• Miscpony

Vad har ni sparat in på?

Jag har nu suttit och tittat igenom vart jag gjort mina besparingar (ja, sådana har faktiskt gjorts trots överskriden budget!) och det skulle vara intressant att se vad andra valt att prioritera/spara in .

Vi har gjort på följande sätt:
    * Köpt ring relativt billigt - slät i röd guld, ca 1500:-
    * Blivande makens kostym och tillbehör är från Dressmann.
    * Bröllopsresa blir stuga på Västkusten tre nätter i stället för en längre utlandsresa.
    * Vi sover hemma på bröllopsnatten i stället för på hotell.
    * Till bröllopsfesten har vi endast bjudit närmaste släkten (vi blir 20 st totalt).
    * Vanliga lösnaglar i stället för skulptör.

Det vi valt att lägga pengarna på är mat, vin, festlokal, brud och brudtärnas kläder (lite orättvist, men vafan... Brudgummen väljer själv och jag har sparat ihop till mina och syrrans klänningar ), musik i kyrkan, smink och hår.

• Svar på tråden Vad har ni sparat in på?
  • Zozo

Vi har rel stor budget till fa gäster men för att kunna lägga pengarna pa det som är viktigt drar vi ner pa följade:

Allt sker pa samma ställe, alltsa försvinner transport o övernattning ingar
    Klänningen är röd och kan ev användas igen.
    Kostymen kan användas igen
    Vinerna är fina men köpta direkt av odlarna
    Trycksakerna har vi gjort själva - inte säkert att det blir billigare för det, men kul!
    Buketten blir nat litet enkelt, som sedan far sta pa bordet.
    Ringarna var enkla och rätt billiga, men samtidigt som vi ville ha dem
    Smink o haruppsättning blir det, men utan provuppsättning etc sa det gar pa under halva priset.

• Grisaknorr

Här är min lilla lista... eller d jag kommer på just nu iaf.

*Bekant fixar hår och smink (hon är frissa och går just nu makeup utbildning) Gratis

*Näbbkläder till våra 6 barn syr svärmor.Betaler för tyget..

*Naglar fixar annan bekant på sin salong ;) Billigt :)

*Blommor och arangemang hjälper min syster till med, hon är florist. Köper blommorna billigt.

*Vänner och släkt sjunger på festen och i kyrkan. Gratis

* Fotograf är en vän till mig, utbildad. Gratis

* Lånar en flakmoppe, klär i blommor från trädgården som transport. Gratis (ja bensin då *s*)

*Alkohol köps i Tyskland när vi är hos vänner på semester. Inga mängder..

* Lagar maten själva till viss del.

* Alla trycksaker själva, får väl se om det blir billigade...

* M2Bs svägerska gör tårterna... Svärmor har tårtställning...

* Billig lokal.. tycker jag iaf 2600 från torsdags eftermiddag till söndag kväll. (hembygdsård)

* Systers vänner (tonåringar) som hjälper till med servering och barnpassning :) Några hundralappar till var och en..

* Ingen Tiara eller krona... bara ett ganska billigt halsband.

* Begagnad kläning, billig kostym.

Kommer inte på mer nu.. Men vi har en budget på 50 000 och jag har ändå problem att få det å gå ihop...
    Ca 100 gäster....
    Nån som kan hjälpa å förklara ?

• Miscpony

Så otroligt coolt att åka flakmoppe!

• midsommarbrutta

jajj@ - Jag har inte handlat papper ännu kollar runt efter rätt färg och har inte riktigt bestämt mig ännu hur de ska se ut:)

Men jag vet av erfarenhet att Panduro alltid är dyrast, i Malmö ligger det tex Matton mitt över från Panduro som också har mycket papper, stämplar etc men billigare (och med studentrabatt). Sedan kan man leta efter kopieringskartiong, men allt beror ju på vilken struktur och färg man vill ha på pappret.

Men jag tittar överallt jag handlar nu efter papper med rätt färg, känsla och pris. Mataffärer, bokhandlar mm lite pysselsaker finns i många affärer:D

I Malmö finns ju även Panduros outletaffär där man kan handla hyffsat billigt *tips*

• midsommarbrutta

Grisaknorr - åh vad roligt med flakmoppe, det blir säkert jättekul!

• physalis

midsommarbrutta

var ligger panduros outletaffär? :)

• midsommarbrutta

physalis - Den ligger i Fosie (helter det som ligger efter Jägersro om jag inte minns fel) om du går in på www.panduro.se letar Butik och klickar på Malmö kommer adressen upp, de kallar den Lagerbutik såg jag nu:) De har lite varierande sortiment men kan vara värd ett besök.

*En sak till vi sparar in på kom jag på idag, jag letar efter ett enkelt ring-fotoalbum med vita blad och helt vit pärm som jag själv dekorerar. Vill inte betala 200:- extra för ett par tryckta hjärtan på pärmen :D Någon som sett ett?

• physalis

midsommarbrutta

Tack! :)

• Grisaknorr

midsommarbrutta och Miscpony

Tack Man kommer förmodligen chocka endel

• Tops

Vi har valt att spara pengar på följande sätt:

Alkohol från Tyskland
    Brudklänning och kostym sydda på resa i Asien (tot 1000kr)
    Ingen hotellnatt på bröllopsnatten
    Billig med mysig lokal, bygdegård.
    Buketten görs av en kompis.
    Kompisar sjunger i kyrkan.
    Gammal tiara från släkten.
    Enkel men fin ring, gillar inte en massa bling.
    Bekant som fotograf, lite billigare.
    Inga gästpresenter.
    Bordspynt från naturen.

Vi vill ha ordentligt med mat och dryck, en bra DJ, fri bar.

Svar på tråden Vad har ni sparat in på?