• 23september

Panik, en månad kvar!!!!

Hej tjejer!

Känner hur jag börjar bli otroligt stressead över min vikt inföt bröllopet om en månad. Köpte för flera månader sedan min klänning och med vilja två strl för lite(dum som jag är) och nu får jag inte på mig den. Har tränat och ätit relativt nyttigt hela sommaren men utan större resultat, vad ska jag göra?! Drömmer madrömmar om att klänningen spricker på väg till altaret och massa annat.. Vad tror ni om att köra en cambridgediet i ett par veckor??? Är egentligen emot dessa typer av dieter men vad ska man göra i en sån här situation.. Väger 83 och och vill gå ner till kanske 77-78 kg, tro ni seriöst att det är fullt möjligt med typ cambridge eller nutrilet på en månad? HUr lång tid extra tro ni att det skulle ta om man väljer att äta lunch (nyttig) varje dag och byter ut frukost och middag? Jag tränar ca 4-5 gånger i veckan..
    Tacksam för alla tips och råd!!!
    Tack på förhand.
    // Johanna

• Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!
  • 23september

Tack för ytterligare information! Som du säger, jag ska i en brudklänning och inte gå en brottningsmatch Jag håller mig till dina råd.. Jag har visat alla dina inlägg för min m2b och han blev superimpad, så nu hänger han med på mina middagar Jag tyckte den där dieten kändes lite konstig då man fick dricka hur mycket juice man vill, som du säger massa kalorier! Ska strax gå och äta lunch, vet att det är fisk med sån där smörgucka på så det blir att pilla bort och äta fisk och grönsaker Har även inhandlat mig ett måttband så att jag kan mäta mina resultat.. Inte bara stirra mig blind på vågen! Ha en bra dag!!!

• Lisa1

Ahh, måttband! Sådant är bra om man vill mäta det "verkliga" resultatet, vilket inte alltid syns på vågen eftersom det ofta kan vara vatten som försvinner först vid en viktminskning. Men kom ihåg att vattnet även gör att du kan upplevas "mindre", trots att det inte är jättemycket fett som försvunnit. Men i det här fallet så är det ju bara minskningen i omfång som man är ute efter så sett till det är ju allt gott (även om detta INTE är så hälsosamt under normala omständigheter).

En fråga, är din m2b också i behov av att gå ner några kilo? Om han har det skulle jag nog inte gå riktigt så långt som du går, kanske "bara" gå över till "grönsaker, kött/fisk och liiite ris" men ändå äta hyfsade portionsstorlekar. Män har ju ett högre kaloribehov än kvinnor, så en man som går ner i vikt skall ändå äta mer än en kvinna som kämpar för detsamma. Skulle för en man aldrig rekommendera ett intag på under 1200 kcal per dag. Om han nu inte var 160 cm lång och var 60 år gammal och hade ett stillasittande liv. Sedan har han ju inte en klänning att komma i. Som jag sagt hundra gånger tidigare så funkar den metoden jag beskrivit för dig vad gäller snabb omfångsminskning. Få och långsamma kolhydrater, mycket protein och även en mindre mängd fett i kosten men framförallt en liten energimängd - det får vikten att rasa. Men även om det inte är farligt om det sker under endast några veckor så är det inte alls hälsosamt! Du befinner dig i lite "nödsituation", men det gör ju inte din blivande på samma sätt, så jag skulle nog ta det lite lugnare med viktminskningen om jag var han. Inte lika få kalorier men kanske lite samma upplägg med mycket grönsaker och lite mindre kolhydrater osv.

• Lisa1

Anv. resultatmätningen tycker jag personligen att ett par jeans eller gamla byxor eller liknande är det bästa för att mäta hur det går. Det smiter ju åt hela vägen medan ett måttband endast mäter punktvis. Man får därför en lite bättre känsla, och så är det ju lite triggande efterssom ditt mål är att komma i en KLÄNNING och inte måttband på bröllopsdagen ;). Skulle ju om inte annat se lite, eh, innovativt ut med en brud endast iklädd ett röd-gul-grönt plastsnöre! :D

• Lisa1

"ang. resultatmätningen" skulle det vara, börjar bli sent nu... ;)

• 23september

Nej min m2b är inte inte något stort behov av att gå ner några kilo, han ville nog bara "sympati-äta" med mig och så tycker han att det känns så gott och nyttigt att bara äta kött, kyckling eller fisk och sallad/grönsaker till middag. Han äter alltid ute på lunchen så han fär nog i sig sina kalorier

