Tja, både frukt och grönsaker innehåller ju en hel del vitaminer om det är det man vill åt. Men alla kalorier i frukt består ju av fruktsocker (iof en medelsnabb eller långsam kolhydrat beroende på vilken frukt). Frukt skall inte ses som direkt kalorifritt, eftersom en normalstor frukt innehåller mellan 40-70 kcal beroende på sort och storlek. Undantag är mango, banan, vindruvor, papaya, och några fler, som kan räknas som "vanlig kolhydratmat" i och med sina näringsvärden. Äter du en kiwi (ca 35 kcal) och en apelsin (ca 60 kcal) är det ju inte så stora mängder energi, men allt är ju fruktsocker (och ja, det är "socker" det med).
Man kan alltså INTE byta ut rekommenderad mängd grönsaker mot frukt om vi nu snackar ultrasnabb viktminskning. Vitsen med att äta grönsaker som en betytande del av kosten är att dessa, till skillnad från frukt som bara innehåller fruktsocker, består av (några få) långsamma kolhydrater, lite fibrer och i vissa fall lite protein. Men allt detta är i VÄLDIGT små mängder. Spenat ligger på ca 15 kcal per 100 gran, broccoli 25 kcal per 100 gram, och en normalstor morot ligger på ca 30-40 kcal. Det är det som är skälet till att de skall utgöra en stor del av kosten - en hel del mättnad (speciellt om de äts varma) för en väldigt liten "kalorikostnad".
Ok, nu till den pedagogiska lunchen. Att bra äta sallad är INGET bra alternativ, eftersom det i stort sett bara är vatten. Själv brukar jag kalla vanlig blandsallad (sallad tomat och gurka) för "prydnadsgrönsaker", eftersom det nästan bara innehåller vatten och knappt några vitaminer/mineraler eller fibrer. Alltså bara "prydnad på tallriken" som näringsmässigt kan jämföras med ett glas vatten med 2 penne-makaroner till. Om du sedan lägger till knäckebröd till detta så lägger du till snabba kolhydrater (knäckebröd ligger kring GI 90 om jag inte misstar mig). Då gör vi det klassiska dietfelet att
1) äta för lite mat
2) bara äta kolhydrater - vi vill ha lite kolhydrater men framförallt proteiner som mättar extremt bra mot vad de ger i energi, plus några få gram fett till
3) bara äta snabba kolhydrater som sänker förbränningen en aning och dessutom inte håller en mätt speciellt länge.
Jag skulle istället lösa det på följande sätt. Ät fisk/ris/kött etc. när det serveras, men försök att fiska upp de "rena" proteinbitarna och skippa det skirade smöret, ostgratineringen, såsen etc. som ofta hör till tillagade maträtten. Äter du litelitegran av detta feta tillbehör är det ok, men det skall vara LITE för att det inte skall bli så stor mängd energi. Sedan lägger du till en potatis eller en väldigt liten portion pasta/ris. Och sedan tar du för dig massor av de rårivna morötterna om det finns några. Ärtor är också toppen (men de skall räknas som en energirik grönsak som ger mer energi än typ broccoli men mindre än pasta/kött). Ät ca 1,5-2 dl till lunch - om det finns - och du är fine. Du skall alltså minska dina portioner "vanlig" mat, alltså det du brukar lägga upp på tallriken i form av ris/pasta/potatis och köttprodukter, för att istället ta av köttprodukten (om det nu inte är korv eller färdiga köttbullar) och bygga på med matiga grönsaker. Är det köttbullar som serveras den dagen så tag typ 4 stycken, ta en liten skopa potatismos och HIVA på med sallad för att det skall "se ut" som att du har mycket mat på tallriken (vilket är skälet till den pedagogiska lunchen antar jag, att barnen skall se att man äter ordentligt, vilket blir lite knivigt i din situation nu).
Viktigt är dock att du upplever en mättnadskänsla. Blir du inte mätt på det lilla du fått i dig till lunch så ta med en morot eller två hemiftån och knapra på på rasten, ät ett äpple efter maten eller ta en gammal yalla-flaska och fyll med lätt naturell yoghurt och drick direkt ur flaskan på rasten. Det absolut sista du vill är att bli antingen orkeslös eller bli så hungrig att du rent fysiskt MÅSTE äta bullar i personalrummet för att helt enkelt orka med dagen.
Nu till frukosten... Kör du lätt mild yoghurt och bär i så är det toppen, lägger du till banan också så får du snabba kolhydrater plus lite fett. Men det är ju inga gigantiska mängder så så länge det totala kaloriinnehållet på frukosten inte överstiger 250 kcal så borde det vara lugnt (detta är dock ALLDELES för lite till frukost för en person som vill minska i FETTvikt och leva hälsosamt, inte fett+muskler+vatten som du nu kommer att förlora). Jag skulle dock hålla mängden nere på en halv banan, eftersom det - för att vara en frukt - är en ganska energirik sådan.
Till mellanmål en morot eller frukt + 5 mandlar till kanske funkar? Eller lite mera yoghurt från yalla-flaskan?
M Y C K E T V I K T I G T!!!!!!!!!!!:
För alla som läser detta som INTE är i behov av panikdundersnabb viktminskning så är ett kaloriintag på under 1200-1300 kcal per dag för lite för vem som helst! Det är sådana mängder som kroppen behöver "för att fungera normalt" och få matsmältningsapparat, cellförnyelse etc. att fungera normalt. Äter man mindre än det kommer kroppen att bryta ner muskler, hjärnan kommer inte att få de kolhydrater den behöver för att fungera normalt etc. Men att äta runt 850 kcal några dagar i veckan är ändå bättre än att äta 500 kcal om dagen som man gör med VLCD-dieternas "intensiva kur". Och då äter man ofta en massa härdat fett, en del snabba kolhydrater och inte tillräckligt med proteiner. Alltså, do not try this at home kids
. Eller ja, om det nu inte är tok-panik-kris vill säga. Vill inte låta som en wannabee-anorektiker för det är det sista jag är. Har jobbat inom träningsbranschen och har även egen erfarenhet av att ha ha gått ner en del i vikt - och även viktpendlat några få kilon. Detta är alltså en panikvariant och INGET jag någonsinn rekommenderar annars. Då är det långsamma kolhydrater, en hel del protein och även en ok mängd omättade fetter som förespråkas, bara så att "ni andra" inte skall få för er att det jag beskriver är att likställa med ett sunt leverne. Såhär kan man leva i några få veckor, helst med en-två dagar i veckan då man äter uppåt 1200 kcal för att förbränningsapparaten inte skall säcka ihop totalt.
Och som sagt, ju mer motion desto mer mat får plats i den dagliga "kaloribudgeten". Men äter man såhär extremt kalorisnålt så rekommenderar jag INTE styrketräning eller intensivare konditionsträning. Isåfall måste man äta minst 250-300 kcal 1,5 h före träningspasset och en betydande mängd skall vara långsamma kolhydrater, annars så bryts kroppen ner och man kan bli ganska omtöcknad och i värsta fall illamående/sjuk.