• Miscpony

Vad har ni sparat in på?

Jag har nu suttit och tittat igenom vart jag gjort mina besparingar (ja, sådana har faktiskt gjorts trots överskriden budget!) och det skulle vara intressant att se vad andra valt att prioritera/spara in .

Vi har gjort på följande sätt:
    * Köpt ring relativt billigt - slät i röd guld, ca 1500:-
    * Blivande makens kostym och tillbehör är från Dressmann.
    * Bröllopsresa blir stuga på Västkusten tre nätter i stället för en längre utlandsresa.
    * Vi sover hemma på bröllopsnatten i stället för på hotell.
    * Till bröllopsfesten har vi endast bjudit närmaste släkten (vi blir 20 st totalt).
    * Vanliga lösnaglar i stället för skulptör.

Det vi valt att lägga pengarna på är mat, vin, festlokal, brud och brudtärnas kläder (lite orättvist, men vafan... Brudgummen väljer själv och jag har sparat ihop till mina och syrrans klänningar ), musik i kyrkan, smink och hår.

• Svar på tråden Vad har ni sparat in på?
  • maljor

Vi har sparat in genom att vara ute i god tid och tittat runt och handlat en massa saker på rea (hans rock för 500kr tex istället för en frockcoat för flera tusen) utan att behöva strunta i sånt vi verkligen vill ha

• Lilla spöket Laban

Vi sade lite att det fick kosta som det ville, men hade ändå en smärtgräns. Ett bröllop kan ju gå på hur mycket pengar som helst och även om vårt gick loss på ganka mycket pengar så var det många saker som vi valde billigare alternativ på.
    Vi sparade in på sången i kyrkan, då min svägerska sjöng. Men så kom jag på att de pengarna lade vi på en kille som spelade tvärflöjt istället.
    Vi gick från kyrkan till festlokalen (det var ca 200m, inte så långt alltså).
    Marskalken betalade sin frack själv.
    Har för mig att tärnanas bukett var himla billig också. Kostade bara några hundralappar.
    Vi valde en lite billigare fotograf, men fortfarnade en professionell.
    Vi hade en DJ istället för levande band.
    Vi gjorde inlagorna till alla kort själva, vilket ändå var dyrt, men betydligt billigare än om vi hade låtit någon annan göra dem.
    Vi valde några av de billigare vinerna till maten på restaurangen.
    Fyndade ett blingblinghalsband på e-bay för 500kr. Som flera kom fram och frågade om jag hade fått av blivande maken och ååååade sig över. (Ha, ha, vad tror de egentligen, i verkliga livet skulle ett äkta sådant halsband gå loss på flera hundra tusen. *skrattar*)

• midsommarbrutta

Vi sparar in på en sak till, kommer nog att skippa bröllopsnatt på hotell. Det enda tänkbara alternativet som känns riktigt fint och på bra avstånd är häckeberga slott och det blir nog i dyraste laget.

Vi kommer därför antagligen att sova i lånad husvagn utanför bygdegården där vi har festen och där alla gäster kan sova över om de vill. Så kan vi stanna länge på festen också:)

• Clobberella

Vet inte om jag svarat i den här tråden, så förlåt om jag upprepar mig!

Vi sparar på:
    # Kläder, jag syr allt själv
    # Håret sätter jag upp själv och har hemmagjort hårpynt
    # Sminket gör jag själv, tycker ändå att proffsig sminkning tenderar att bli "översminkad", i alla fall jämfört med vad jag brukar ha.
    # Blommor fixar jag själv, inga corsager (tror jag), och bara någon enkel blomma till tärnan. Om jag ska ha tärna över huvud taget.
    # Ingen "fancy" transport mellan kyrkan och lokalen, det är ju ändå bara en kilometer. Förmodligen går vi om det är fint väder
    # Förlovningsringarna kostade 3000 tillsammans och min vigselring kommer också att gå på ca 3000. Här har vi inte snålat, utan de ringar vi ville ha låg helt enkelt i den prisklassen.
    # Köper inte nya skor, har aldeles för många redan.

