• Hjälp!

svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"

Hej. Behöver lite moraliskt stöd av alla er där ute.
    Vi ska gifta oss och ha ett litet bröllop för den allra närmaste familjen (syskon och föräldrar).
    Mina föräldrar kommer att bidra ekonomiskt till festen. Men de vill inte betala om inte hans föräldrar också ger sitt stöd. Jag kan inte annat än att hålla med. Varför ska mina föräldrar betala för min blivande mans familj?
    Min blivande svärfar anser dock att det är brudens föräldrar som ska betala.
    Nu undrar ni: "Varför betalar ni inte för bröllopet helt själva?"

För det första så har jag flera ogifta syskon. Jag är den första som gifter mig. Får inte jag ett bidrag, så får inte de bidrag. (Mina föräldrar är super-rättvisa)
    För det andra så har min pojkvän en syster som alltid fått mer än honom. Bil, pengar, kläder i massor. Men han har aldrig fått något. Om brudens föräldrar ska betala, då innebär det som vanligt att min pojkväns föräldrar ger till systern den dagen hon gifter sig och inte till honom. Inte känns det jätteroligt att bjuda med dem till bröllopet.

Kan ni inte skriva lite om vad ni tycker om detta dilemma?

• Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"
  • brud_november_2005

Hjälp

min mans syster har de köpt en sommarstuga till... så visst känns det snålt att bara få 150:- (när jag vet hur många hundra tusen det finns på olika bankkonton)

• Snart_FruL

Det är ju alltid tråkigt när barn blir behandlade olika av sina föräldrar, spelar inte någon roll om de är vuxna eller inte.

Och jag skulle personligen bli jättesur om mina blivande svärföräldrar sa att min mamma gott kunde betala bröllopet.

Men det skulle de aldrig göra, vi kommer inte heller få nått bidrag av dem, men det beror bara på att de inte har råd. Tror dessutom att vi kommer bli tvugna att köpa de kläder de ska ha på sig på bröllopet. Annars kommer nog vissa gäster undra om mina svärföräldrar gått fel.

Men det är helt ok. Jag och min m2b har räknat med att betala hela bröllopet själva.

Har dock full förståelse för hur du känner det. Det är väldigt dålig stil av dina svärföräldrar att utgå ifrån att dina föräldrar ska betala.

• Flinga

En grej som skulle kunna funka är att använda lite omvänd psykologi.

Säg till din pojkväns föräldrar precis så som det är att dina föräldrar inte bidrar om inte de gör det och därför måste ni betala bröllopet helt själv. Gnäll gärna lite diskret om hur mycket extra ni måste jobba och att det är synd att ni inte kommer att kunna träffa varandra och dem så mycket.

Men säg det mer som om det rör sig om information att så här och så här är det, och inte en vädjan om att de ska bidra med någonting.

Sedan kan ni båda, varje gång ni talas vid, be om råd på saker man kan dra in på, folk man kanske inte behöver bjuda och dylikt. Involvera dem jättemycket i planeringen och be om hjälp med en massa saker som de kanske kan fixa billigt genom kontakter.

När de hör hur mycket bry ni får och dessutom blir involverade i planeringen tror åtminstone inte jag att de kommer att ha hjärta till att inte bidra. Det är ju trots allt deras sons viktigaste dag.

• nyförlovad 3 juni

jamen hallå, varför ska man hålla på o tigga pengar? hoppas inte att jag får såna snorungar som är så bortskämda att när ja inte vill betala för deras bröllop så ska de hålla på o krångla o manipulera.
    ACCEPTERA ett nej!!!

• Maria

Oberoende av hur mycket pengar som svärfäräldrarna har så är det deras pengar och de och endast de beslutar om vad de vill använda dem till. Man kan inte fatta beslut åt andra människor. Om de gör skillnad på den blivande mannen och hans syster så är det deras sak och inget för någon annan att blanda sig i. Jag tycker det låter lite som "han-fick-mer-glass-än-mig"-diskussionen mellan syskon i yngre ålder.

Jag instämmer helt i det som flera sagt: lev ERT liv, tag ERA beslut, finansiera ERA planer och låt de andra sköta sitt. Vill de bidra så visst, fint, men om inte så planera ert bröllop på egen hand och bjud dem som gäster och inte som medarrangörer.