Jag har ett par favoritbyxor som jag har som "mätningsredskap" Dem har redan åkt fram..hahah.. Sen har jag ju faktiskt det perfekta mätninggsredskapet och det är ju min klänning Jag vägde mig imorse, blev mycket positivt överraskad!! Från början vägde jag 83kg sen var jag sjuk och gick ner 2kg och nu stod vågen på 78,5kg!!!!!!!!! Trodde knappt mina ögon.. Och jag har inte ens varit på gymet den här veckan, bara gått ett par promenader pga att jag fortfarande har frutansvärd hosta. En sak till, jag fuskade lite häromkvällen.. Vi var bortbjudna till ett par kompisar, blev lite onyttigare middag och två glas vin.

Jag har alltid pendlat i vikt och för 3-4 år sedan vägde jag ca 63kg och mådde så bra. Jag har mycket lätt att gå upp i vikt så det tog kanske ett år och sedan hade mina kilo smygit sig på mig igen.. Gick ner allt med viktväktarna, gillar inte att vara beroende av points. Man blir till slut besatt och mår sååå dåligt om man råkat äta två points för mycket, känns inte hälsosamt. Har det senaste året försökt gå ner i vikt med bara min egen hjälp. Hela våren tränade jag spinning o bodypump flera gånger i veckan, åt nyttigt. Lagade mycket recept från "du blir vad du äter" men ändå hände inget på vågen Man tappar lusten, ser man inga resultat så.. Nu känns det som om jag kan fortsätta gå ner min överflöds kilo efter bröllop, kommer förhoppningsvis få en bra start på viktnergången och då känns det alltid lättare. Jag är så glad att du läste mitt inlägg och att du har hjälpt mig så mycket med dina tips och kunskaper. Sagt det flera gånger innan men TACK!!

• Rosenhaga

Har inte läst hela tråden.

Mitt förslag - ät nyttig och god mat till lfrukost, lunch middag och ät minst två mellanmål om dagen. Svält dig inte eller gå på olika dieter - det är en pressande månad fram till bröllopet och du behöver vara fysiskt och mentalt i form - inte svag av hunger och lida av bristsjukdomar. (Då får du dålig hy, finnar etc.)

Minska portionerna, ät inget vitt socker (godis, chips, kakor, vitt bröd etc) och minska på fettet något. Ät en sallad till förrätt INNAN middagen, så äter du inte för mycket.

Gå en promenad per dag.

Du går ned och mår bra - kommer i klänningen.

• Lisa1

23 september,
    underbart!! Visst är det härligt att se lite resultat, speciellt eftersom det sporrar en att fortsätta. Allt du förlorat i vikt är ju kanske inte fett, men en del är det helt klart :)!! Och det viktigaste just nu för dig är ju trots allt att förlora "omfång", trots att det till viss del även sker på bekostnad av muskler etc.

Att du var bortbjuden härromdagen och kanske åt lite mer den kvällen är ju inga problem. Det är det stora hela som räknas, alltså total mängd energi sett till det du totalt sett gör av med. Eftersom du dessa dagar ätit betydligt mindre än du tidigare gjort så spelar ju några få hundratals kcal extra en kväll inte så stor roll. Summa summarum under den dagen är troligtvis mindre än du tidigare åt ändå. Betänk dessutom att du på en vecka kanske ätit flera flera TUSEN kcal mindre än tidigare. I det hela sammantaget så duktigt jobbat!! Fortsätt så, och ät gärna mat du tycker om.

Om du känt att "du är vad du äter"-recepten itne funkat så kanske det är för att det är MÄNGDEN mat snarare än RECEPTET som inte varit helt ok. Sedan skall man komma ihåg att även om Anna Skipper hjälper många att gå ner i vikt är hon inte utbildad dietist, näringsfysiolog, kostrådgivare etc. (ungefär som Ola Lauritsen och Ulrika Davidsson). Så köp inte "allt" hon säger ;), även om mycket är bra!! Ang. spinningen och bodypumpen är det viktigt att veta VAD man skall äta innan dessa träningspass, för att förbränningen skall bli så optimal som möjligt och att man inte bara skall förbränna "det man just åt". Paulúns böcker kan förklara detta ytterligare, annars är "lite långsam kolhydrat + lite protein 1,5-2h innan" en bra måttstock.

