• Hjälp!

svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"

Hej. Behöver lite moraliskt stöd av alla er där ute.
    Vi ska gifta oss och ha ett litet bröllop för den allra närmaste familjen (syskon och föräldrar).
    Mina föräldrar kommer att bidra ekonomiskt till festen. Men de vill inte betala om inte hans föräldrar också ger sitt stöd. Jag kan inte annat än att hålla med. Varför ska mina föräldrar betala för min blivande mans familj?
    Min blivande svärfar anser dock att det är brudens föräldrar som ska betala.
    Nu undrar ni: "Varför betalar ni inte för bröllopet helt själva?"

För det första så har jag flera ogifta syskon. Jag är den första som gifter mig. Får inte jag ett bidrag, så får inte de bidrag. (Mina föräldrar är super-rättvisa)
    För det andra så har min pojkvän en syster som alltid fått mer än honom. Bil, pengar, kläder i massor. Men han har aldrig fått något. Om brudens föräldrar ska betala, då innebär det som vanligt att min pojkväns föräldrar ger till systern den dagen hon gifter sig och inte till honom. Inte känns det jätteroligt att bjuda med dem till bröllopet.

Kan ni inte skriva lite om vad ni tycker om detta dilemma?

• Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"
  • lolabe

Jo men då måsta man få dem att inse att det inte är så längre. De bara tror något som inte längre är sant. Därför tycker jag att din sambo ska ta upp frågan med dem på något smidigt sätt.

• Chokladtårtan

Men snälla, kan du inte fråga vad för mark som de hade tänkt ge dig i morgongåva? Om de vill följa traditionerna? Berätta för oss sen.

• Hjälp!

Jag kan ju också fråga om hans fru var oskuld när de gifte sig.

• Ängla

Egentligen behöver det nog inte vara så krångligt...

Att båda föräldraparen betalar för bröllopet är en önskan och ingen rättighet. Dina föräldrars gåva kan vara helt skilt från hans föräldrars. Exempelvis kan de ge 15 000 (och ni betalar resten) utan att hans föräldrar ger en spänn, och då är det enbart ni och dina föräldrar som står som värdar, som ni tackar i slutet och i festhäftet etc...

Sen tycker jag att det är helt idiotiskt att din svärfar säger att det är brudens föräldrar som betalar. Det är en urgammal tradition som inte längre gäller. Din blivande make bör förklara som redan nämnts, att när brudens föräldrar stod för kalaset var det för att brudgummens föräldrar gav en värdefull morgongåva (motsvarande) eller bjöd in brudparet att leva i deras hem resten av livet (för tiktigt länge sen) vilke då betydde en stor kostnad under åren för svärföräldrana.

Kan inte din blivande säga till sina föräldrar att han blir sårad av deras inställning, och att han vill ha ett lika stort ekonomiskt som han syster kommer få. Det borde väl vara mer eller mindre lika mellan syskon tycker jag...

Vill de fortsatt inte ge några pengar med ända motiveringen att "brudens föräldrar betalar", då bör ni kanske fundera över om hans föräldrar kanske inte skall medverka överhuvudtaget.

Är motiveringen att de inte har möjlighet att bidra av eknomiska skäl kommer ju allt i ett annat läge, för det är ju som sagt bara en ösnkan och inte en rättighet att föräldrar betalar en slant till bröllopet!

Lycka till!

Har ni förresten funderat på att dra ner kostnaden något, eftersom det är ett litet bröllop kanske man kan ha en "billigare" budget än 50 000?

• meb

Det är ju en komplicerad situation och jag anar att även annat ligger bakom (med tanke på det du skriver om systern). Förstår din rättvisetanke. Vi kommer göra så här (även om det kanske är försent för er nu då ni redan börjat prata om det).
    Vi budgeterar för att klara hela bröllopet själva. Om någon förälder vill bidra så kommer vi ta emot det men inte säga till de andra föräldrarna hur mycket någon lagt. Detta är mest för min skull - mina föräldrar är skilda och jag vill inte att de ska tävla om detta eller känna att jag la minsann så mycket och han/hon la bara det. Det får bli en hemlis:).

• Hjälp!

Ni har rätt.
    Det ska vara valfritt för föräldrarna att lägga pengar till bröllopet om de vill. Men jag är så arg för jag vet att mina svärföräldrar kommer att betala hela min svägerskas bröllop den dagen det sker. Det är väldigt markant att de inte älskar sina barn lika mycket. Det ena barnet vågar aldrig fråga, utan får nej utan att man hinner öppna mun. Det andra kastar man saker efter.
    Jag är så tacksam att min blivande man är en så givmild och generös person och inte bortskämd och osocial som sin storasyster.

• nyförlovad 3 juni

ett bröllop för den närmsta familjen kan ni väl betala själva. vad gäller huruvida dina yngre syskon får bidrag senare så får väl dina föräldrar ta hänsyn till att du erbjöds bidrag men tackade nej. då är väl det rättvisa att erbjuda syskonen samma hjälp, oavsett vad du svarade på frågan.
    vad gäller mannens syster och att hon alltid får mer, ibland känns det så men föräldrarna gör kanske så gott de kan med att vara rättvisa. min m2b:s syster får ofta lite mer än honom, men det beror på att hon behöver mer, hon har sämre inkomst och två barn att försörja.

min poäng är att måste det vara så millimeterrättvist? ni kan ju inte gärna tvinga hans föräldrar att betala om de inte vill. jag tycker ni ska betala allt själva, sen får du väl säga till dina föräldrar att det faktum att du inte _vill_ ha hjälp inte borde innebära att de inte _får_ nån hjälp... och vad gäller mannens systers bortskämdhet så får ni väl leva med det och trösta er med att ni är bättre människor som får kämpa för det ni vill ha o inte bara får allt serverat. jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan bli arg för att nån inte vill betala ens bröllop, det är ju ni som ska gifta er, inte föräldrarna.

• KatarinaT

Har ni satt er ner och pratat igenom med hans föräldrar? De kanske har en anledning till att syrran får mer. Om inte, så får de förhoppningsvis upp ögonen för hur olika de behandlar sina barn.

• Afrodite_Aug-07

nyförlovad 3 juni

bra skrivet. Håller med.

• Lucia05

Tramsigt att föräldrarna ska betala när vuxna människor gifter sig!

Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"