• Hjälp!

svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"

Hej. Behöver lite moraliskt stöd av alla er där ute.
    Vi ska gifta oss och ha ett litet bröllop för den allra närmaste familjen (syskon och föräldrar).
    Mina föräldrar kommer att bidra ekonomiskt till festen. Men de vill inte betala om inte hans föräldrar också ger sitt stöd. Jag kan inte annat än att hålla med. Varför ska mina föräldrar betala för min blivande mans familj?
    Min blivande svärfar anser dock att det är brudens föräldrar som ska betala.
    Nu undrar ni: "Varför betalar ni inte för bröllopet helt själva?"

För det första så har jag flera ogifta syskon. Jag är den första som gifter mig. Får inte jag ett bidrag, så får inte de bidrag. (Mina föräldrar är super-rättvisa)
    För det andra så har min pojkvän en syster som alltid fått mer än honom. Bil, pengar, kläder i massor. Men han har aldrig fått något. Om brudens föräldrar ska betala, då innebär det som vanligt att min pojkväns föräldrar ger till systern den dagen hon gifter sig och inte till honom. Inte känns det jätteroligt att bjuda med dem till bröllopet.

Kan ni inte skriva lite om vad ni tycker om detta dilemma?

• Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"
  • KatarinaT

Lucia05
    Tack och lov att barn inte gifter sig!!!
    Tyvärr är det så idag att alla kan inte spara ihop pengar hur hårt man än jobbar. Många får helt enkelt inget jobb, andra får kass lön. Så ja, jag tycker det är tacksamt att föräldrar vill hjälpa till att betala! Jag ser inget tramsigt allt i att hjälpa varandra när man behöver det, även om det så är för en fest.

• InaHjärtarAdam

min första tanke var: varför bråka om pengar? onödigt att gå in i konflikter som man inte behöver gå in i.
    betala bröllopet själva och bry er inte om att den ena systern får mer.
    var glada istället för att ni ska gifta er och lägg energin på det.

• jocelyn

Utan att ha läst tråden säger jag; ta emot bidraget från dina föräldrar och använd till t.ex. din brudklänning.

Jag tycker inte man kan "förvänta" sig bidrag men helt klart så känns det ju löjligt om bara ena föräldraparet bidrar... Tycker det känns otroligt förlegat att brudens föräldrar ska betala.

Om det hade varit jag skulle jag inte heller velat att mina föräldrar la massor med pengar medan hans åkte snålskjuts, så därför skulle jag lägga pengarna på saker till mig.

• fåttettryck

Hej,
    jag tänker inte hålla med "nyförlovad 3 juni". Visst har du lite rätt i det du skriver men det går inte på något sätt att tillämpa på TS situation.
    Jag menar: visst måste det inte vara "millimeterrättvist", och visst är det så att man inte kan begära bidrag från ens föräldrar. Men här handlar det ju egentligen inte om huruvida brudgummens föräldrar är villiga att betala eller inte, utan om att de FÖRVÄNTAR SIG att brudens föräldrar betalar, vilket skulle kunna vara all anledning för brudens föräldrar att bli fly förbannade!!

Jag (brudgummen) kommer inte att be min pappa om ekonomiskt stöd för jag utgår från att han inte vill (han är så snål att han inte ens lämnar in sin cykel fast han inte kan åtgärda växeln själv - han klarar sig så bra på en växel så). Men han har inte heller föreställningen att brudens föräldrar ska betala... - medan svärfar i stället självmant har sagt att han vill betala bröllopet: dels håller han lite på traditioner men det är nog framförallt att han bara har en dotter och att han ångrar att de själva bara gick till rådhuset. Inget trubbel för oss m.a.o., vi försöker i stället spara så vi kan "pruta ner" på svärfars andel för att det skulle kännas bättre.
    Jag tycker alltså att det är okej om brudens föräldrar vill bidra men inte brudgummens, lika som det är okej tvärtom eller att ingendera vill betala. Men att brudgummens föräldrar tycker att brudens föräldrar ska betala tycker jag bara är för fräckt när dagens brudpar inte flyttar in hos killens föräldrar.
    Och millimeterrättvisa tror jag ingen var ute efter här - det är ganska stor skillnad mellan inte ett öre och kanske hela svägerskans bröllop. Men jag vet att det finns en del i Sverige som inte hängt med det moderna samhället helt och hållet...