Håller med dig om att viktväktarna kan bli en väldig "pointshets". Det är absolut inte värt det att få en sådan strikt fixering kring maten. Pointsräkning är ju eg. kaloriräkning, bara det att man gjort om det till points. Själv tycker jag att det är mycket hälsosammare att fokusera på andra saker än mat hela tiden. Att ha ett hum om vad man skall äta och när, men att det mer blir till en klackspark att "jaha, nu är jag hungrig, ahh, får väl köpa lite mellanmål, ahh, keso ger mättnad till ett bra näringsvärde" än att tänka MATMATMAT hela tiden. Om man istället fokuserar på allt det andra man har i livet, den man EGENTLIGEN lever för, det är då man är rätt ute. Samtidigt är det bra att ha kunskap om vad man skall äta/laga till på de tidpunkter som kroppen behöver mat på, då blir det inte att hela livet kretsar kring en pointshets.

För mig är nyckeln att veta VARFÖR man äter viss mat och ha ett ungefärligt hum om vilka mängder man behöver vid vilken tidpunkt. Då kan man ju själv laborera med vad man vill äta och ingenting blir "förbjudet" eftersom man kan äta allt i små mängder. Det som är det riktigt väsentliga är det man äter "hela tiden, varje dag", som finns som en slags autopilot i huvudet i form av vanor. Det är ju DET som avgör hur kroppen mår, itne de små avstickarna i form av mjukglass på stan nån gång - och ja, det ryms också i "kaloribudgeten" om man någon enstaka gång tar det istället för något annat man skulle ätit då ;).

När den här perioden är över rekommenderar jag dig att öka ditt intag till ca 1500 kcal per dag om du vill fortsätta gå ner i vikt, men på ett mer hälsosamt sätt. Och läs lite Fredrik Paulún eller annan lättsmält näringslära så att du vet att du får i dig det kroppen behöver och vid vilka tidpunkter.

Är det beteendet man vill fokusera på rekommenderar jag istället Dr Phils bok om hans "7 stegsmetod" där de 7 stegen inkluiderar en bra kosthållning men framförallt att inte känna skuldkänslor + och en massa andra saker i vårt undermedvetna som kan försvåra ett normalt förhållande till mat (t.ex. "pointshets). Han tar bl.a. upp att den yttre pressen på att "vara smal, att gå ner i vikt till den och den festen, att vara i form till jobbintervjun" etc. Det viktiga i det här fallet är att veta att man BEHÖVER inte göra någonting!! Man MÅSTE inte gå ner i vikt. Och bli av med dessa känslor av krav... Först då kan man känna sig "fri" och det är dessa saker han jobbar med/tar upp i boken. Ett litet lästips för sena höstdagar bara!

• Lisa1

Hej, här är en länk som mer eller mindre beskriver det jag tidigare tagit upp kring "snabb panikviktminskning":

www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,878222,00.html

Och här kommer texten under "plus"-länkarna, men skulle jag vara du skulle jag fokusera mindre på "typ A och typ B". Varför skall den ena äta fisk och den andra kyckling typ?? Kanske för att fisk-varianten innehåller mindre energi över lag, mindre fett och mindre kolhydrater än kycklingvarianten, pga "typ A"-personen förutsägs ha mindre muskelmassa och därför inte ha lika stor förbränning. Men dessa kalorinivåer är som sagt väldigt låga också, så visst borde det funka på samma sätt som du nu redan gjort:

(detta är alltså kopierat rakt av från aftonbladet)

Så går du ner ? dag för dag
    Du är kroppstyp A om:
    Din kropp är cirkelrund
    Du kan vara tjockast kring midjan eller baken och låren, eller lika tjock över hela kroppen.
    Musklerna är dåligt utvecklade.
    Kroppen är mjuk. Hullet är löst.

Sådan är din ämnesomsättning:
    Din kroppstyp har trögast ämnesomsättning av alla.
    Du har lätt för att samla på dig mer kroppsfett.
    Det är svårt för dig att bli av med fett.