Finns kanske mer men jag kommer inte på något just nu.

• September mys

Clobberella : verkar som vi har liknande tankar om vad som kan sparas på jag har sytt min kjol och köpt en överdel billigt, blommorna ska jag göra själv och med hjälp av syrrorna.. sminket klarar jag av själv hur ska du sätta upp ditt hår?

• Clobberella

FrökenS: jag vet inte riktigt vad jag ska göra med håret... funderar bara på någon lite mer avancerad tofs, eller så blir det kanske något mer hängande.... tror jag får öva lite och se vad som funkar.
    Har gjort ett "hårpynt" som jag ska sätta i också, och så har jag ganska fina självlockar, så jag tror att en ganska enkel frisyr ändå kan se festlig ut.
    Hur tänker du göra med håret? Frisör eller hemmafixat?

• Labidochromis

Följande har vi gjort,

-Gifter oss i Februari, inte lika högt tryck på festlokalerna vilket ger mer förhandlingsmöjligheter. Hittills har "fått" bröllopstårtan a 3000kr gratis.
    -Syr min brudklänning och tärnans kläder
    -Gör egna blomsterarrangemang + corsager
    -Binder brudbuketten själv
    -Valt vigsel- & festlokal på gångavstånde från varandra. Ingen transport av gästerna behövs då.
    -Ingen transport av oss själva
    -Gör egna inbjudningskort
    -Tärnan sätter upp mitt hår
    -Sminkar mig själv

• Desperate2bewife

Vi sparar in lite genom att:

*Ha festen hemma i trädgården istället för på den svindyra restaurangen vi först bokat. Nu kan vi köpa egen alkohol i Tyskland, fixa billigare blomsterdekorationer och ta bröllopstårtan från det konditori vi vill för 37 kr biten ist för 105 kr biten!

*Sminka mig själv, man har ju övat några år

*Ingen speciell transport hem från vigseln

*Kommer att köpa begagnad brudklänning eller kanske ha en fin sommarklänning i ljusa färger. Passar till vår stil på bröllopet.

*Köpa kostym till mannen i samband med att Dressman har erbjudanden till studenten. Brukar vara bra priser då. Den kan vara bra till fler tillfällen = bra investering

*Göra inbjudningar själv.

• Bridetobee

Var det någon här inne som letade efter billigt album?

Jag hittade idag ett jättefint på vårt Ica MAxi. Vitt med tygkänsla och hjärtan i tyget. 169 kr. Vet eg inte om det är billigt då jag inte börjat kolla sånt här ännu.

Funderade på att köpa ett själv men gifter mig inte förrän 28/7-07. Det kanske är lite tidigt??

• midsommarbrutta

Bridetobe
    Det vad jag som letade och det låter billigt, jag får titta på det ska nog dit snart ändå:)

• September mys

Clobberella: jag är själv frisör så jag funderar på att göra det själv, men samtidigt vill man ju ha något extra inom den branchen man själv jobbar i, är lite kluven... just nu så lutar det åt att låta en frisör fixa frillan. men övning ger färdighet sägs det så det är väl bara att öva, jag har ju mer än ett år på mig ;) ett tips från en i branchen är att om du gör håret själv tänk på hur det ser ut i olika vinklar och i förhållandet till hur du vill se ut på era bröllopskort ;)

• hälsingebrud -06

Vi har precis bestämt oss för att skippa fotografen. Vi kommer ändå att bli fotade hela dagen av två tjejer som ska bli journalister, de har lärt sig en hel del om foto så det räcker för oss. På det viset spar vi minst 5000 kronor som vi åker på en sista-minuten resa för. Vi hade bestämt en familjeresa i september innan min m2b friade och den resan måste vi bara göra. Lovat är lovat. På det här viset kommer vi iväg på en egen bröllopsresa en månad innan också!

