• 23september

Panik, en månad kvar!!!!

Hej tjejer!

Känner hur jag börjar bli otroligt stressead över min vikt inföt bröllopet om en månad. Köpte för flera månader sedan min klänning och med vilja två strl för lite(dum som jag är) och nu får jag inte på mig den. Har tränat och ätit relativt nyttigt hela sommaren men utan större resultat, vad ska jag göra?! Drömmer madrömmar om att klänningen spricker på väg till altaret och massa annat.. Vad tror ni om att köra en cambridgediet i ett par veckor??? Är egentligen emot dessa typer av dieter men vad ska man göra i en sån här situation.. Väger 83 och och vill gå ner till kanske 77-78 kg, tro ni seriöst att det är fullt möjligt med typ cambridge eller nutrilet på en månad? HUr lång tid extra tro ni att det skulle ta om man väljer att äta lunch (nyttig) varje dag och byter ut frukost och middag? Jag tränar ca 4-5 gånger i veckan..
    Tacksam för alla tips och råd!!!
    Tack på förhand.
    // Johanna

• Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!
  • 23september

Carma: Tack, håll dem hårt det kan behövas

Lisa1, du ha blivit min alldeles egna bantningsguru Du är toppen! Imorse hoppade jag över bananen men till lunch blev det svårt. Självklart var det ris och korvstroganof, inte det nyttigaste.. Tog en massa sallad, lite ris och några skopor keso till det, var det en ok lunch? Kände mig dock hungrig snabbt.. Ska ta och steka mig en kyckligfile och lite broccoli till det. Har ätit 2 fruktert till mellanmål. En långpromenad sen så är dagen komplett va Imorgon ska jag göra soppan, handlade ingredienser på vägen hem för min nya strategi! Jag var sjuk förra veckan och lite fortfarande så jag har inte vågat mig på hårdare träning än promenader, få duga ett par dagar till. Det positiva med förkylningen är att jag gick ner 2,5kg Ska försöka fortsätta neråt nu..
    Tack igen för allt!!

• 23september

Vilka massa stavfel..sorry! Trött och hungrig

• Lisa1

23 september - duktigt jobbat! Keso är kalasbra mat, innehåller 10-13 gram protein per 100 g (beroende på frabrikat). Det är iof 5 gram fett per 100 g (inte det nyttigaste fettet) men detta är helt klart mycket bättre än falukorvens ca 18% fetthalt (beror på märke). Det är ju det totala kaloriinnehållet som räknas, så du kan helt klart äta keso istället för köttet. Kalasbra om du kan ha med dig det till jobbet som "back up" om det är varm korv som serveras. Lightvarianten är ju en näringsmässig dröm... Mycket kalcium, mjölkprotein och lite fett. Och några få långsamma kolhydrater i form av laktos. Och SÅ HIMLA GOTT också (enl. mitt tycke iaf...). Blir du hungrig så fyll på med medhavda morötter, någon frukt, medhavd haricovert (bra näringsvärden, lite extrakalorier som mättar bra, gott i kallt tillstånd, bara att hälla ur fryspåsen ner i en liten matlåda och ta med en minigaffel. Ätes i samband med lunchen eller på rasten. Som förmiddagsmellanmål kan kanske lite vitkållsallad, några broccolistjälkar, eller en kiwi blandad med lite yoghurt vara något?

Sammantaget jättera jobbat idag! En prommenad 1,5-2 h efter middag "and you're set". Se till att ha lite kul emellanåt också, gå på bio, ta prommenaden ihop med någon kompis i vackra omgivningar, gör något du blir glad av. Man skall ha roligt här i livet :).

• Lisa1

prommenaden bör alltså inte vara hela 1,5-2h LÅNG :D. snarare SKE en stund efter middagen...haha!

och kom ihåg - är du mer hungrig - fyll på med mer grönsaker, kanske en frukt också. Fortfarande hungrig? En kokt potatis eller LITE pasta/ris. Potatis mättar förvånansvärt bra.

• 23september

Vet du vad Lisa1, jag fick mailat idag av min svägerska en diet som tydligen finska brottarlandslaget använder sig av när de ska nå målvik..hahah.. Känner mig som en brottare som ska i en klänning
    Man måste avbryta dieten om man går ner mer än 4kg på en vecka. Låter lockande men jag håller mig till din kostplan Men kolla in den:

Soppan påminner om din soppa!
    Dag 1: Mycket soppa och en frukt, vatten och/eller juice utan tillsatt socker.

