• TesseG­osing
    Äldre 24 Jan 14:32
    35350 visningar
    30 svar
    30
    35350

    Varför gifta sig?

    Varför ska man gifta sig?
    Försöker övertala min sambo som är emot allt sådant till varför man ska göra det... utöver som ett bevis på att man verkligen älskar varandra.
    Har hört att det ska finns någon anledning med pengar också när man har barn?! Någon som har något bra???

  • Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Muffin­sTönt
    Äldre 24 Jan 20:13
    #0

    Så giftemål är en praktisk grej som man bör göra. Ungefär som förr i tiden.

  • Äldre 24 Jan 20:14
    #0

    Nja. Men har man ändå bestämt sig för att leva ihop under äktenskapsliknande förhållanden så ser jag få vettiga skäl att låta bli, kan man väl säga.

  • Okänd
    Äldre 24 Jan 20:24
    #0
    Meddelande borttaget
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 24 Jan 20:29
    #0

    Muffinstönt: Vänd på det - varför ska man låta bli att gifta sig? Har du några bra argument?

    Jag kan tycka att sambolagen är lite konstig. Antingen vill man omfattas av regler och då gifter man sig eller så vill man inte det och då låter man bli att gifta sig. Men då träder en massa regler in som staten bestämt ändå. Man kan alltså inte leva ihop under "fria förhållanden". Förstår ni hur jag menar? Jag vet att sambolagen säkert är bra i många lägen men rent teoretiskt?

  • Muffin­sTönt
    Äldre 24 Jan 20:43
    #0

    Egentligen så har jag inga bra argument till varför jag inte ska gifta mig.

    Känner bara att jag inte behöver det. Vi kommer att vara tillsammans oavsett gift eller ogift.
    Jag har en tanke om att man "ska" vara lyckligare som gifta. ÄR det så? Borde det inte var som innan man gift sig? Det känns som när denna "lycka" inte kan uppnås så blir man så ledsen och sårbar och tappat tron och glöden att kämpa i nöd och lust.
    Känns som jag bara svamlar en massa. Men så kääner jag inför tanken om äktenskap. Förvirrande!

  • Muffin­sTönt
    Äldre 24 Jan 20:44
    #0

    Så du menar att vi omfattas av en massa regler oavsett om man är gift eller sambo?

  • jocely­n
    Äldre 24 Jan 21:16
    #0

    Hört talas om sambolagen?

  • Muffin­sTönt
    Äldre 24 Jan 21:20
    #0

    Näää... Kan nån förklara lite grann om den?

  • Äldre 24 Jan 21:26
    #0

    Varför skulle man vara lyckligare? Relationen blir ju vad man gör den till.

    Men, bor man i samma bostad, köper mat ihop, reser på semestrar ihop, föder och försörjer barn ihop - varför skulle man inte gifta sig så att man omfattas av det skydd som lagen ger gifta?

    Även om man tror att man vore lika lyckliga ändå.

  • Muffin­sTönt
    Äldre 24 Jan 21:31
    #0

    Men har man funderingar på att skaffa barn tillsammans - då är det "läge att gifta sig".
    Ni tycker kanske jag säger emot mig själv. Men jag är ju som sagt inte 100% på det ena eller det andra.

  • Äldre 24 Jan 21:50
    #0

    Nä, det måste man inte vara. Säker alltså. Själv tänkte jag inte alls såhär om äktenskap innan jag träffade min man eller ens i början av vår relation. Man måste inte ha en fix o färdig uppfattning som man aldrig ändrar på. Man får låta det mogna fram som beslut när det känns rätt!

  • mammaK
    Äldre 24 Jan 21:55
    #0

    web.vigsel.nu/
    På den här sidan hittar du äktenskap kontra sambo

  • Äldre 24 Jan 22:07
    #0

    Den här länken kanske kan hjälpa lite också för att reda ut begreppen:
    www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx%5c10%5c11%5c2401

  • keeya
    Äldre 5 Feb 15:33
    #0

    Vi gifter oss inte för att vi ska veta att vi älskar varann. Det vet vi redan. vi gifter oss för att alla andra ska se att vi älskar varann och för att vi menar allvar. Att vi ska leva ihop resten av våra liv, det vet vi redan. Vi vill att hela världen ska veta det också!

    Jag vill att hans familj ska veta att jag har för avsikt att bli deras "dotter" och att jag känner mig välkommen att vara det. Han vill att min familj ska veta att han har för avsikt att bli deras "son" och att han känner sig välkommen att vara det.

    jag har alltid velat leva i "rätt ordning" flytta ihop, förlova oss, gifta oss, skaffa barn.

    Givetvis kan man skaffa barn utan att vara gift, men jag tror att om man är gift så är omvärlden beredda på att vi ska skaffa familj tillsammans och man undviker risken med att få reaktionen: "VA? Oj! Jaha... vad kul! *lång betänketid* Ni ska behålla det eller?" När man berättar att man är Gravid.

    Har man vart tillsammans i typ 15 år så är det ju ingen risk att nån blir förvånad och då tycker jag inte att det är så stor indé att gifta sig heller, inte av den anledningen iallafall för då borde ju budskapet gått fram ändå.