Diskussionen om för liten bröllopspresent tycker jag verkar rätt småbarnsaktig också. Man gifter sig väl inte för presenternas skull ? Det man får skall man vara tacksam för, sedan får väl var och en själva besluta vad de vill ge. Man kan ju som sagt inte fatta beslut åt andra i några avseenden.

Att din blivande kan bli irriterad av om hans föräldrar gör stor skillnad på honom och hans syster kan jag väl förstå men det får han försöka glömma. FÖr er gäller det att behandla era ev. barn rättvist, sedan får väl andra sköta sin bit.

• Tossi

Jag tycker inte allt behöver vara super rättvist! Om dina föräldrar vill ge er ett bidrag gör de det. Om dina blivande svärföräldrar inte vill så slipper de!

Detta handlar om att göra saker av frivilja, ge bidrag osv.

Om ni vill att de ska tänka över saker och ting säg det till dem, det är ingen vits att gå och vara sur över saker som den andre parten kanske inte är medveten om.

Om de har en annan syn på saker och ting än din familj är något som kanske inte går att gör så mkt åt. Säg vad ni tycker helt enkelt.

Lycka till!

• elja651

Varför ska du behöva ta tag i det här???
    Har inte dinsambo mål i mun? Om mina föräldrar fick för sig något så gammaldags, urbota, sniket... så skulle jag personligen skälla ut dem. Förlåt, blev lite arg bara...

Om de inte är den skälliga eller skrikiga typen av familj, kan han väl försöka tala lite stillsamt med hans mamma om hur ni känner. Tillsammans kanske de kan medla och försöka övertyga svärfadern om att hans idéer kanske kan lättas upp lite.

• Sister of the Night

Helt otroligt att de blivande svärföräldrarna tar sig rätten att avgöra vad deina föräldrar ska lägga sina pengar på. Fräckt som tusan och de borde få veta att detta inte är en angelägenhet som de behöver engagera sig i på något vis!

Men ser man det rent krasst så är det lite i samma riktning resonemanget går om du anser att svärisarna ska betala för er.
    OK, jag instämmer till 100% i att det är ruttet att som förälder välja att systematiskt misskreditera ett av sina barn, men det mönstret kommer ni inte att bryta genom att pressa fram en utbetalning av detta föräldrapar.
    De har nu en gång valt att göra stor skillnad på sina barn, det är riktigt fult gjort men det får också stå för dem.

Samma tanke har jag kring "den snåla gåvan". Jag instämmer med Maria; gåvor är gåvor och ska mottagas med tacksamhet. De hade inte behövt köpa er något alls!

Att sedan gåvan inte står i proportion till de gåvor systern får, och kanske rent av låter antyda en viss ovilja gentemot den som får den, tja, det får man lägga åt sidan. Vi vet ju inte att det verkligen ligger till så. Tacka, ta emot och gå sedan vidare med ert liv.
    Du kan näppeligen ändra dessa människors sinne gentemot sin son.

• EmsP

Jag kan säga att jag icke hade krusat
    ngt att betala mitt bröllop.

Men i denna situationen hade
    jag ju låtit ALLA veta att mina
    föräldrar betalt men inte hans.
    Fast på ett snyggt sätt...

Skillnad e det ju om de inte har råd att
    betala... Men det antar jag att de har...

• Sister of the Night

EmsP

Låter vettigt.

Helt klart ska de generösa föräldrarna tackas öppet en sån gång (ingen snålskjuts...)
    Informationen kan knappast undgå att fastna om man trycker ett litet "Tack till kära XX och XX som generöst bidragit till vår stora dag!" i till exempel festprogrammet.
    *ler styggt*

• Tallen

Vad tråkigt med svärföräldrar som fastnat i dåtiden. För betalade brudens föräldrar bröllopet för att de skulle bli av med försörjningsbördan till "mannen" och hans familj. Så fungerar det inte längre. Om dina svärföräldrar resonerar så innebär det att om de har en dotter så betalar de hela hennes kalas, eller? Tråkigt att de inte vill hjälpa sin son om de har möjlighet och vara glada att de två föräldraparen tillsammans kan bidra till Er lyckligaste dag. Jag är själv förälder till en son och en dotter och behandlar de alltid jämlikt. Hoppas dina svärföräldrar tar reson. Lycka till!

Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"