• September mys

Vi ska spara in på själva middagen och bara bjuda på kaffe och tårta. På så sätt kan vi bjuda in fler gäster, så ingen känner sig utlämnad.
    Dagen efter så ska vi ha middag/lunch med närmaste familjen blir mer intimt då eftersom vi tycker att vårat bröllop ska förena två familjer, festen den ska vi ha för vännerna under våran grillfest/möhippa/svensexa.
    Det andra vi sparat på är kläder, skor, blommor, hår och smink. klänningen har jag sytt själv, tärn-klänningarna har jag köpt på vero moda. m2b´s kostym på rean.

• Sensommarbröllop

Skönt att se att det är fler som tänker längre än bröllopsdagen. Jag menar inget illa, alla lägger hur mycket pengar man vill men har man redan kommit en bit på sitt liv tillsammans redan innan bröllopet så finns det så mycket annat i detta liv som kostar pengar (läs barn, husrenoveringar m m )
    Hur som helst använde jag mig av ett tips jag fick här på sidan för ca ett halvår sen. Var inte rädd för att be om tjänster!!
    Jag har funderat lite på vad olika personer i vår närhet (mest bland de närmaste vännerna) är duktiga på och frågat dem om hjälp med detta. Så är brudbukett, hår, tillfixande av klänningen (som jag köpte på Blocket och behövdes läggas upp), transport från kyrkan, solosång i kyrkan, foto m m ordnat. Ingen har blivit förnärmad tvärtom så är det många som kommer på bröllopet som aldrig har träffats tidigare och på detta sätt hjälps alla åt att fixa den dag vi vill ha och då kan alla känna sig delaktiga. Jag har även sagt till dessa vänner som hjälpt oss att vi önkskar detta i present av dom, på det sättet så slipper de leta fritöser oxå

• mammen

Saker som jag tror vi kommer att spara in på:

*Näbbarnas klänningar syr jag eller farmor själv.
    *Tärnornas klänningar syr ena tärnan själv.
    *Svärmor lagar maten och bakar tårta.
    *Lånar eventuellt en släktings hus till middagen och festen.
    *Åker i egen bil från kyrkan.
    *Låter gästerna transportera sig själva.
    *Önskar bidrag i bröllopspresent istället för brödrostar och fotbad.
    *Sätter blommor redan nu att plocka till bordsdekorationer istället för att köpa.
    *Gör egna inbjudningskort, festprogram mm.
    *Lämnar inbjudningarna personligen och sparar porto.
    *Skippar bröllopsresan och reser senare istället.
    *Köper billig ring eller gör om förlovningsringen.
    *Ena tärnan binder buketten istället för att köpa.
    *Köper billiga smycken eller gör själv istället för att köpa dyra.
    *Skippar liveband/DJ och kör CD-skivor på festen.
    *Köper alkohol i tex Tyskland.
    *Min kusin fixar naglarna.

Det vi kommer att lägga pengar på är min klänning, men den har min mamma erbjudit sig att betala. :)
    Vi satsar på att bjuda många istället för att ha det för lyxigt.

Men vi får se hur det blir under resans gång. Vi är ännu i början av planeringen.

• Lena+Mattias=sant

mammen tänk bara på att foton och ringen är det ni har kvar efteråt så det får man lägga mer krut på så att man får det som man vill ha det.

• chai

*köpte en balklänning istället för brudklänning - dels slipper jag känna mig som jag ska på maskerad, dels är 2500 ganska billigt och dessutom så ingår alla ändringar i priset

*kommer använda skor jag redan har - fina men ingångna...

*Kommer använda ett halsband jag redan har - silver och granater, som mormor fick när hon konfirmerades

*kommer inte köpa nya underkläder specifikt till bröllopet, men kommer antagligen att kika lite innan om utifall att jag hittar en BH som stämmer in på min bestämda åsikt (har letat efter en BH i den färgen sedan ett år tillbaka, redan innan frieriet )

*Vi tänkte spara in på transport och helt enkelt gå tillsammans med gästerna från vigsel till fest, men nu har Cs mamma sagt att hon gärna vill fixa transport så då får hon

*vi hoppas på att våra gäster lyckas med sina foton... blir vi inte nöjda får vi boka en studiofotografering efter resan och dra på oss kläderna igen

*C har redan en frack, så den kostar bara kemtvätt

*Jag kommer att fixa buketten och Cs corsage själv... blir något enkelt för under 500 totalt

*Vi bestämde oss för att inte ta ett nytt efternamn utan välja ett av de två vi har...

