• Skivbaren.nu

Sjuk på den stora dagen?

Alltså vad gör man då?
    De slog mig i morse då jag vaknade med värdens huvudvärk, frös och var genomförkyld, så kom jag att tänka på vad händer om man vaknar upp så på sin stora dag?
    vad gör man då?

Är alla friska när de gifter sig?

• Svar på tråden Sjuk på den stora dagen?
  • 17/6 -06

hmm kanske inte skulle varit smiley där, det är ju inte positivt direkt ha a

• AnnikaC

Vill bara förtydliga. Det har ingen betydelse om man är minus eller plus!
    Det som spelar roll är om man är A eller B, eller en kombo av de båda.
    Om du har blodgrupp B (eller)AB så kan du inte få vinterkräksjukan, däremot kan man ju alltid drabbas av magsjuka till följd av dålig mat, men det är ju nåt annat.
    Minus och plus har inte med blodgruppen att göra utan talar om ifall du är Rh-positiv eller negativ.

• 17/6 -06

AnnikaC

Är det så?
    Det känns ju som en bra förklaring varför jag inte haft det då, har ju AB som blodgrupp.

Är det en ny studie?

• svessan

det här var jäkligt intressant. Med blodgruppen. Varken jag eller min sambo har fått vinterkräksjukan under de år den har gått och blir aldrig magsjuka, kanske ska kolla upp vilken blodgrupp man har.
    Sen tror jag som många andra skrev här att kroppen håller sig en sådan viktig dag. Den utnyttjar väl alla resurser den har för att hålla sig frisk. Däremot kan man ju bli "sjuk" av att vara nervös..

• Lethili

Är lite skeptiskt till detta. Jag är B+ och har haft vinterkräksjukan, t.o.m. så allvarligt att jag fick söka sjukhusvård med dropp och allt.

För information: När det gäller blodgrupper så finns det flera olika blodgruppssystem. AB0-systemet är ett system och Rh-systemet är ett annat. Alltså definieras egentligen ens blodgrupp efter alla de olika systemen och Rh-systemet är en del av detta. Det är bara att AB0-systemet är viktigast då det finns naturliga antikroppar i blodet.

• 17/6 -06

Lethili

Rh är det när man har minus framför?
    jag har -AB

• jocelyn

Intressant tråd! Det här med blodgrupperna har jag inte hört talas om förr men om vitpeppar kan ha nån effekt alls så är det ju värt att testa, det lär ju inte skada.

• Bruden 2006

Om man är 0- då? Hur påverkas man av kräksjuka då?

• Skivbaren.nu

Måste säga att de är ganska intressant att läsa om era blodgrupper och olika teorier om man blir sjuk eller inte.
    Har en artikel om de där nånstans... om jag bara kunde finna igen den!?
    Ska leta lite sen, nu ska jag göra min 2åring klar för att gå på gympa. de är veckans höjdpunkt för henne, och hon har tjatat hela dan om de. så blir aldrig väl om jag letar artikel nu och hon får vänta med gympadräkten.

• Eriks blivande fruga

Vitaminchocka!!!!!! Redan långt innan.

• Lethili

17/6 -06

Ja, det är Rh-systemet som man betecknar med + eller -. Det innebär att om man är Rh-positiv (+) så har man ett antigen som heter D-antigen. Är man Rh-negativ (-) så saknar man antigenet. Skulle en person med minus bli utsatt för "plusblod" vid transfusion eller graviditet så bildar den personen antikroppar mot D-antigenet.

• *BlushingBride*

Håller med! Vitaminchocka!

Svar på tråden Sjuk på den stora dagen?