• Henrike

“Ett vanligt bröllop kostar 200 000”

Vad är det här för trams? En s k bröllopskonsult uttalar sig i Aftonbladet om att ?det vanligaste priset är runt 200 000?.

?Hon berättar att många är villiga att spendera stora pengar för att få det perfekta bröllopet. Ett mindre bröllop brukar kosta runt 60 000 kronor men det vanligaste priset i dag är runt 200 000 kronor.?

Jag blir så trött på den hysteri som råder kring bröllop som får folk att tro att ?alla andras? bröllop är sååå stora och fina. Vi är ju tillbaka på högstadiet, där ?alla andra? får stanna ute längre och får dyrare kläder! Självklart vill den s k bröllopskonsulten att det skall bli stort och dyrt, då tjänar hon mer pengar, men jag vågar sätta en rätt stor slant på att ?det vanligaste priset? för ett bröllop är *avsevärt* lägre än 200 000!

Bojkotta bröllopskonsulter som far med osanningar för att förstärka sin egen marknad!

www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,866047,00.html

• Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”
  •  inte min tur än-fast nu är det min tur

Tror inte att 200000kr är medelsumman, men däremot så tror jag inte att de som lägger så mkt pengar på sitt bröllop basunerar ut det här på BT!

• tryswe

Om det står i Aftonbaldet utgår i alla fall jag ifrån att de sk fakta de publicerar ligger en bra bit ifrån sanningen. Ska man bli upprörd över allt som kvälltidningar skriver som inte är sant skulle man aldrig vara annat än upprörd.
    Nej, byt läsvanor i stället!

• Zeta-2007

Det beror ju helt på vad man lägger på ringar, kläder och framför allt bröllopsresa. Många lägger hutlöst mycket pengar på en lång dyr bröllopsresa, och det drar upp bröllopsbudgeten. Det är nog snarare det som skiljer mest. Kuvertpriser (om man inte lagar maten själv) brukar ju inte skilja sig extremt mycket.

Och artikeln kom ju inte från SCB direkt ;)

• Bellis perennis

200 000 låter lite väl. Vi hamnade väl på ca 100 000 och hade 50 gäster på slott, tre rätter, vickning, tårta, samt att bröllopsresan till mauritius, kläder och gåvor, övernattning dagen innan vigseln, bröllopsnatten ingick....vi snålade inte. Däremot bjöd vi inte på spriten, det fick de köpa själva, eftersom det hade vi inte råd med när vi började planera.

• Cellini

När vi har gjort lite reserch inser man sanbbt att kuvertavgifter på 800-1000 kr och uppåt inte är särskilt ovanligt. Bjuder man 60 personer, så blir det vips 60.000 kr bara i mat och vin till maten. Skall man dessutom bjuda på fri bar efteråt går det ju upp några hundringar till. Då räcker inte 100.000 kr långt. Maten är ju helt klart den dyraste posten för de flesta tror jag. Bröllopsresan kan ju dra iväg också om man vill vara borta 2 veckor och åka lite längre bort.

Om man anlitar catering eller restaurang i storstäderna så kostar det ju en del. Ett bröllop för under 100.000 känns som ett budgetbröllop, ett för 300.000 är för mig lyxvarinten och 100.000-200.000 är väl ett medeldyrt.

Men det bästa av allt är att alla får välja själva hur mycket man vill lägga på sitt bröllop! Bra va?! ;)

• E-tuna

...dom måste mena att folk är villiga att lägga mycket pengar på sitt bröllop och då kan det komma att hamna på 200.000kr...eller?

• E-tuna

...alltså att det är vanligt med påkostade bröllop för att folk väljer det...

• LAwoman

Fattar inte varför man måste skämmas här på BT över att man har pengar att spendera på sin stora dag. Det blir som en häxjakt på oss och man blir dumförklarad & utskrattad.

• TheBride

Fråga: Jag hade aldrig tänkt lägga in vår bröllopsresa i budgeten? Gör alla det? Vad är poängen med det? Det har ju inte med 'arrangementet' i så fråga att göra. Gör folk det för att försöka lura föräldrarna att betala en större kaka? Eller är det bara för att kunna säga att "Mitt bröllop var minsann såhär dyrt!"

*Jag försöker inte såra/förnärma någon och ber om ursäkt om någon tar åt sig, men jag har verkligen undrat varför denna posten ska med.*

• Maria

Att 200.000:- skulle vara någon slags genomsnitt tror jag inte det minsta på. Så god ekonomi har de flesta i Sverige definitivt inte. Men som redan sagts, i hennes kundkrets är det kanske så. Och visst börjar det växa upp en mera aggresiv bröllopsindustri även i Sverige. Att uttala sig som hon gjorde gör ju precis vad de vill, nämligen att få folk att spendera mycket mera för att "alla andra gör det".

Jag har bott i USA och där märks det hur tydligt som helst, industrin driver på med nya "måsten" så att kostnaderna blir högre och högre. I USA lär medelbudget ligga runt $ 20000:- (alltså ca 150000 svenska) och detta enligt framtagen statistik och inte baserat på någon konsults uttalnde. Detta är ytterligare ett skäl till att misstro den givna siffran i aftonbladets artikel - amerikanska bröllop är både större och dyrare än svenska, folk har högre inkomster (omräknat till våra pengar, dock har pengarna inte samma köpkraft där) och att då svenska bröllop skulle hamna högre verkar helt orimligt.

Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”