Såhär ska du äta:

Söndag
    FRUKOST
    1/2 portion kalkonfärsbiff
    (recept) 1/2 grapefrukt

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram grillad hälleflundra
    (recept) eller konserverad tonfisk i vatten (helst natriumfri)
    1 1/2 dl gröna bladgrönsaker med gurkvinägrett (recept)

LUNCH
    60 gram
    grillad fisk
    1/2 medelstor jamsrot eller bakpotatis

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    85 gram grillad hälleflundra
    (recept) eller konserverad tonfisk i vatten (helst natriumfri)
    1 1/2 dl gröna bladgrönsaker

MIDDAG
    60 gram fisk
    1/2 portion perfekt potatismos (recept)

KVÄLLSMÅL
    60 gram kycklingbröst

Måndag

FRUKOST
    1/2 portion kalkonfärsbiff (recept) 3/4 dl blåbär eller hallon

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram grillad hälleflundra (recept) eller konserverad tonfisk i vatten

LUNCH
    60 gram ångkokt fiskfilé eller 60 gram annan fisk
    1/2 portion ugnsbakade pommes frites (recept)
    11/2 dl gröna bladgrönsaker

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    85 gram konserverad tonfisk i vatten

MIDDAG
    60 gram fisk
    1/2 portion perfekt potatismos (recept) 11?2 dl sparris eller någon annan grönsak

KVÄLLSMÅL
    60 gram kycklingbröst

Tisdag

FRUKOST
    1/2 portion kalkonfärsbiff (recept) Kanelkryddad grapefrukt (recept)

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram konserverad tonfisk i vatten 1 1/2 dl valfria grönsaker med gurkvinägrett (recept)

LUNCH
    60 gram fisk- och grönsakskebab (recept) eller 60 gram fisk
    1 potatis eller jamsrot (85?110 gram)
    1 1/2 dl blandade grönsaker

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    1 1/2 dl grönsaker

MIDDAG
    60 gram fisk
    1/2 portion ugnsbakade pommes frites (recept)
    1 1/2 dl broccoli, blomkål, spenat eller annan grönsak

KVÄLLSMÅL
    60 gram kycklingbröst
    1 1/2 dl grönsaker

Onsdag

FRUKOST
    1/2 portion kalkonfärsbiff (recept)
    3/4 dl jordgubbar eller andra färska bär

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram konserve-
    rad tonfisk i vatten
    1 1/2 dl valfria grönsaker med gurkvinägrett (recept)

LUNCH
    60 gram fisk
    1 potatis eller jamsrot (75?130 gram)

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    1 1/2 dl grönsaker

MIDDAG
    60 gram fisk- och grönsakskebab (recept)
    1/2 portion perfekt potatismos (recept)

KVÄLLSMÅL
    60 gram kycklingbröst
    1 1/2 dl grönsaker

Torsdag

FRUKOST
    1/2 grapefrukt eller 3/4 dl färska bär

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG

LUNCH
    1/2 portion cevichesallad (recept), serveras på 1 1/2 dl grönsallatsblad
    1 portion ugnsbakad pommes frites (recept) eller en potatis eller jamsrot (75?130 gram)

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    1 1/2 dl grönsaker

MIDDAG
    60 gram fisk
    1 1/2 dl kryddig sparris (recept) eller blandade grönsaker
    1/2 portion perfekt potatismos (recept) eller en bakad potatis eller jamsrot (75?130 gram)

KVÄLLSMÅL
    60 gram kycklingbröst
    1 1/2 dl grönsaker

Fredag

FRUKOST
    1/2 grapefrukt

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG

LUNCH
    60 gram fisk
    1/2 portion ugnsbakad pommes frites (recept) eller en potatis eller jamsrot (75?130 gram)

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    1 1/2 dl grönsaker

MIDDAG
    60 gram fisk
    1/2 portion perfekt potatis-
    mos (recept) eller en bakad potatis eller jamsrot (75?130 gram)
    1 1/2 dl valfria grönsaker

KVÄLLSMÅL
    60 gram kycklingbröst
    1 1/2 dl grönsaker

Så ser du om du har kroppstyp B:
    Du kan ha formen av en triangel, med kroppsfettet koncentrerat till dina höfter, lår och bak.
    Du kan ha smala axlar, smal bröstkorg och normal midjestorlek.
    Smidiga muskler under fettlagret.

Sådan är din ämnesomsättning:
    Du har lätt för att lägga på dig fett.
    Du har svårt att gå ner i vikt.
    Din ämnesomsättning är trög.
    Du bygger lätt upp och underhåller muskler.

