• Henrike

“Ett vanligt bröllop kostar 200 000”

Vad är det här för trams? En s k bröllopskonsult uttalar sig i Aftonbladet om att ?det vanligaste priset är runt 200 000?.

?Hon berättar att många är villiga att spendera stora pengar för att få det perfekta bröllopet. Ett mindre bröllop brukar kosta runt 60 000 kronor men det vanligaste priset i dag är runt 200 000 kronor.?

Jag blir så trött på den hysteri som råder kring bröllop som får folk att tro att ?alla andras? bröllop är sååå stora och fina. Vi är ju tillbaka på högstadiet, där ?alla andra? får stanna ute längre och får dyrare kläder! Självklart vill den s k bröllopskonsulten att det skall bli stort och dyrt, då tjänar hon mer pengar, men jag vågar sätta en rätt stor slant på att ?det vanligaste priset? för ett bröllop är *avsevärt* lägre än 200 000!

Bojkotta bröllopskonsulter som far med osanningar för att förstärka sin egen marknad!

www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,866047,00.html

• Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”
  • Gemma

Håller med "inte min tur". Vi är många som aldrig skulle berätta vad vi faktiskt har lagt ut. Fördelen är att vi slipper försvara oss inför alla sorgliga, avundsjuka människor som har synpunkter. Nackdelen är att folk får en skev bild när bara budgetbröllopen redovisas.

• fåttettryck

Fast på nåt sätt tror jag att det är sunt om det nu skulle vara så att den redovisade "statistiska" medelbudgeten ligger lägre än den faktiska. Snittet kan dras upp rejält av ett enstaka dyrt bröllop som de flesta inte har råd med.
    Gud förbjude väl visserligen att folk planerar dyrare bröllop bara för att snittet ligger högre... men indirekt då: om det som man ansåg sig inte ha råd med visar sig vara billigare än "normalbröllopet" kanske något par försätter sig i ekonomisk knipa efter att de "lurats" att tro att det är lätt att klara en sådan budget med sina normallöner?
    För att få en bra bild måste man väl dessutom ta med alla typer av bröllop, även de som knappt kostar ett öre?

• Maria

Det finns ju extremvarianter...på Oprah Winfrey show intervjuades ju ett brudpar om sitt 50-miljonersbröllop... ett sådant förrycker ju statistiken en del !

• Gemma

fåttettryck: Håller inte med. Tycker inte alls att det är "sunt" att förvanska siffror, för att "skydda" folk från sanningen. Man får väl ändå utgå från att vuxna människor klarar av att fatta självständiga beslut, utifrån sina egna ekonomiska förutsättningar?

• Blivande Fru Stålhandske

Är man så dum så att man tror att man "måste" lägga en viss summa pengar som är en norm i samhället när det gäller bröllop, även om det sätter en själv i ekonomisk kris, så får man skylla sig själv.

För mig, så skulle jag aldrig införskaffa någonting som jag inte har råd med. Och inte skaffa lån som jag inte har nog med utrymme i min månadsbudget att betala av på.

Det är min personliga åsikt.

• luv

JAg är otroligt nöjd med vårt bröllop som innehöll allt!!! Vi har lagt ner 40 000 kr. Hade 80 gäster varav många jag talat med berättat att det var det roligaste bröllop de någonsin varit på.

Vi bjöd på allt, mat, dryck och våra gäster bjöd på själva hela kvällen.

Hade inte kunnat haft en roligare dag om jag lagt ner 100 000 kr mer. Inte en chans!!

Bra planering och utan tankar på att allt måste vara helt perfekt är rätta lösningen på ett lyckat bröllop!!!

• Josefin82

Gemma: Citerar: "Vi är många som aldrig skulle berätta vad vi faktiskt har lagt ut"

I denna tråd berättar du iaf vad ni lagt ut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m1295962-10.html

Jag kan hålla med om att många har tråkiga åsikter om att folk lägger ut för mkt pengar, men att kalla dom sorgliga vet jag inte om jag skulle göra..

Sen måste jag säga att du hade en grym klänning..

• Gemma

Josefin: Som sagt - vi är många som aldrig skulle berätta vad vi EGENTLIGEN har lagt ut. Att höfta och tippa är en annan sak.

