• 23september

Panik, en månad kvar!!!!

Hej tjejer!

Känner hur jag börjar bli otroligt stressead över min vikt inföt bröllopet om en månad. Köpte för flera månader sedan min klänning och med vilja två strl för lite(dum som jag är) och nu får jag inte på mig den. Har tränat och ätit relativt nyttigt hela sommaren men utan större resultat, vad ska jag göra?! Drömmer madrömmar om att klänningen spricker på väg till altaret och massa annat.. Vad tror ni om att köra en cambridgediet i ett par veckor??? Är egentligen emot dessa typer av dieter men vad ska man göra i en sån här situation.. Väger 83 och och vill gå ner till kanske 77-78 kg, tro ni seriöst att det är fullt möjligt med typ cambridge eller nutrilet på en månad? HUr lång tid extra tro ni att det skulle ta om man väljer att äta lunch (nyttig) varje dag och byter ut frukost och middag? Jag tränar ca 4-5 gånger i veckan..
    Tacksam för alla tips och råd!!!
    Tack på förhand.
    // Johanna

• Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!
  • Lisa1

Tja, både frukt och grönsaker innehåller ju en hel del vitaminer om det är det man vill åt. Men alla kalorier i frukt består ju av fruktsocker (iof en medelsnabb eller långsam kolhydrat beroende på vilken frukt). Frukt skall inte ses som direkt kalorifritt, eftersom en normalstor frukt innehåller mellan 40-70 kcal beroende på sort och storlek. Undantag är mango, banan, vindruvor, papaya, och några fler, som kan räknas som "vanlig kolhydratmat" i och med sina näringsvärden. Äter du en kiwi (ca 35 kcal) och en apelsin (ca 60 kcal) är det ju inte så stora mängder energi, men allt är ju fruktsocker (och ja, det är "socker" det med).

Man kan alltså INTE byta ut rekommenderad mängd grönsaker mot frukt om vi nu snackar ultrasnabb viktminskning. Vitsen med att äta grönsaker som en betytande del av kosten är att dessa, till skillnad från frukt som bara innehåller fruktsocker, består av (några få) långsamma kolhydrater, lite fibrer och i vissa fall lite protein. Men allt detta är i VÄLDIGT små mängder. Spenat ligger på ca 15 kcal per 100 gran, broccoli 25 kcal per 100 gram, och en normalstor morot ligger på ca 30-40 kcal. Det är det som är skälet till att de skall utgöra en stor del av kosten - en hel del mättnad (speciellt om de äts varma) för en väldigt liten "kalorikostnad".

Ok, nu till den pedagogiska lunchen. Att bra äta sallad är INGET bra alternativ, eftersom det i stort sett bara är vatten. Själv brukar jag kalla vanlig blandsallad (sallad tomat och gurka) för "prydnadsgrönsaker", eftersom det nästan bara innehåller vatten och knappt några vitaminer/mineraler eller fibrer. Alltså bara "prydnad på tallriken" som näringsmässigt kan jämföras med ett glas vatten med 2 penne-makaroner till. Om du sedan lägger till knäckebröd till detta så lägger du till snabba kolhydrater (knäckebröd ligger kring GI 90 om jag inte misstar mig). Då gör vi det klassiska dietfelet att
    1) äta för lite mat
    2) bara äta kolhydrater - vi vill ha lite kolhydrater men framförallt proteiner som mättar extremt bra mot vad de ger i energi, plus några få gram fett till
    3) bara äta snabba kolhydrater som sänker förbränningen en aning och dessutom inte håller en mätt speciellt länge.

Jag skulle istället lösa det på följande sätt. Ät fisk/ris/kött etc. när det serveras, men försök att fiska upp de "rena" proteinbitarna och skippa det skirade smöret, ostgratineringen, såsen etc. som ofta hör till tillagade maträtten. Äter du litelitegran av detta feta tillbehör är det ok, men det skall vara LITE för att det inte skall bli så stor mängd energi. Sedan lägger du till en potatis eller en väldigt liten portion pasta/ris. Och sedan tar du för dig massor av de rårivna morötterna om det finns några. Ärtor är också toppen (men de skall räknas som en energirik grönsak som ger mer energi än typ broccoli men mindre än pasta/kött). Ät ca 1,5-2 dl till lunch - om det finns - och du är fine. Du skall alltså minska dina portioner "vanlig" mat, alltså det du brukar lägga upp på tallriken i form av ris/pasta/potatis och köttprodukter, för att istället ta av köttprodukten (om det nu inte är korv eller färdiga köttbullar) och bygga på med matiga grönsaker. Är det köttbullar som serveras den dagen så tag typ 4 stycken, ta en liten skopa potatismos och HIVA på med sallad för att det skall "se ut" som att du har mycket mat på tallriken (vilket är skälet till den pedagogiska lunchen antar jag, att barnen skall se att man äter ordentligt, vilket blir lite knivigt i din situation nu).