Så ska du äta:

Söndag
    FRUKOST
    Äggröra på 3 äggvitor eller 1/2 portion kalkonfärsbiff (recept)
    1/2 grapefrukt eller 3/4 dl blandade bär

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram ugnsbakat kalkonbröst

LUNCH
    60 gram kycklingbröst
    1 1/2 dl spanskt ris (recept)

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG
    85 gram konserverad tonfisk i vatten (helst natriumfri)

MIDDAG
    60 gram ugnsstekt kyckling
    1 1/2 dl blandad grönsallad med citronsaft eller balsamvinäger
    3/4 dl kokt ris

KVÄLLSMÅL
    1/2 grapefrukt eller 3/4 dl bär

Måndag

FRUKOST
    Äggröra på 3 äggvitor eller
    1/2 kanelkryddad grapefrukt (recept)

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram kalkonbröst

LUNCH
    1/2 portion apelsinkyckling med vitlök (recept) eller 60 gram kycklingbröst
    3/4 dl råris

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG

MIDDAG
    1/2 portion kyckling- och sparriswok (recept) eller 60 gram kyckling
    3/4 dl råris

KVÄLLSMÅL
    3/4 dl blandade bär

Tisdag

FRUKOST
    1 portion marängkakor (recept) eller
    3/4 dl skivade jordgubbar

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram kalkonbröst

LUNCH
    60 gram kycklingbröst
    1 1/2 dl råris
    1 portion gazpacho (recept) eller 1 1/2 dl blandade grönsaker

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG

MIDDAG
    1/2 portion jamaicakyckling (recept) eller 60 gram kyckling
    3/4 dl råris
    1 1/2 dl sparris eller någon annan grönsak

KVÄLLSMÅL
    1/2 grapefrukt eller 3/4 dl bär

Onsdag

FRUKOST
    3/4 dl blåbär eller andra färska bär

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram grillat kalkonbröst

LUNCH
    60 gram kycklingbröst
    3/4 dl spanskt ris (recept)

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG

MIDDAG
    60 gram kycklingbröst
    3/4 dl ris
    1 1/2 dl blandad grönsallat med citronsaft eller balsamvinäger

KVÄLLSMÅL
    1/2 kanelkryddad grapefrukt (recept)

Torsdag

FRUKOST
    1/2 grapefrukt

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram ugnsstekt kalkonbröst

LUNCH
    60 gram kycklingbröst
    3/4 dl ris
    1 1/2 dl rostade grönsaker (recept)

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG

MIDDAG
    60 gram kycklingbröst
    3/4 dl ris
    1 1/2 dl blandad grönsallat med citronsaft eller balsamvinäger

KVÄLLSMÅL
    3/4 dl blandade färska bär

Fredag

FRUKOST
    1/2 grapefrukt eller 3/4 dl blandade färska bär

MELLANMÅL ? FÖRMIDDAG
    85 gram kalkonbröst
    1 1/2 dl gröna bladgrönsaker med gurkvinägrett

LUNCH
    60 gram kycklingbröst
    3/4 dl spanskt ris (recept)
    1 1/2 dl broccoli eller andra grönsaker

MELLANMÅL ? EFTERMIDDAG

MIDDAG
    1 fylld paprika (recept) eller 60 gram kycklingbröst
    3/4 dl ris

KVÄLLSMÅL
    1/2 grapefrukt eller
    3/4 dl blandade färska bär

• Lisa1

Men glöm det där med "ett halvt kilo om dagen" i viktminskning om vi snackar FETT. Att man skulle ha förbrännt 3000 kcal rent FETT (motsvara 0,5 kg kroppsfett) på bara en dag är rent och skärt önsketänkande om man nu inte är gruvarbetare som joggar 1 mil till jobbet alt. kör 4 HÅRDA träningspass per dag, en omöjlighet, det säger ju sig själv :).

• Lisa1

Hej igen Johanna, hur går det? Nyfiken på att höra om framstegen :)

• 23september

Hej Lisa!
    Jo då det går framåt.. Eller man kanske ska säga neråt...haha..
    Vägde fortfarande 78.5kg imorse, härligt! Har lovat mig själv att aldrig i hela mitt liv gå över 80kg.
    I lördags åt jag sushi, antar att det inte är så bra men vi var ute och skulle äta lunch med några kompisar och jag kunde inte komma på något som kändes nyttigare.
    Idag var det ortoligt trist att äta lunch i skolan, fick pasta med tonfisksås och pizzasallad. Hur nyttigt kändes det?! Inte ens gott.. Tog lite av varje men sa till kocken att han måste göra "riktig" sallad i fortsättningen..
    Mitt mål är att väga 76-77kg i slutet av veckan men vi få se hur det går. Jag ger verkligen järnet! Ska komma iväg och träna lite den här veckan oxå..
    Har lämnat in klänningen för att sys ut men jag hoppas inte den blir för stor nu istället.
    Känner mig så glad och nöjd över mig själv, tänk vad bara ett par kilo kan göra för självförtroendet! Och gladare ska jag bli..

