• Miscpony

Vad har ni sparat in på?

Jag har nu suttit och tittat igenom vart jag gjort mina besparingar (ja, sådana har faktiskt gjorts trots överskriden budget!) och det skulle vara intressant att se vad andra valt att prioritera/spara in .

Vi har gjort på följande sätt:
    * Köpt ring relativt billigt - slät i röd guld, ca 1500:-
    * Blivande makens kostym och tillbehör är från Dressmann.
    * Bröllopsresa blir stuga på Västkusten tre nätter i stället för en längre utlandsresa.
    * Vi sover hemma på bröllopsnatten i stället för på hotell.
    * Till bröllopsfesten har vi endast bjudit närmaste släkten (vi blir 20 st totalt).
    * Vanliga lösnaglar i stället för skulptör.

Det vi valt att lägga pengarna på är mat, vin, festlokal, brud och brudtärnas kläder (lite orättvist, men vafan... Brudgummen väljer själv och jag har sparat ihop till mina och syrrans klänningar ), musik i kyrkan, smink och hår.

• Svar på tråden Vad har ni sparat in på?
  • Bröllopstokiig

Kommer inte spara in på någonting, gifter mig bara en gångi livet!

• Bride Aug-08

Kul tråd.
    Har hållit i budgeten rakt igenom, har ju gott om tid att leta fördelaktiga priser, kan nästan se det som en sport att leta priser.
    Vi ska ju ha ett enkelt sommarbröllop med grekiskt tema rätt igenom.
    Det jag håller på med och tittar på just nu är ju mina ringar. Och där har jag sänkt budgeten regält.
    Från början hade jag räknat med ca 10 000 för en vigselring, men ser ut att landa en bra bit under det.
    Först ska jag ju piffa till min förlovnignsring och sätta in en sten i den. Stenen har jag köpt på ebay, och troligen blir det guldgruvan som får sätta in den stenen. Även vigselringen kommer köpas genom guldgruvan och även där sätta in stenar som jag köpt själv. Kommer ner flera tusen i pris genom att köpa stenarna själv och låta en smed sätta in dom.

• Fru Cinderella

Vi sparar på

* Bröllopstårta, kompis bakar

* Bröllopsnatt, sover i min mors kolonistuga (Kommer bli så mysigt, har inte ens el. Så vi MÅSTE tända massa ljus *myser*)

* Skor, köper vanliga

* Brudbuketten, gör en liten själv.

• Becazinha

Vi är fortfarande i planeringsstadiet och försöker ordna allting efter lågbudgetlinjen.

Men det jag hitills kan komma på:
    ? Syrran sminkar mig
    ? Syrrans vänner gör frisyr billigare än salongen, plus en annan som ska fota under dagen.
    ? En annan vän ska fota
    ? Vänner som sjunger och spelar i kyrkan
    ? Jag har vanliga skor
    ? Ringen blir enkel ist för påkostad
    ? Funderar på att göra min bukett själv
    ? Hemgjord tårtbuffé istället för stor inköpt ställnings-tårta
    ? Mannen hyr kläder
    ? Mamma ska odla blommor till dekorationen
    ? Vi gör nog bara en kortare minitripp i Sverige direkt efter, och sparar bröllopsresa till senare tillfälle.
    ? Egna inbjudningskort

Det som fortfarande är oklart är:
    ? Lokalen, men den verkar bli billig
    ? Maten, som lutar åt catering
    ? Transporten, kollar med kontakter för att få ner hyrpris

Tja... annars köper jag klänning och ev slöja, och underkläder.

Man kan nog spara in på rätt mycket. Som någon annan så smart har sagt i nån annan tråd att prislappen ju beror på ens förväntningar.

• Becazinha

Glömde tillägga att vi gör det alkoholfritt och därför sparar in mycket bara på det. Inte för sparandets skull, men vi vill inte ha alkoholen med på vår dag.

• MrsNyberg2B

Tårtbuffé var en bra idé... Speceillt som min kompis som älskar att baka just tårtor är anlitad för detta hedersuppdrag.. Hon kommer vara genomlycklig om hon får göra hur mkt hon vill!!!

• Becazinha

Ja tårtbuffé gick hem på brorsans bröllop, då finns det alltid NÅN sort gästerna gillar, och vår erfarenhet var att det blev över ändå. :P

• Brud 2006

Vi hade från början tänkt budgetbröllop men nu känns det inte som att det blir så budget...

Vi har sparat in på:
    *Ingen dyr transport från kyrkan till festen, blir nog vanlig taxi
    *Brudbukett, ska ha en handbunden vilket blir mycket billigare
    *Vinet - köper gott men inte så dyrt vin, ingen kommer ihåg det i alla fall
    *billig klänning, fyndade i Paris för 1600 kr

Vad vi INTE sparat in på:
    *Ringen, ska ha den varje dag hela livet
    *Resan, känns som vi kommer att behöva semester efter all planering...

• Nyfso

Jag drömmer fortfarande om mitt bröllop men en sak jag aldrig skulle spara på är fotograf och ringen. Har man kontakter är det bra men jag vill kunna lita på att bilderna blir perfekta. Visseligen kan en proffesionell fotograf misslyckas oxå men risken är inte så stor..

Ringen ska jag bära resten av livet... Inget jag vill spara på

• sweetangel79

*Vi ska ha samma förlovningsring som vigselring.
    *Gör tårtan själv
    *Buffemat, ska eventuellt göra själv annars catering.
    *Hyr kläder
    *Enkla inbjudningskort
    *Fixar smink, hår och naglar själv, med hjälp av en kompis.
    *Önskar oss pengar till resan ist för presenter.
    *Köper spriten i Tyskland
    *Tärnan fixar egen klänning
    *Billig serverings hjälp från restaurangskola.

Svar på tråden Vad har ni sparat in på?