Viktigt är dock att du upplever en mättnadskänsla. Blir du inte mätt på det lilla du fått i dig till lunch så ta med en morot eller två hemiftån och knapra på på rasten, ät ett äpple efter maten eller ta en gammal yalla-flaska och fyll med lätt naturell yoghurt och drick direkt ur flaskan på rasten. Det absolut sista du vill är att bli antingen orkeslös eller bli så hungrig att du rent fysiskt MÅSTE äta bullar i personalrummet för att helt enkelt orka med dagen.

Nu till frukosten... Kör du lätt mild yoghurt och bär i så är det toppen, lägger du till banan också så får du snabba kolhydrater plus lite fett. Men det är ju inga gigantiska mängder så så länge det totala kaloriinnehållet på frukosten inte överstiger 250 kcal så borde det vara lugnt (detta är dock ALLDELES för lite till frukost för en person som vill minska i FETTvikt och leva hälsosamt, inte fett+muskler+vatten som du nu kommer att förlora). Jag skulle dock hålla mängden nere på en halv banan, eftersom det - för att vara en frukt - är en ganska energirik sådan.

Till mellanmål en morot eller frukt + 5 mandlar till kanske funkar? Eller lite mera yoghurt från yalla-flaskan?

M Y C K E T V I K T I G T!!!!!!!!!!!:

För alla som läser detta som INTE är i behov av panikdundersnabb viktminskning så är ett kaloriintag på under 1200-1300 kcal per dag för lite för vem som helst! Det är sådana mängder som kroppen behöver "för att fungera normalt" och få matsmältningsapparat, cellförnyelse etc. att fungera normalt. Äter man mindre än det kommer kroppen att bryta ner muskler, hjärnan kommer inte att få de kolhydrater den behöver för att fungera normalt etc. Men att äta runt 850 kcal några dagar i veckan är ändå bättre än att äta 500 kcal om dagen som man gör med VLCD-dieternas "intensiva kur". Och då äter man ofta en massa härdat fett, en del snabba kolhydrater och inte tillräckligt med proteiner. Alltså, do not try this at home kids . Eller ja, om det nu inte är tok-panik-kris vill säga. Vill inte låta som en wannabee-anorektiker för det är det sista jag är. Har jobbat inom träningsbranschen och har även egen erfarenhet av att ha ha gått ner en del i vikt - och även viktpendlat några få kilon. Detta är alltså en panikvariant och INGET jag någonsinn rekommenderar annars. Då är det långsamma kolhydrater, en hel del protein och även en ok mängd omättade fetter som förespråkas, bara så att "ni andra" inte skall få för er att det jag beskriver är att likställa med ett sunt leverne. Såhär kan man leva i några få veckor, helst med en-två dagar i veckan då man äter uppåt 1200 kcal för att förbränningsapparaten inte skall säcka ihop totalt.

Och som sagt, ju mer motion desto mer mat får plats i den dagliga "kaloribudgeten". Men äter man såhär extremt kalorisnålt så rekommenderar jag INTE styrketräning eller intensivare konditionsträning. Isåfall måste man äta minst 250-300 kcal 1,5 h före träningspasset och en betydande mängd skall vara långsamma kolhydrater, annars så bryts kroppen ner och man kan bli ganska omtöcknad och i värsta fall illamående/sjuk.

• Lisa1

Just det ja, angående soppan så missade jag att säga att av några dl morötter och en hel burk krossade tomater + lite vatten + en burk musslor så får man ca 3-4 portioner beroende på storleken på burkarna. Ganska gott med lite champinjoner i det hela också... Och när man väl håller på så kan man ju kanske stoppa ner några små broccolistjälkar också kanske, men då har vi fått en tomat-broccolisoppa istället som kanske bör kryddas med oregano istället för med hummerfond :).