  • to&jo
    Äldre 12 Feb 21:37
    #0

    för mig handlar det utöver att jag älskar honom och vill leva mitt liv med honom om att jag tror att äktenskapet kan stabilisera ett förhållande på det sättet att man inte lika lätt bryter upp utan att man jobbar för att bevara en relation som man i grund och botten tror på och vill vara kvar i. sen kan det ju ändå alltid tyvärr medföra i slutändan att man går skilda vägar, som statistiken ju tyvärr visar... Men jag tycker det är kul att visa att man tror på förhållandet och vill satsa.

  • Nanna3­000
    Äldre 8 Apr 23:05
    #0

    muffinstönt

    När det gäller lycka och äktenskap så har jag märkt att viljan att gifta sig ofta inträder när ett par inser att det verkligen vill dela sina liv med varandra och där är man oftast lycklig ju, kan det vara så att men gifter när man är lycklig istället för att bli lycklig när man gifter sig?

    förutom det ekonomiska och lagliga så ser jag det lite som keena gör.
    Mitt (blivande) äktenskap kommer att vara en befästning av mitt förhållande, den dagen jag gifter mig gör jag det klart att jag har en ny familj som i alla avseeden kommer att vara min närmsta, både i lagens och samhällets ögon. Visst skulle man kunna vara sambo i all evighet men då kommer man alldrig upp i samma nivå av seriöshet som med ett äktenskap, oavsett kärlek och barn, för man kommer alldrig att ha gjort det oficiella förkunnadet, och det spelar ingen roll vilka samboavtal man skriver på, man kommer alldrig att ha samma lagliga säkerhet som ett giftemål innebär, för det finns alltid kryphål.

    Faktum är att jag har ett exempel på det: För några månader sedan föddes det ett litet barn till ett sambopar (tror att det var i stockholm) och sorgsligt nog dog modern under förlossningen. Men mannen i paret kunde inte få vårdnad om barnet eftersom modern inte skrivit på en faderskapsförsäkran och de inte var gifta. Det var ingen tvekan om att det var hans barn rent praktiskt men lagligt var han inte fadern utan vårdnande gavs till en moster. Och om jag inte minns fel så var det månaders kö till ett faderskapstest. Jag kommer ihåg att jag läste det i både City och Metro, och då hade tvisten pågått i ca en månad efter barnets födelse och det var fortfarande inte klart.

  • jagärs­åkär
    Äldre 11 Apr 10:42
    #0

    Själv vet jag inte exakt varför man gifter sig. Det känns bara så naturligt med m2b men innan jag träffade honom var jag bergsäker på att jag aldrig skulle gifta mig. Dessutom trodde jag inte på andras äktenskap heller! M2b har visat mig en ny värld och ett nytt sätt att tänka...

    För mig tror jag att det handlar om att han ska vara en del av min familj. Och jag en del av hans. Som en stor välkomstceremoni. Han är egentligen redan en del av min fam men jag vill göra det officiellt och vackert. Jag vill nog höra alla fina talen och jag vill samla alla jag gillar och fira med dem.

    Jag gillar det officiella i det! Men visst kan jag tänka mig ett liv med m2b utan att vara hans fru, skulle säkert vara lika lycklig för det. Det känns också som att man bestämt sig för att inte ge upp så lätt om man gifter sig. Det visar att man tänker satsa och att "det här är min karl". Det var inte bara nåt som med tiden hände, typ "det blev vi, jag blev på smällen, och på den vägen är det". Det känns mer genomtänkt och mer som att man firar början på ett framtida liv ihop. Det är inte nåt som bara "blev" utan det är nåt vi skapar tillsammans!

    Vad tycker ni om det här resonemanget?

  • Muffin­sTönt
    Äldre 11 Apr 12:54
    #0

    jagärsåkär

    Det låter ett fint sätt att tänka. Egentligen är jag ju inte nån anti-äktenskap person. Det är bara att sen liten har folk "bankat in" i mig att äketnskap är ett MÅSTE i en relation. Punkt slut!

    Ingen har förklarat att det är ngt man VILL göra för man älskar varran.

    Därför är jag lite skeptisk... :?

    Men jag tror på att det kommer en dag då jag känner att jag VILL gifta mig.
    Men det är inget jag har gått och drömt om sen liten.

  • jagärs­åkär
    Äldre 11 Apr 15:31
    #0

    MuffinsTönt: nej egentligen har jag inte heller drömt om att gifta mig. Kanske har drömt lite om klänningar men ville inte bli "fru". Det där ändrades rätt sent i livet, jag trodde att äktenskap betydde sämre sex, att ta varann för givna och att hela livet är slut, nu är det bara att vänta på att bli gammal.

    Men jag tror aldrig jag älskat nån, som jag älskar m2b! Med honom känns det bara vackert och roligt att gifta sig. Jag vill fira oss helt enkelt och kan inte tänka mig ett liv utan honom. Och så vill jag ha många barn med honom, om man vet det så känns det också logiskt att gifta sig. Skaffa barn är ett mycket "större" steg än att gifta sig... Men egentligen har de två inte nödvändigtvis med varann att göra. Jag tror bara det var min ultimata bekräftelse.

  • Okänd
    Äldre 26 Jan 08:43
    #30
    Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför gifta sig?