• .Frida.

smärta vid samlag

Hej, undrar om någon har liknande problem som mig. Fick efter en svampinfektion väldigt trång slida. Kändes som en oskuld att bara säta in en tampong... sex blir otroligt smärtsamt. Min gyn. ser inga fysiska fel alls, däremot är den väldigt spänd. Är det någon som har erfarenhet av detta?? Har hört talas om att man kan ha en typ av kramp som orsakar detta.

Väldigt tacksam för hjälp...

• Svar på tråden smärta vid samlag
  • Cavatina

Jag har också läst om nån sådan sorts kramp, ring sjukvårdsupplysningen och be att få numret till en bättre gynekolog. Googla "slidkramp", kanske kan du få hjälp på så vis? Lycka till!

• Ziii

Det låter som slidkramp, vaginismus. Det går över men du kan behöva jobba på det. Det går att fixa/bota själv om man hittar bra info, men du kanske vill hitta en bra gyno, de kan dock vara svåra att hitta. Har en tjejkompis som fick ringa 8 gynekologer/barnmorskor innan hon hittade en som visste vad hon pratade om.

Här har du en sajt med massa info:
    www.geocities.com/angua_nemi/

• Malin22

Håller med Ziii, det låter som slidkramp/vaginism. Det finns flera metoder att använda, själv använde jag mig av följande metoder:

1. Knipövningar
    Krama med slidmusklerna och slappna sedan av, upprepa 10ggr. Sedan kniper du allt vad du har i 5 sek, slappna sedan av i 5 sek och försök nästan krysta lite.
    Upprepa 10ggr.
    Knipövningar gör det lättare att känna när slidan är spänd resp. avslapppnad.

2. Bio feeedback/Stavträning
    Börja med ett stavformat föremål med en diameter på max 2cm (jag använde mitt eget finger i början). Om du vill kan du först smörja in slidöppningen med Xylocainsalva (bedövningssalva). För försiktigt in föremålet och försök slappna av. När du klarar av detta (utan bedövningssalva) utan att det gör ont kan du fortsätta på samma sätt med ett större föremål (t.ex. en diameter på 3-4cm).

Du kan också få hjälp av en sjukgymnast med avslappningsövningar.

Du kan gå in på

www.vaginism.se
    www.geocities.com/angua_nemi/slidkramp.html

och läsa mer.

• physalis

malin22

Den första punkten du tar upp är ju jättebra även om man inte har problem. Jag blev bara lite förvirrad angående krystandet, kan du inte förklara? Jag uppfattar krystande som en direkt motsatt rörelse till knipandet. jag menar, när man kniper så "samlar man ju ihop" bäckenet, och när man krystar pushar man väl utåt? eller menar du att man ska krysta när man är avslappnad? :)

• Malin22

physalis,

precis! när man slappnar av ska man försöka krysta lite, det är som du säger motsatsen till att knipa.

vill man träna upp bäckenbottenmuskulaturen kan man börja på samma sätt (det är rätt jobbigt!) och efter ett tag kan man gå vidare och bara knipa och slappna av (5 sek 10ggr)x10 om du förstår hur jag menar, alltså hoppa över de där 10 småknipningarna. Sedan kan man förlänga det till 10sek, 15sek, 20sek o.s.v. :)

• .Frida.

Tack tjejer! Det ni skriver betyder mycket för mig. Ska testa! Fler tips uppskattas om det är fler som har några.

• Malin22

Vestibulit kommer oftast lågsamt under en längre period.
    Om du upplever att smärtan kommer från att slidan är trång låter det mer som vaginism.
    Ofta får man vaginsim som följd av vestibulit, men det brukar som sagt utvecklas under lite längre tid.

• soomzy

Jag har samma problem, men min gyn säger att det inte är vestibulit. Men när jag lyckas ha sex så gör det jätteont efteråt... Kan det vara slidkramp i mitt fall också? Min gyn sa att jag var väldigt spänd och måste börja slappna av och att jag befann mig i en ond cirkel och dessutom att jag har överansträngt mitt underliv eller nåt liknande.. ??

• Malin22

soomzy,

ja, det låter som slidkramp (vaginism). Du kan känna efter själv med ett finger, känner du att slidan automatiskt kniper när du försöker föra in ett finger och du har problem med att få den att slappna av är det ett ganska säkert tecken på att du har vaginsim. Du kan såklart ha det ändå, det bästa är att fråga läkaren.

• Blev Fru 2006

Bland det viktigaste är att aldrig ha samlag om du inte är ordentligt upphetsad. Hoppas det går bra med allt!

Svar på tråden smärta vid samlag