*Tårta - vi tar vanliga istället för en bröllopsdekorerad i våningar

*Min makeup - jag sminkar mig själv, eller låter min blivande svägerska göra det.

*Mina naglar - jag har tre månader på mig att spara ut en bruten tumnagel, sen fixar jag fransk manikyr själv...

*Dagen - vi gifter oss en onsdag i oktober och det verkar som om det blir billigare rent allmänt att inte ha festen på en fredag/lördag...

Vi sparar inte in på:

*Ringarna - vi bestämde vad vi ville ha och frågade om det gick att göra, ca 6500 för båda

*Mitt hår - jag har alltid velat göra en professionell uppsättning men aldrig tagit mig råd när jag gått på bal, så denna gången ska jag låta nån annan sätta upp

*Bröllopsresa - vi bestämde vart vi ville åka, och åker dit, så vi snålar absolut inte, men valde ett enkelt hotell med dubbelrum istället för många stjärnor och svit ca 9500 för två personer en vecka. (insåg just nu att det är en fjärdedel av budgeten... )

*Festen - vi har den meny och det upplägg vi vill, men får antagligen mycket valuta för pengarna eftersom vi har festen på stället där min bror är delägare, vet inte än vad kalaset kommer att kosta

sen behöver det inte vara så dyrt att ha festen på restaurang heller om man betänker att man inte _behöver_ fixa nånting själv... klart att man fortfarande måste betala dyrt för dekorationer om man har en bestämd åsikt, men annars ingår dukningen och lokalen i paketet... och du betalar bara för den alkohol som går åt, och sliper även upptäcka att vinet inte räcker eftersom glasen var större än du räknat med... för min del känns det tryggt att lämna över allt sånt på nån annan... har redan en restaurang i reserv om det visar sig att brorsan inte kan arrangera fest den kvällen, eller om han är _mycket_ dyrare än det stället...

Har satt smärtgränsen för hela bröllopet, inklusive bröllopsresan på 40000 är redan uppe i nästan halva den summan på resa, ringar och klänning så det lutar åt att vi kommer i närheten när allt är klart, men det är fortfarande inte mycket för att få festa kvällen lång med 80 gäster och sedan resa precis dit vi vill...

• chai

oj... f'låt att det blev så långt...

• Vackra

För oss så har det ekonomiska bara varit emot oss hela tiden!! Men vi kommer att få ihop det nätt och jämt!
    Det blir sammanlagt 97 personer på middag och fest! Men budgeten ligger på ca 18 000:-! :D

Följande har vi sparat in på:

- Sminkar mig själv.

- 3-rätters middag, tårtan, kaffet och vin till maten betalas av kuvertavgiften vi tar. (175:-/kuvert) Tack vare att min käre bror är chefskock och får in all mat till självkostnadspris.

- Kuvertavgiften täcker även alkoholen (baren) som vi köper från tyskland.

- Lokal till festen och middagen får vi is tort sett gratis, endast ca 2000:- för el och uppvärmning av kök m.m. Och där finns dansgolv och all dekoration som behövs.- Min mor betalar både håruppsättning och naglar samt skor.

- Hittat en underbar (!) brudklänning för endast 3000:- att köpa. Dock använd en gång tidigare.

- En i släkten ordnar gratis transport i någon fräck bil.

- Utsmyckning använder vi oss av redan befintliga vackra saker hemma och naturen.

- Vi hyr m2b:s kostym.

- Ringen har vi dragit in på att köpa en enkel slät i röttguld med endast 1 briliant i. Kan hellre sätta i fler stenar på 1-årsdagen om vi så skulle vilja.

- Smycken får jag låna.

- 1 av 2 tärnor har sytt sin egna klänning.

- Tar tacksamt emot ett bidrag till bröllopsresa eller upplevelser istället för övriga presenter.

Så ser det ut för tillfälligt. :)

Svar på tråden Vad har ni sparat in på?