Dag 2: Soppa och gröna grönsaker (dock inte böner,ärter eller advokado) och på kvällen en bakad potatis med smör.

Dag 3: Soppa och hur mycket frukt och grönsaker du vill.

Dag 4: Soppa, 3 bananer, lätt-mjölk eller yogurt hur mycket som helst.

Dag 5: Soppa, 250-500g kött och 6 färska tomater.

Dag 6: Soppa, 2-3 biffar och grönsaker.

Dag 7: Soppa, råris, grönsaker och fruktjuice utan socker.

Ingen- bröd, alkohol, drycker med socker eller kolsyra, kaffe och te.

Har du hört talas om denna innan?
    Lite som din på sätt och vis med soppa, kött och grönsaker...

• Lisa1

Skall precis iväg men svarar mer utförligt senare! Tja, detta är ju utformat för brottare! Allt handlar om MÄNGDEN kalorier man får i sig. Och kom ihåg att detta är anpassat till brottare som troligtvis har en hög grand muskelmassa också och en del förbränning redan. Får kika mer på det sedan som sagt, men en liten pryl med denna lista är ju att den inte innehåller några som helst måttangivelser. "hur mcyket som helst" av lätt naturell yoghurt kan ju lätt bli 2 liter = 1000 kcal i ett bräde!

• Lisa1

observera att en brottare inte skall komma i en klänning, alltså minska cm, utan endast minska kg vätska för att komma i en viss viktklass!!!! en sak att fundera kring ;)

• Lisa1

Så, nu till kommentarerna om brottardieten. Ja antar att den utarbetatats just för dessa brottare som jag (fördomsfullt) inte tror är så intresserade av matlagning ;). Och som alla kan följa. Alltså krävs riktgt enkla formuleringar och kanske inte så exakta angivelser. "Hur mycket lättmjölk/yoghurt man vill" kan som sagt bli uppåt 1000 kcal i ett bräde om man är dödshungrig och dricker uppåt 2 liter på stående fot.

FÖr att börja med soppan: anledningen att man ordinerar varm buljongbaserad "få-kalori-föda" är att varm mat och dryck, när den når tarmen, får oss att känna en mättnadskänsla. NÄr tarmen stimuleras med värme får det oss att känna oss mer mätta än om vi ätit samma mat kall. Därför uppnås en högre "mättnadskänsla" av att dricka varmt vatten jämfört med kallt - och vatten är ju det som soppan i främsta hand ger. (grönsakerna innehåller ju mkt vatten och lite energi)

Jag gillar inte att de inte FÖR ALLA DAGAR har en bra fördelning av proteiner, fett och kolhydrater. Dag 7 är ju typå BARA kolhydrater, och det är ju proteinerna som håller förbränningen igång. Sedan MÅSTE ju kroppen ha lite fett också för att förbränningen skall vara igång. Som sagt, fördelningen mellan näringsämnen är A och O.

Juice utan tillsatt socker är en kaloribomb också det. Två glas och du har över 200 kcal i ett nafs - och BARA snabba kolhydrater! Det är dessa du INTE vill ha om du skall få en effektiv viktminskning. Dessutom ger de ingen betydande mättnad sett till mängd kcal den tillför kroppen.

Anledningen till att de "bannlyser" bönor,avocado etc. är att det är grönsaker som ger energi i betydande del. Man kan alltså inte hur mycketsom helst. Själv tycker jag dock att bönor och haricoverts är toppen! Ät det istället för den mängd ris du brukar äta och du har ett jättebra kalorisnålare - och proteinrikt - alternativ. Detsamma med avocado, men här skall man kanske inte stoppa i sig samma volymmängder.Det helt ok om man typ äter en fjärdedel, och tillsammans med en mycket mycket lätt måltid. Typ som ett del av ett mellanmål.

• Lisa1

Bakad potatis med smör = lite kcal för en hel måltid, och allt man får är snabb kolhydrat och mättat fett. Hellre en bra fördelning mellan protein, kolhydrater, fett, som ger en högre mättnad och ett lägre GI-värde - för samma kalorikostnad! Typ en liten bit lax, max 100 g, och en massa haricoverts till.

• Lisa1

Eller varför inte en lite matigare sallad baserad på isbergssallad, ruccola, en halv tomat, någon skiva rödlök och 4 gröna sparrisar och lite haricoverts på toppen (de sistnämnda står för "matigheten")? Och så hivar man på mer haricoverts om man fortfarande är hungrig.

Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!