• Henrike

“Ett vanligt bröllop kostar 200 000”

Vad är det här för trams? En s k bröllopskonsult uttalar sig i Aftonbladet om att ?det vanligaste priset är runt 200 000?.

?Hon berättar att många är villiga att spendera stora pengar för att få det perfekta bröllopet. Ett mindre bröllop brukar kosta runt 60 000 kronor men det vanligaste priset i dag är runt 200 000 kronor.?

Jag blir så trött på den hysteri som råder kring bröllop som får folk att tro att ?alla andras? bröllop är sååå stora och fina. Vi är ju tillbaka på högstadiet, där ?alla andra? får stanna ute längre och får dyrare kläder! Självklart vill den s k bröllopskonsulten att det skall bli stort och dyrt, då tjänar hon mer pengar, men jag vågar sätta en rätt stor slant på att ?det vanligaste priset? för ett bröllop är *avsevärt* lägre än 200 000!

Bojkotta bröllopskonsulter som far med osanningar för att förstärka sin egen marknad!

www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,866047,00.html

• Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”
  • *mimmi*

Hm, förstår inte riktigt hur du menar Henrike. Om det är ett fast pris så tjänar hon ju mer på ett enklare bröllop eftersom det rimligtvis tar mindre tid att fixa än ett jättestort.
    Det är väl inte konstigt att konsultarvodet är detsamma oberoende av budget.
    Det kan ju inte spela henne nån roll om du väljer att lägga 50000 på tex ringen etc.

•  Miss Cee

*lol*

Ja, bland hennes kunder så kanske det är det. men vi med en lite mera modest budget anlitar knappast en bröllopskonsult heller...

Men det är ju väldigt korkat att säga att det ÄR så mycket som folk _generellt_ lägger på sitt bröllop, för det stämmer knappast.

Som sagts här innan i tråden, medel verkar ligga mellan 50-60 tusen, sen finns det folk här inne som lagt under 10 och de som haft enbudget på över 100 (men vad jag kunnat se de sista 6-7 åren så är det ungefär lika många som lägger under 20 som över 100).

Snacka om att vara fast i sin lilla värld där "alla" lägger minst 100.000kr...

• Henrike

Fast pris ? jo jag menade att jag tror att ?konsulterna? tar olika fasta priser beroende på storlek, att de t ex har 3 prisklasser beroende på storlek (och beroende på hur mycket man vill ha hjälp med). Tycker det vore konstigt om ett bröllop för 200 000 kostade lika mycket i arvode som ett 50 000-kronorsbröllop.

Vad gäller ringen kan det ju kvitta vad det kostar (för en utomstående), men om hon t ex skall ordna blomsterarrangemang i festlokalen för 1000 kr eller 100 000 kronor så är det ju rätt mycket mer arbete med det senare!

• sherlock

I england evt jag att ett "vanligt medelstort" bröllop beräknas kosta ca 17.000 pund,alltså rund 220.000skr

Bara hyran av en lokal går ju på minst 50.000 i england....

I USA är bedgeten oftast dubbel, närmare 300-500 tusen kronor.

Läste i Amelie brud att 100.000-200.00 är vanligt.

• Clobberella

Kan det inte vara så att bland de bröllop HON är inblandad i, alltså folk som är villiga att anlita en koordinator i hennes prisklass (vad det nu är), så är medelkostnaden 200 000...?
    Det är ju knappast någon med ett 15000-kronorsbröllop som anlitar en bröllopskoordinator.

• AsaJason

Det lustiga ar att jag har varit pa manga brollop har i USA med en massiv budget, allting har varit "perfekt" och anda ar det de enkla brollopen i Sverige SA MYCKET ROLIGARE!!! Sjalv gifte jag mig den 22/7 har i Sverige och det visade sig bli den lyckligaste dagen i mitt liv. Vi valde Sverige for att undvika hysterin...en viss budget maste man val ha men nan matta far det val vara (som mamma hade sagt ;) )

• Fjällräv

Min spaning är att det finns en minst sagt hysterisk "bröllopasindustri" som suger ut glädje och spontanitet från bröllop och gör allt som är mindre än Prinsessan Diana &Y Charles till nån slags b-variant....

• Afrodite_Aug-07

Jag antog att 200 000 var snittet för ett bröllop där man anlitat bröllopskonsult. Är ju oftast större bröllop som man har behov av det.
    Annars har jag hört siffror om att ca 1000 kr / gäst är ett bra snittvärde på vad ett bröllop kostar. Nu menar jag alltså inte bara maten, utan klänning och sånt också. 50gäster = 50 000
    100 gäster = 100 000

• ice13

Kan det inte vara så att de som lägger 200 000 och anlitar en bröllopskonsult inte har behov av BT? Alla som gifter sig lägger inte ut sina budgetar här.. Har varit på flera bröllop i den prisklassen här i Sverige.

Bara en tanke...

• kentfantast

Instämmer. Mina gifta vänner har spenderat 60-80 000. Vårt landar på ca 120 000 som det ser ut idag. Vi har nog ganska stora bröllop dessutom. 200 000 låter som en helt sjuk medelsumma...

Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”