• Lena+Mattias=sant

bröllopsutgift i förhållande till lön

Det pratas mycket om budget men alltid om exakta summor. Jag tycker det är intressant att får reda på hur mycket folk sparar ihop iförhållande till sin lön, dvs hur mycket de prioriterar brölopet.

Vår budget är på 36000 det ör ungefär vad jag och min pojkvän tillsammans tjänar innan skatt en månad. Vi sparar under ett år.

• Svar på tråden bröllopsutgift i förhållande till lön
  • lolabe

Betalat innan själva festen menar jag alltså.

• rbkzandra

Vi tjänar 40 000 tillsammans innan skatt vi sparade ihop till vårt bröllop (22 000) på 5 månader
    De andra 10 000 bidrar våra respektive föräldrar med.

• fåttettryck

Vi har inte gjort upp budgeten än (kollar först vad vi vill ha och var vi kan skära och så får vi se vad det blir preliminärt och om det går att klara av) - men vi räknar väl med att det kan komma upp i omkring 60000 vilket betyder ca. 2 gånger 2 månadslöner efter skatt. Spar nu ca. 4000 kr/månad, tillkommer senare i år sambons skatteåterbäring, inte att försumma, med motsvarande besparing från mitt håll (jag är lite snålare så det lyckas jag nog med) och eftersom svärfar menar att egentligen han ska stå för bröllopet, så ska vi nog klara av det med samlade krafter. Men vi får se till att göra budgeten snart när idéerna utkristalliserats bättre.

• Kakan2007

Bugeten för oss ligger mellan 120-150 000 för ca 60 personer. Inkomst efter skatt ca 40-60 000:-/mån tillsammans. Vi gifter oss nästa sommar och håller som bäst på att lägga upp budgeten. Ska försöka spara 20`/månad så har man har en del över ändå. Mycket pengar för en dag, men så gör man det ju förhoppningsvis också bara en gång. Är man redan igång och har råd kan man väl lika gärna göra det som i drömmarna. Inte några fler än de som redan skrivit här som tänker sig budget på 120 00+?

• Karin69a

Misselina: ordet budget har olika innebörd här på BT. För den ekonomiskt insatte så är BUDGET egentligen en ekonomisk ram som man måste hålla sig inom, det finns inga reserver att ta av utöver detta. Sett på detta vis har jag heller ingen budget. Vi har reserver, men vårt bröllop beräknas kosta ca 55000 kr, men då tycker jag att man kallar det KALKYL. VI har räknat ut vad det kommer kosta, men har inget tak vi måste hålla. Så jag håller med "Brud i augusti" om att det är faktiskt många som inte behöver ha en budget, utan man betalar vad det kostar.

• Lena+Mattias=sant

Kakan2007: Hade vi haft eran inkomst efter skatt och inte hälften till en tredjedel så hade våran budget oxå legat i den storleksordningen. Tyvärr måste man ju anpassa sig efter sina inkomster om man itne vill låna...

• Karin69a

Glömde tillägga att vi också verkar ha det rätt bra, sammanlagd inkomst om 58000kr

• Amazonas

Vi har en budget på ung 140000 på 70 gäster (försöker dock få det billigare) med resa och ringar och sånt. Det motsvarar 2 månadslöner efter skatt. Vi bor dock utomlands, och löneläget samt utgifter ligger väldigt annorlunda här. Hade vi valt att ha vårt bröllop här istället för i Sverige hade det troligen kostat nästan det dubbla.

• Amazonas

Hmm... 2x 2 månadslöner menar jag...

• fröken Inghamn

Vi sattsar på att lägga dryga 50 000. Jag jobbar halvtid och tjänar 8000 efter skatt, sparar minst 500 varge månad. Oftast mer. Min sambo studerar och jobbar extra får in ungefär lika mycket som jag om inte lite mer. Han har inte sparat sitt på "bröllopskontot" än så länge utan på sitt vanliga konto. noll koll. Vi har båda lite sparkapital att ta av så vi behöver aldrig få panik.

• kentfantast

Vi beräknar att kostnaden blir 100-150 000 kr för bröllopet, 105 gäster (siktar på 100-, men man börjar ju inse att det kan bli mer).

Vi började spara när han fria förra augusti och båda pluggade och jobbade extra som idioter.

Nu har båda heltidstjänster. Ihop tjänar vi väl kanske 42 000 kr/mån före skatt... Men vi har tagit av lite gamla sparpengar oxå och så skjuter föräldrarna till 40 000. Ska nog gå ihop i september ändå.

Svar på tråden bröllopsutgift i förhållande till lön