• www.JessicaAndersson.be

Men.. alltså dina svärföräldrar.. det är väl inte stenåldern heller? Hallå!! Det är 2006 nu!!! Klart de skall vara med och betala.. det är ju deras son det handlar om. Har de problem med ekonomin eller är de bara snåla?

• brud_november_2005

Varför ska svärföräldrarna vara med och betala ?

Har vi bestämt oss att gifta oss får vi betala vad det kostar.

Sedan är alla bidrag välkomma står det alltid (men tänk på att det är bidag)

Vi betalade hela vårt bröllop, men så gjorde vi det precis på vårt sätt och varken mina föräldrar eller svärföräldrar fick säga till om hur något skulle vara. Vi är nöjda med vårt bröllop men jag vet att vi inte var tradiotinella men det har vi aldrig varit och kommer aldrig att vara.

Mina svärföäldrar har oxå gott om pengar men jag vet att de är dumsnåla, så när vi fick presenetkort i bröllopspresent på endast 150:- då tyckte jag att det var sniket men är det så de vill ha det så får de ha det så. Det är enda vi fick av dem när vi gifte oss. Men vad gör det, vi hade en underbar dag med våra vänner som vet vad vi behöver och det räcker bra för oss

• Hjälp!

Hejsan allesammans.
    Detta verkar vara ett hett ämne vilket är bra för då får man in alla möjliga infallsvinklar på mitt problem.
    Det är sant så som"fåttetruck" skriver. Mina svärföräldrar förväntar sig att mina föräldrar ska betala. Och det känns sniket.

Sedan till "brud november 2005": fy bövelen för den presenten! Det kallar inte jag för dum-snålt utan idiotsnålt! Tänk dig nu att din man har en syster som fick en bil(!) i födelsedagspresent 3 månader innan ni gifte er. Så är det för mig.

Vi har inte ont om pengar, tvärtom. Vi kan betala bröllopet själva utan problem. Men samtidigt så är det sparpengar till framtiden (hus, barn) som vi sparat till länge. Ett bröllop är ett tillfälle då man kan tillåta sig att ta emot pengar som donerats av föräldrar och svärföräldrar. En fest för oss och en förening av de 2 släkterna. Jag hade gärna gått till rådhuset och gift mig, bara jag och min blivande man, men det vill varken hans eller mina föräldrar. Jag kommer att lägga detta bakom mig tills den dagen då hans syster gifter sig. Då kommer allt att komma tillbaka, för jag vet att hela hennes bröllop kommer att bli betalt av hennes föräldrar.

• Setemberbrud06

hej hjälp,
    har inte läst hela tråden men...
    jag förstår dig precis, har suttit i samma sits som dig med svärföräldrar som tyckte att min far kulle stå för rubbet, och känner igen mig i det du säger med att min blivandes syster för mer osv..men som nån sade tidigare livet e inte rättvist, ingen ide att stressa över saker som man inte kan påverka ändå.

min far står för det mesta utav vårt bröllop även om vi hade vår budget osv (så vi hade inte behövt bidrag)

Betala ert bröllop själva och ta tacksamt emot bidrag om dom ges.

Lycka till...

• Ellte

Jisses... Nu har alltså syskonavundsjukan spridit sig även till "svärsyskon" :D

Ärligt talat tror jag ni mår bäst allihop av att leva ert eget liv :) Betala ni ert eget bröllop, låt dina föräldrar bidra om de ändrar sig (Om de redan börjat ställa krav på sin "gåva" är det kanske lika bra att de inte får bidra tänker jag ;)) och låt svärföräldrarna leva sitt (enligt er: orättvisa) liv... Har din fästman problem med det får väl han ta det med sina föräldrar?

Om ni har råd att betala själva löser det ju många problem här... Har ni kunnat spara tidigare kan ni väl göra det igen :) Annars får ni väl be föräldrarna om "köpahusbidrag" när det blir aktuellt :D

Ryck upp sig nu och planera världens roligaste bröllop, du och din fästman ihop..och bara ni! :)

• Skog

Måste säga att jag tror TS har den rätta inställningen trots att jag inte tolkade det så i början. Svärföräldrar som har råd att ge bort en bil men säger att "brudens föräldrar ska betala för bröllop" verkar onekligen både snåla och stenålders. Dessutom då orättvisa eftersom systern/svägerskan brukar få saker.

Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"