*köpte en balklänning istället för brudklänning - dels slipper jag känna mig som jag ska på maskerad, dels är 2500 ganska billigt och dessutom så ingår alla ändringar i priset
*kommer använda skor jag redan har - fina men ingångna...
*Kommer använda ett halsband jag redan har - silver och granater, som mormor fick när hon konfirmerades
*kommer inte köpa nya underkläder specifikt till bröllopet, men kommer antagligen att kika lite innan om utifall att jag hittar en BH som stämmer in på min bestämda åsikt (har letat efter en BH i den färgen sedan ett år tillbaka, redan innan frieriet )
*Vi tänkte spara in på transport och helt enkelt gå tillsammans med gästerna från vigsel till fest, men nu har Cs mamma sagt att hon gärna vill fixa transport så då får hon
*vi hoppas på att våra gäster lyckas med sina foton... blir vi inte nöjda får vi boka en studiofotografering efter resan och dra på oss kläderna igen
*C har redan en frack, så den kostar bara kemtvätt
*Jag kommer att fixa buketten och Cs corsage själv... blir något enkelt för under 500 totalt
*Vi bestämde oss för att inte ta ett nytt efternamn utan välja ett av de två vi har...
*Tårta - vi tar vanliga istället för en bröllopsdekorerad i våningar
*Min makeup - jag sminkar mig själv, eller låter min blivande svägerska göra det.
*Mina naglar - jag har tre månader på mig att spara ut en bruten tumnagel, sen fixar jag fransk manikyr själv...
*Dagen - vi gifter oss en onsdag i oktober och det verkar som om det blir billigare rent allmänt att inte ha festen på en fredag/lördag...
Vi sparar inte in på:
*Ringarna - vi bestämde vad vi ville ha och frågade om det gick att göra, ca 6500 för båda
*Mitt hår - jag har alltid velat göra en professionell uppsättning men aldrig tagit mig råd när jag gått på bal, så denna gången ska jag låta nån annan sätta upp
*Bröllopsresa - vi bestämde vart vi ville åka, och åker dit, så vi snålar absolut inte, men valde ett enkelt hotell med dubbelrum istället för många stjärnor och svit ca 9500 för två personer en vecka. (insåg just nu att det är en fjärdedel av budgeten... )
*Festen - vi har den meny och det upplägg vi vill, men får antagligen mycket valuta för pengarna eftersom vi har festen på stället där min bror är delägare, vet inte än vad kalaset kommer att kosta
sen behöver det inte vara så dyrt att ha festen på restaurang heller om man betänker att man inte _behöver_ fixa nånting själv... klart att man fortfarande måste betala dyrt för dekorationer om man har en bestämd åsikt, men annars ingår dukningen och lokalen i paketet... och du betalar bara för den alkohol som går åt, och sliper även upptäcka att vinet inte räcker eftersom glasen var större än du räknat med... för min del känns det tryggt att lämna över allt sånt på nån annan... har redan en restaurang i reserv om det visar sig att brorsan inte kan arrangera fest den kvällen, eller om han är _mycket_ dyrare än det stället...
Har satt smärtgränsen för hela bröllopet, inklusive bröllopsresan på 40000 är redan uppe i nästan halva den summan på resa, ringar och klänning så det lutar åt att vi kommer i närheten när allt är klart, men det är fortfarande inte mycket för att få festa kvällen lång med 80 gäster och sedan resa precis dit vi vill...