jag, och hon behandlade oss såsom vi vore förståndshandikappade. När jag frågade om de kunde hjälpa oss med att trycka texten så fick jag en lapp, och om jag läste HELA lappen så behövde jag inte fråga mer…

Jag fattar inte vad hon håller på med! Har någon annan upplevt något liknande där?

• Svar på tråden Nonchalant bemötande
  • Anonym

Hej!
    Har fått ett jätte bra bemötande av de yngre tjejerna i butiken. Den äldre damen (Barbara?) tycktes dock inte se mig när jag gick in i butiken och verkade allmänt upptagen, så jag väntade tills den yngre tjejen var klar med sina kunder.

• Ellte

kinkan: jag har ju inte varit i Barbaras affär så jag vet inte, men som det låter är det ingen större skillnad på den och Arkivet. De säljer papper, stämplar och alla möjliga tillbehör för att göra kort till alla tillfällen. De gör även kort på beställning och anordnar kurser i korttillverkning av olika slag. Jag menar inte att allt de gör är gratis, hur skulle en affärsrörelse överleva det? Däremot är de snälla, vänliga, serviceinriktade och så brinnande för vad de gör så att de gärna hjälper till med lite inspiration och förslag.
    Jag vidhåller fortfarande att om Ljunggrens har så dålig service och taskigt bemötande som J&B beskriver förstår jag inte varför hon får några kunder.

• kinkan

------> Ellte

Så här alltså.... Sätt dig in i deras sits. Om du har mkt att göra på jobbet - ponera att du jobbar i en butik som arkivet eller Ljunggrens. Du hinner knappt med de som betalar (och uppskattar) för det du gör, och du måste börja prioritera vilka kunder du ska hjälpa. Vem väljer du? Den som betalar eller den som inte betalar?

Du har ju valt att ta betalt för servicen du har - inget fel i det! Om nån inte accepterar/respekterar det skulle du också kanske bli sur? Valet är enkelt, vill man inte betala så får man ingen service.

• evanisse

Det är ju de själva som får lida. Jag ringde till en frisör i min stad igår som jag vet ska vara duktig på håruppsättningar och sånt. Hon var jättesnorkig, så även att det lät bra tänker jag aldrig gå dit!!

• kinkan

-------> evanisse

Vad skulle dom "lida" av? Att de som inte vill betala inte kommer att gå dit igen? Det är nog ingen förlust skulle jag tro, de betalar ju ändå inte?

• Anonym

Kinkan, företaget får lida därför att så fort Evanisse, i detta fall, hör talas om denna frisör kommer hon säga "Ja, jag tänkte anlita henne men hon lät så otrevlig."

Jag litar på mina vänner, säger dom att en frisör, eller affär, är bra kollar jag kanske lite extra på just det ställe om jag behöver anlita sådana tjänster. Jag har ett positivt intryck redan innan jag varit där.

Om de istället skulle hävdat att frisören var dålig hade jag inte ens bemödat mej med att gå dit.

Jag har råd att betala, men jag vill bli bra bemött från första stund annars tar jag mina pengar och går till en annan affärsrörelse. Så du ser, dom får lida på grund av att de är otrevliga, dom blir aldrig rekommenderade.

• Ellte

kinkan: Jag arbetar själv på ett stressigt företag med många kunder som betalar för sgi, men jag väljer ändå att vara artig och serviceminded mot ALLA kunder. Jag tror (vet) att det lönar sig i längden att behandla alla med respekt och service. Det resulterar i att folk kommer tillbaka även när det gäller större saker. Och jag riskerar INTE att få sådana här trådar skrivna om mig. Tror du att detta är bra reklam? (näe inte det du skriver heller, för du säger att "jo de är inte serviceinriktade, men det finns anledning".

Jag tycker samhället idag är påväg alltmer mot att bli mindre serviceintriktat och det skrämmer mig...

• Charling

Om man beställer boken på AdLibris, så kostar den 253 kr, 278 inkl moms. Så det är ju inte så stor skillnad mot att köpa den hos Barbara själv.

• J&B

Hej alla!

Känner att det är dax för mig att inträda…!

Jag och min sambo gick till Ljunggrens mycket därför för att vi hade hört att de har lite annorlunda utbud. Vi har en idé om hur våra inbjudningar, program, menyer och tackkort ska se ut. Vi söker efter någonting lite annorlunda, lite mer personligt än det traditionella som finns ute. Jag har full förståelse att man kanske inte kan tillhandahålla kunderna med idéer. Men det var inte heller avsikten till besöket. Vår avsikt var följande, ”vi har dessa idéer. Vilket papper passar? Kan man trycka det själv, eller bör man lämna in dem till ett tryckeri? Kan man använda samma papper till alla kort, eller måste vi använda oss av ett annat?” Jag är inte ute efter några gratisidéer, utan bara hjälp med att köpa rätt produkt!

Om jag går in i en affär för att köpa en kappa, så ligger det i mitt intresse att veta hur den reagerar när det regnar, snöar etc.

Jag reagerade på Ljunggrens Papper för att jag blev illa bemött. Vi gick inte dit för att ”döda” en halvtimme. Vi gick dit för att vi har ett bröllop att planera! Min sambo hade dessutom gått ifrån sitt arbete tidigare för just detta ändamål.

Jag hoppas att detta inlägg klargör vissa frågetecken, och jag hoppas att Barbara verkligen läser detta och kanske tar till sig detta på ett positivt sätt.

//J

• kinkan

Men..... -----> J&B

Det är ju det här som tar tid:

";vi har dessa idéer. Vilket papper passar? Kan man trycka det själv, eller bör man lämna in dem till ett tryckeri? Kan man använda samma papper till alla kort, eller måste vi använda oss av ett annat?” Jag är inte ute efter några gratisidéer, utan bara hjälp med att köpa rätt produkt!"

Om man har annat att göra (som att ta hand om de som betalar) så har man kanske inte tid att hjälpa till med det du vill ha hjälp med gratis, eller var du beredd att betala för det just du ville ha hjälp med?

Du hade egna idéer säger du, då kanske lappen du fick skulle ha gett dig ngt tips på vad du skulle tänka på? Om dom inte hade tid med er, så var det väl bra att ni fick en lapp, så att ni kunde sköta er själva?

Vad stod det på lappen förresten? Jag fick aldrig ngn sån nämligen.

Svar på tråden Nonchalant bemötande