Och ang. frukten, så ät gärna 2-3 om dagen, men ät det itne "utöver" det andra om du nu inte är jättehungrig (vilket du säkert kommer att vara). Om det går så försök räkna in det i den vanliga kaloribudgeten. Som du märker utgår jag från kalorier när jag pratar mat i det här fallet, och skälet är att om man pratar ultrasnabb viktminskning så är det kaloriMINIMERING och kolhydratsREDUCERING man snackar. Observera att jag inte sa kolhydratsminimering. Lite kolhydrater MÅSTE du ha för att kroppen skall fungera, och du kan ju inte endast leva på kycklingfiléer i en månad även om det mättar nåt så extremt bra. Då skulle du bli helkonstig i huvudet (pga att hjärnan inte får sitt primära bränsle i form av kolhydrater) och du skulle på sikt få ökad risk för leverproblem.

Grejen med kolhydrater är dock att de bryts ner till glykogen i kroppen, och detta glykogen binder en del vatten. Minskar du på kolhydraterna (utan att plocka bort "varenda kolhydrat" ur kosten) så kommer dina vätskedepåer även att minska vilket gör att måtten upplevs som mindre och kläderna sitter lösare efter någon/några veckor. Detta är ett typiskt "hollywoodtrick" men så fort man börjar äta som vanligt och ta normala portioner spaghetti till middag så kommer ju vattnet tillbaka, vilket är helt i sin ordning. Du kommer istället att uppleva ett något mindre omfång som delvis är följd av både fettminskning, muskelminskning (tyvärr :( ) och minskning av vätskedepåer i kroppen.

• Lisa1

...och ang. kaloriminimering så menar jag inte att man skall ta bort "alla" kalorier och all mat. Men jämför man det normala 2000-2500 kalorierna om dagen som en medelaktiv kvinna bör äta så är det ju en ganska stor skillnad att plötsligt äta under 1000 om dagen.

Blir detta för tufft så öka till ca 1100-1200 om dagen men se till att få lite mer prommenader/vardagsmotion/lätt konditionsträning istället. Såg nämligen i ditt första inlägg att du skrev om 4-5 träningspass per vecka vilket kan vara svårt om man äter så asketiskt som jag tidigare beskrivit. Men det GÅR ju att dieta hårt och träna, titta bara flera av hollywoodkändisarna som knappt äter något och tränar på (Lindsay Lohan, Nicole Richie etc). Men då pratar vi ätstörningar också!! Och detta typ av beteende är ALDRIG NÅGONSINN hälsosamt, inte ens när man skall komma i en bröllopsklänning. Ha det i åtanke och var rädd om dig. Hellre några fler kalorier om man skall träna... Äter du kring 1200 per dag kommer du gå ner en del ändå om du tränar.

• 23september

Tusen tack igen Lisa1, du är ju en riktig liten pärla Du kan och vet ju hur mycket som helst! Imorgon blir det då inte bara sallad och knäcke till lunch och så hoppar jag nog bananen till frukost Ska även prova att göra din soppa imorgon.. Tack, tack för alla råd, ska hålla dig uppdaterad om det händer något på min våg! Får man fråga hur mycket du vägde innan du gick ner alla kilona på de 4 veckor med denna mat?? Just nu väger jag 81kg (170cm) och skulle vilja bli av med 5 kg.

• Lisa1

Är bara roligt att få hjälpa till!!! Älskar att kunna berätta om sådant som man både läst spaltmeter och åter spaltmeter om och som man även praktiserat själv. Vägde väl ca 68-70 (165 cm) fram till för några år sedan då jag gick ner till 62. Sedan har jag pendlat lite mellan 63-69 och sedan strax efter årsskiftet är jag i balans på ca 62-64 beroende på dagsform. Är bara roligt att berätta om det man kan...och så skriver jag himla himla snabbt på datorn också ;).

