• Pippi Pelikan

Dumdristig syster

Jag och min fästman sparar och sparar för att ha råd med bröllop 2008. Vi är båda studerande men det går framåt, även om det går långsamt. Vi har varit tillsammans länge och ser fram emot att bli man och hustru.

Idag ringer min lillasyster och berättar att hon ska gifta sig i år! Hon och hennes pojkvän har varit tillsammans i ett halvår och hon har inte ens fyllt 20. Jag blev förvånad och frågade hur de skulle bekosta det. De ska tydligen ta ett lån på typ resurs bank för att bekosta kalaset istället för att spara. Min syster pluggar men hennes kille har någon slags anställning så de kan få ett sånt här lån, men inte ett vanligt lån (är inte så insatt i detaljerna i den här killens ekonomi eftersom jag inte känner honom så bra).
    Jag sade att jag tyckte att det här var dumdristigt och för tidigt. Då lade hon på.

Känns som om allt bara är för att hon vill bli gift före mig. Hon kommer ju få leva med det här hela livet. Vad ligger en sån där ränta på 10%?

Mest ledsen och ville skriva av mig.

• Svar på tråden Dumdristig syster
  • halstabletten

Vad skönt att din mamma lyckades nå fram till henne! Vi får hoppas att hon hittar ett annat, bättre alternativ än det hon ursprungligen hade tänkt.

• Amazonas

Hmm... Oj då... Är min spontana reaktion. Jag förstår att du bekymrar dig...

• mimikry

Hej!
    Hoppas det löser sig på ett bra sätt. Ni kanske kan prata med henne och visa ert stöd för deras beslut. Även om man är väldigt ung eller varit tillsammans väldigt kort tid kan man ju ha träffat rätt. (jag viste redan första månaden att det var rätt, nu väntade jag iof 3 år ändå, men första tanken består... =)
    Och om det är så kan det bli illa senare om man inte tagit det på allvar (och om det inte blir nåt så blev det inget... inte "vad var det jag sa...")

Men om ni hjälper till med plannering och så, och visar att ni vill vara med, kanske ni kan be henne senarelägga bröllopet en aning, men visa att ni tar dom på allvar, och så kanske dom kan förstå att det är bättre att dom snålar som sjutton ett halvår och fösöker gneta ihop så mycket pengar som möjligt under tiden, och då också kanske få lite respekt för pengar.

Sen om förhållandet brister på vägen återstår väl att se...
    Jag förstår lite hur hon tänker, jag är själv extremt impulsiv =)
    Men det är farligt med sånna lån... jag förstår din oro. Bäst är väl om hon själv inser att det är bättre att vänta ett tag. Om inte annat så tar hela omgivningen det lite mer seriöst också, och det är väl inte så roligt att använda den speciella dagen några år förtidigt på fel person...

• Sister of the Night

Hej! Jag tycker det är lite läskigt omyndigförklarande formuleringar som strös kring din syster just nu. Exempelvis att er mor ska "få ordning på henne". Det förhåller sig ju faktiskt så att denna unga kvinna får framföra fordon på allmän väg (förutsatt körkort då), rösta om vilka som ska styra landet samt inmundiga alkoholhaltiga drycker på serveringar. Denna unga dam, om än aldrig så impulsiv, upplever jag att för närvarande blir nedtryckt i skorna av äldre förstå-sig-påare som minsann vet bättre.
    Som en del redan skrivit, så kan det möjligen vara på sin plats att nämna att dessa typer av lån inte är särskilt gynnsamma i längden. Men sedan är det faktiskt hennes och den blivande makens beslut.

• Sister of the Night

Och så dessa blinksmileys som dyker upp utan att man bett om det :D

• Carolinque

Måste nog hålla med dej Sister of the Night

• Felice

Pippi Pelikan

Hur gammal är du och in blivande och hur länge har ni varit ett par?

• Bumpan_

"hur vågar de gifta sig när de bara har varit tillsammans i ett halvår"???

Jaaa, kanske de satsar lika mycket som par som varit tillsammans i en vecka som skaffar barn. Det låter som du är missunsam och irriterad för att din syster "hinner först".. var glad för dem istället.

• Sister of the Night

Tack Carolinque.

• Pippi Pelikan

Felice: Jag är 29 och min sambo 31 och vi har varit tillsammans i drygt 9 år.

Bumpan_: Jag tycker det är väldans tidigt med både barn, giftermål och förlovning så tidigt i ett förhållande, särskilt när man inte ens hunnit fylla 20.

• Bumpan_

ja det beror ju vad man jämför med, jag tycker som sagt inte att det är så himlans tidigt med tanke på att folk skaffar barn till höger och vänster. och DET om något tycker jag man kan vara mer oroad för.

• Pippi Pelikan

Det håller jag också med om. Jag tycker folk gör mycket för tidigt i dagsläget, men skaffa barn involverar ju dessutom en ny liten människa så det känns extra tanklöst.

Svar på tråden Dumdristig syster