• 23september

Väger fortfarande 78.5kg, vill ju se att det händer lite Igår gjorde jag wok på ryggbiff, sockerärter, paprika och sparris och kryddade med lite sweetchili. Var det inget bra? Känns lite tråkigt nu att bara steka en kyckling/kött-bit och äta grönsaker till.. Ha gjort din soppa, den var god! Hur onyttigt är det att lägga ner ett par cashewnötter i maten? Om man har bråttom vad säger du om att värma en kelda-soppa? Är ca 300-400kcal i en förpackning? I nödfall alltså Ska gå till jobbet nu men tror att jag har lite fler frågor, tar dem ikväll

• Snart_FruL

Det är absolut inte fel att sushi om man vill gå ner i vikt. 10 blandade bitar sushi innehåller ca 363 kalorier och det fett som finns i bitarna är nyttigt fett!
    Så det är lugnt!

Sen går viktminskning i platåer, och om du hetsar för hårt och äter mindre kalorier än kroppen som minst behöver så kan den strejka och vägra gå ner ett gram. Och den dieten du blev rekommenderad innehåller under 1000 kalorier om dagen.

Det minsta man bör äta om dagen är 1300 kalorier annars är det stor risk för att kroppen ställer in sig på svältläge och då går man som sagt inte ner ett gram.

• Lisa1

Precis!! Äter man väldigt lite kalorier (som i VLCD och denna modifierade "snabb-storleksminsknings-variant") så kan det bli att vikten står stilla. Men observera att det är VIKTEN och inte nödvändigtvis måtten som står stilla. Prova att äta lite mer (men håll dig fortfarande till en bas på magert protein och långsamma kolhydrater) och öka mängden träning istället.

Sushi är ju kalasbra "äta-ute-mat" för den som vill gå ner i vikt. Det enda kruxet är att det mest innehåller kolhydrater. Visst får du proteiner och lite fetter också, men den största delen i sushin består ju av ris. Tänk dig som att du skulle trycka ut riset ur sushibitarna och lägga allt i ett hörn på tallriken. Då får du en hög med ris på tallriken och några små fjuttiga bitar fisk och avocado på sidan om. Alltså inte så mycket mat och så ser man också visuellt att det är en betydande mängd kolhydrater man äter. Jag hade hellre ätit säg 4 bitar sushi och byggt på med grönsaker och 60 g rökt lax.

Ryggbiffswooken låter kalasgod - och toppenbra i näringssammanhang för dig! Att slänga ner några cashewnötter i maten är ju inte alls "onyttigt" på något sätt. Om rätten är väldigt fettsnål och ger dig under 10g fett kan du med gott samvete slänga ner några nötter. Men håll koll på mängderna - och det totala kaloriinnehållet som rätten då får:)!! Om du vet att rätten är så pass kalorisnål att du inte kommer att bli mätt är några nötter ett perfekt sätt att öka energimängden - och mättnadskänslan!

Visst finns det "nyttig" och "onyttig" mat, alltså mat som är bättre eller sämre för kroppen att äta. Cashewnötter har följande näringsvärde per 100g:

570 kcal
    Protein 15 g
    Kolhydrat 33 g
    Fett 46 g

Hälften av nötternas vikt består alltså av fetter (till största delen är omättade) av väldigt fin kvalité vilket gör nötter till en del i en bra kost. Men det är väldigt koncentrerad energi, vilket gör att en liten mängd ger mycket energi/kalorier. Mängdmässigt så kan det jämföras med att lättmargarin ligger kring 40% fetthalt.

För din del gäller alltså att cashewnötter är toppen - i mindre mängd. Innehåller rätten redan en hel del energi alt. en del fett kanske du bör spara nötterna till lite senare. Att äta några som mellanmål är ju helt ok det också, håll koll på mängderna bara. Kanske kan vara en god idé att skaffa en hushållsvåg? 25 g kan vara ett gott komplement till en kalorifattig måltid, då har du adderat närmare 150 kcal. Tar du samma mängd och lägger till en frukt eller två så har du ett finfint mellanmål.