Har läst "allt" om mat/träning. Förutom X antal faktaböcker om näringslära, träning, etc. så även en hel del (jättebra!) populärlitteratur såsom Fredrik Pauluns böcker och liknande. Även en hel del (enl. mig) nonsens som stenåldersdieter odyl. Har varit extremt intresserad av näringslära och av att få mig en "total sanning" av vad som händer med kroppen vid olika typer av kosthållning. Under åren har jag även satt mig in i och lärt mig såväl viktväktarnas system och filosofi, Atkins, Montigniac, South Beach, "The Zone", kalorimetoden (som också är "viktklubbsmetoden", och även är det som WW:s points-system är uppbyggt kring), meningslösa "flygvärdinnedieter (som eg. bara är en väldigt dålig VLCD-diet), VLCD (kan främst nutrilett), grönsaksdieter, fasta-med-flytande-föda... you name it! Råkar även ha såväl näringsforskare som biokemister bland mina närmaste vänner och släktingar.

Grejen är att alla dietmetoder går ju ut på en och samma sak - minska energiintaget (och i vissa metoder - motionera även mer). I GI-dieterna (finns både extremare och mer vettiga varianter) så minskar man ju mängden kolhydrater, och där försvinner många kalorier. I viktväktarna och viktklubben fokuserar man mer på antal kalorier men det är ju samma sak där, mindre energi = viktminskning. Flygvärdinnedieten/danska rikshospitalets diet (som - vad jag förstår - inte har så mycket med detta sjukhus att göra) är ju bara en väldigt dålig och ensidig VLCD-diet där man knappt äter något till frukost och skall knapra sockerbitar för att dämpa sin hunger. "The Zone" som är poppis i USA går ju ut på att man skall ha en viss procent kolhydrater, en viss procent protein och en viss procent fett i kosten. Låter som viktklubbens allmänna hällsoråd, eller Fredrik Paulúns "procent protein etc. i kosten" eller varför itne den hederliga tallriksmodellen... Metoderna heter ofta väldigt tjusiga saker men de har alla EN sak gemensamt - minskning av energiintaget! Och helst lite lätt motion också... Själv tycker jag att South Beach och viktklubben är vettigast. Viktväktarna är för mycket fettfobiker och för lite proteinvänner och har inget emot att man äter baguette med fetaost till lunch...ajaj, bara snabba kolhydrater och mättat fett. Men de skall ha en eloge för att de trycker så mycket på att det är "mycket mättnad för lite kalorier" som gäller. Till skillnad från Atkins som bara handlar om att bli av med muskler och vatten (och en del fett) och bli trött i huvet på köpet för att kroppen helt enkelt körs på "en helt annan typ av bensin än vad den är gjord för". Som att köra en vanlig bil på diesel, eller ännu värre - villaolja!

• Carma

Lisa1, du verkar vara väldigt kunnig & jag njuter av att läsa dina inlägg. Jag har några kg övervikt och vill gå ner de lika fort som jag gick upp (ca 3 veckor). Optimist som jag är! Men jag försöker ta det lungt & inte stressa kroppen alldeles för mycket.

23september, håller tummarna för dig ;)

• Lisa1

Carma, smart val. Minska portionerna lite, ät dig mätt på grönsaker (en bra riktlinje är 1500 kcal om dagen) och lägg till lite extra träning - både kondition och styrketräning. Och var noggrann med vad och NÄR du äter i förhållande till träning etc. Det gör faktiskt ganska mycket... Det handlar ju om att man skall äta precis det bränsle som kroppen behöver för olika aktiviteter.

Om du kör långprommenader som förbränningsvariant så försök att inte äta så mycket innan, eller låt det gå minst 1,5 h - gärna 2 h - efter den senaste måltiden. Detta gör att du bränner främst fett vid denna aktivitet. Den totala energiförbrukningen - och MÄNGDEN fett som förbränns - blir dock högre vid intensivare aktiviteter. Men prommenader är trevliga och väldigt enkla att utföra, lite lättare psykiskt att tänka "nu skall jag förbränna 600 kcal genom att vara ute och gå i en och en halv timme" än att tänka "nu skall jag förbränna 600 kcal genom att vara ute och springa i 40 min", speciellt om man är otränad.