• Josefin82

Jag tycker väl inte att det är så stor skillnad på att höfta vad man lagt ut och berätta vad man exakt lagt ut.. Är väl inte många som vet på kronan hur mycket man lagt.. Jag tycker inte heller att man ska behöva skämmas för vad man väljer att betala för sitt bröllop, vare sig det är 500 000 eller 50 000, är upp till var och en..

• Lena+Mattias=sant

Hon missade nog att de är nog de som har stor budget som skaffar en röllopskonsulent så det är inte orimligt om medlet på budgetar för bröllop annordnade mha bröllopskonsulent är 200 000.

Medlet för bröllop totalt (efter att ha hängt här ett tag och läst budgettrådar) verkar vara ca 60 000

• Rosor

Tänk bara på Tiger Woods och den svenskans bröllop, på ca 30 miljoner - undrar om deras bröllopsbudget räknas in i medelvärdet för sveriges bröllop

• Fru Larsson

Tänk, mitt bröllop blev alldeles fantastiskt för 30.000:- (vilket för oss är mycket pengar). Och nu ett år senare blir jag fortfarande varm i hjärtat när jag tänker på bröllopsdagen!

Det är känslan i bröllopet som avgör och den går enligt mig inte att köpa för pengar!

Har inte läst några andra inlägg så ev upprepar jag det någon annan redan sagt...

• fiolio

Luv: Vi kommer att gifta oss den 30: juni 07 och är mitt uppe i planeringen. Vi kommer att ha en budget precis på 40.000 kr. Skulle vara väldigt roligt och intressant att få höra lite mer om hur ni spenderade era 40.000. Du kanske har en massa tips och ideér att dela med dig av?!

• fiolio

Luv: Glömde säga.... vi kommer också att ha runt 80 st gäster. Så storleken är också samma. Därav min nyfikenhet

• Cameline

Undrar var ifrån hon har fått uppgifterna?

• Cameline

Men vår budget landar nog på det dessvärre..

• Maria

Några få extrembröllop kan ju också hjälpa till att ändra statistiken...som paret som intervjuades på Oprah Winfrey show och som lagt 7 miljoner dollar (alltså så där lite över 50 milj. kr) på sitt bröllop... sådana FINNS ju, men då talar man ju inte om vanliga medelsvensson precis !

• Cameline

7 miljoner dollar??????
    Jisses..

• fåttettryck

Det var därför jag menade att det var "sunt" att inte redovisa det riktiga medeltalet.
    Visst, förvanska statistik är aldrig bra, men i många fall är statistik överhuvudtaget inte bra om den inte används rätt. Vilket nog i det här fallet gäller bruket av medelvärdet.

MEDIAN vore ett rimligare mått i detta sammanhang. Och så tycker jag det borde framgå om man räknar ALLA bröllop eller om man t.ex. exkluderat "rådhusbröllop" utan fest, även om jag tror att medianvärdet faktiskt inte påverkas så mycket av det.

Det är det som är bra med medianvärdet (dvs plocka bort det billigaste och det dyraste, och fortsätt så tills ett eller två värden återstår - där har du medianen): att enskilda extremvärden inte inverkar på resultatet, utan medianen är i det här fallet budgeten som ligger över budgeten för hälften av brudparen och under för andra hälften! Är inte det mest rättvisande?

Men sen tror jag att alla som skrivit att konsulten förmodligen bara redovisar sina kunders medelvärde, träffar huvudet på spiken.

• fåttettryck

Exempel (riktat särskilt till Gemma och blivande Stålhandske om ni är kvar här):
    0+0+10000+40000+50000+55000+70000+95000+115000+170000+1000000 leder till medelvärdet 146000 trots att bara två av bröllopen faktiskt är dyrare än medelvärdet. Är det sund statistik? Detta är inte alla medvetna om eller hur?

Tar vi i stället bort de yttre värdena tills 55000 kvarstår så ser vi att det på något sätt bättre motsvarar dessa (fiktiva) bröllops kostnader.
    För bröllopen som inte kostade 0 kronor (okej, 0 blir det aldrig, å andra sidan är det försumbart) blir medelvärdet 178000 (ALLTSÅ HÖGRE ÄN ALLA UTOM ETT!) och medianen flyttas nu till 70000.
    Är inte medianen rimligaste siffran att redovisa för dessa talen?

Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”