Som sagt, det gäller att hålla koll på mängderna bara :). Ingenting är "förbjudet", det gäller bara att veta vilken mat kroppen helst vill ha och vilken den inte lika gärna vill ha (glass, godis, mättat fett, snabba kolhydrater etc). Och om man någon gång ibland äter "inte lika bra mat" så gäller det bara att se upp med mängderna så är det fine ändå!

Ang. viktplatåerna så håll ut!! Det som hände första dagarna var ju att du
    1) ändrade en vana (då går man ALLTID ner i vikt - oavsett viktminskningsmetod - eftersom man bryter med tidigare vanor som skapat en övervikt)
    2) minskade energiintaget drastiskt vilket gjorde att du börjat förlora såväl fett, vätska som muskler (i detta fall en större andel fett än "vanliga" VLCD).

Den minskade mängden kolhydrater att glykogendepåerna minskade vilket gör att du tappade en stor mängd vatten som kroppen normalt sett går och bär på (inget fel i det iof). Men när kroppen sedan skall förbränna rent kroppsFETT så går det ju långsammare, eftersom ett kilo kroppsfett (som jag tidigare beskrivit) motsvarar 6000 kcal. För varje kilo rent fett krävs det alltså att kroppen förbränner 6000 kcal mer än den gör av med. Detta uppnås ju med såväl minskat energiintag som ökad mängd motion. Du har ju nu minskat energiintaget en del. Testa att gå upp till en 1200-1300 kcal om dagen och försök istället att få in en motionsbit varje dag. Behöver inte vara något jätteavancerat, men antingen en längre prommenad varje kväll/e.m eller lite lätt jogging, ett träningspass på gymmet, en rejäl (och rask) runda bland stadens ALLA butiker - kan vara rätt trevlig motion ... Bara du får upp flåset och håller igång en lite längre stund. Känner du att du vill träna lite mer "ordentligt", typ 2 gympass och 2 pass konditionsbetonad träning per vecka så skulle jag öka energiintaget till 1500 kcal. Måste passa på att slå ett slag för aftonbladets viktklubb också, där kan man skriva in exakt vad man äter/ätit så räknar programmet ut vilka energinivåer man ligger på och vilka utrymmen det finns i kosten. Ibland har man fått i sig mycket mycket mindre energi än man tror, ibland mer. En jättejättebra nättjänst för viktminskning! Samtidigt godtar de inte att man knappar in att man vill gå ner "5 kg på 2 v", tror att de rekommenderar max 1,5 kg per vecka (eftersom det inte GÅR att förlora mer än ca 1 kg rent kroppsfett per vecka - de vill undvika att kroppen bryter ner sig själv och att man tappar muskler). Mer än så är inte så hälsosamt (om vi inte snackar panikbantning), men det vet vi ju redan ;).

• Lisa1

Ang, keldasoppan - försök i möjligaste mån att låta bli om det går!! Även om det är en liten mängd energi så kommer de flesta kalorierna från fett - och då snackar vi mjölkfett som till största delen består av mättat fett. De ligger på mellan 60-80 kcal per dl och 3-5g fetthalt beroende på vilken sort det är. Äter du 5 dl av en av dem (säg 70 kcal/dl och fetthalt 4g) så får du i dig 350 kcal och 20 g fett - alltså exakt samma fett som du skulle få i dig med 1/2 dl vispgrädde - eller fettet från 1/3 pizza! Sedan några kolhydrater och några fjuttiga proteiner. Så även om det är lite total energi du får i dig så är det kanske inte den bästa energin. Det är ju trots allt gräddbaserade soppor...

Då är det inte speciellt mycket bättre än en liten portion av skolmaten. Skolmaten har troligtvis en bättre sammansättning näringsmässigt med en större andel protein. Gillar du verkligen keldasoppan så häll upp lite i en tät liten matlåda och tärna lite kassler i alt. lägg ner lite fisk- eller kycklingbitar (stekta/kokta). Och där har du din keldasoppa med mycket bättre näringssammansättning - du blir mätt av proteinerna då och inte gräddfettet! Eller varför inte ta både lite kassler och några bitar grönsaker i? Kan bli både mumsigt och matigt :). Och ligger kasslern redan i kylen och broccolin i frysen så blir det inte många minuter som krävs för att hälla ner någon dl soppa i burk, tärna i lite kött och ösa i lite broccoli - färdigt :)!

Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!