Vill du förbränna maximalt skulle jag istället se till att äta ca 250 1,5 h innan träningen. Detta fördelat på ungefär 180 kcal kolhydrater och 60 kcal protein, alltså gröt med 1,5 dl mjölk, eller 2 frukter och en portion lätt mild yoghurt, eller en LITE pasta med 50 gram kycklingfilé. Sedan köra styrketräning i ungefär 1 h och sedan avsluta med 30 minuter kondition alt. lågintensiv träning. Grejen är att man skall köra slut på kolhydratsbränslet i styrketräningen (här behöver du kolhydraterna), för att sedan vara "tom" på dessa och tvinga kroppen att använda fett som bränsle i konditionsträningen. Styrketräningen ökar din förbränning under det närmaste dygnet, och gör du det regelbundet ökar din muskelmassa och din basala energiförbrukning ökar - alltså även de dagar som du ligger på sofflocket!

Kör man styrketräning eller intensivare konditionspass - alltså så att man känner att man fått upp flåset ordentligt - då är det viktigt att äta något direkt efter passet. Skälet är att kroppen då tömt sina glykogenlager (de nedbrutna kolhydraterna) och skriker efter näring. Då skall man ge den det den behöver - snabba kolhydrater och proteiner. Ungefär 40 gram kolhydrat (skiftar lite beroende på kropps- och muskelmassa), och 10 gram protein. Detta får man i sig genom en rejäl smörgås med vitt bröd + några skivor skinka, alt. 2,5 dl sockrad mager fruktyoghurt, alt. 2,5 dl lätt mild yoghurt med 1 dl müsli på toppen.

Det var lite om "mat före/efter träning" som är ganska bra att känna till om man kör lite mer långsiktig viktminskning såväl som en vanlig sund kosthållning. I det här fallet handlar det bara om en sak - "ge kroppen den näring den behöver - NÄR den behöver den". Men man får fuska lite någon enstaka gång också, EN godisbit går ju inte lös på SÅ många kalorier, det är den stora godispåsen som är boven i dramat, ja...allt som är stort och helt enkelt kommer i större "portioner"!

• Carma

Intressant det där med mat & träning. Jag äter massor med grönsaker då jag är vegetarian. Men jag äter mycket frukt med, inte mindre än 5 om dagen, och där gömmer sig alla kalorier :)

Jag körde låg GI en vecka, rivstarten, men mådde inte alls så bra. Maten smakade inte gott till slut. Allt som är gott innehåller ju kolhydrater.

Den ända motionsformen jag har tid med just nu är promenader. Och inte ofta för den delen heller. Förhoppningsvis blir det lungnare framöver & då ska man passa på att besöka gymet ;)

Hur många gånger i veckan har du tid med träningen?

/Carma

• Lisa1

GI-rivstarten skulle jag inte rekommendera. Eller ja, det beror ju på vad man vill uppnå. Där handlar det ju mest om att "tappa vikt" (även en MASSA vatten och muskler), för att på så sätt bli motiverad att forsätta med viktminskningsprogrammet "fas II". Som är det som VERKLGIEN kan ge FETTviktminskning. Grejen med fasI är att du plockar bort alla kolhydrater = hjärnans PRIMÄRA BRÄNSLE. Det man vill uppnå är ju en ökad förbränning, och minskar man på kolhydrater och dessutom bara äter långsamma så uppnår man ju detta. Sedan går ju rivstarten också ut på att minimera kaloriintaget rejält. Och varför itne äta en liten portion al dente-pasta med lite grönsaker och kokt vit fisk om denna portion INTE ger en märkvärt hög glykemisk belastning och INTE ger så mycket kcal? Sak samma enl. mig, och så mår du mycket mycket bättre och blir lite mättare också ;).

• Lisa1

Just det, ang. den egna träningen, tycker att det är jättekul att gå på träningspass. Kör själv F&S, en hel del stationsträning och medelpass kompletterade med extra kondition efteråt. Blir väl 2-4 pass i veckan beroende på hur mycket tid jag har. Men jag tycker att det är så himla roligt, har mina favvopass som ur ett nöjesperspektiv FÖR MIG är likställt med att gå ut och dansa till riktigt skön klubbmusik och på köpet bli rejält härligt anfådd. Tränar så ofta jag har möjlighet, har alltid kläderna med mig när jag är i stan "om jag skulle hinna med 5-passet" typ ;). Men har ALDRIG dåligt samvete om jag missar ett pass. Träning skall vara kul, en belöning som man ger sig själv, inte något som man "måste" för då kommer man att sluta efter 2 veckor. I promise ;). Man måste hitta något som man själv verkligen njuter av och tycker är ROLIGT. Bara då kommer man att fortsätta.

Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!