• Pippi Pelikan

Dumdristig syster

Jag och min fästman sparar och sparar för att ha råd med bröllop 2008. Vi är båda studerande men det går framåt, även om det går långsamt. Vi har varit tillsammans länge och ser fram emot att bli man och hustru.

Idag ringer min lillasyster och berättar att hon ska gifta sig i år! Hon och hennes pojkvän har varit tillsammans i ett halvår och hon har inte ens fyllt 20. Jag blev förvånad och frågade hur de skulle bekosta det. De ska tydligen ta ett lån på typ resurs bank för att bekosta kalaset istället för att spara. Min syster pluggar men hennes kille har någon slags anställning så de kan få ett sånt här lån, men inte ett vanligt lån (är inte så insatt i detaljerna i den här killens ekonomi eftersom jag inte känner honom så bra).
    Jag sade att jag tyckte att det här var dumdristigt och för tidigt. Då lade hon på.

Känns som om allt bara är för att hon vill bli gift före mig. Hon kommer ju få leva med det här hela livet. Vad ligger en sån där ränta på 10%?

Mest ledsen och ville skriva av mig.

• Svar på tråden Dumdristig syster
  • lady Winter

"Åh hjälp" var min första reaktion!

• Pippi Pelikan

Det är ju några månader tills det tilltänkta bröllopet så förhoppningsvis hinner hon komma på bättre tankar. Visst är de söta tillsammans, men de har för lite tid som par bakom sig och är för unga för att jag ska tro på dem. Och så det där med pengarna... Ska prata med min mamma imorgon. Kanske kan hon tala mer sans?

• lady Winter

Ja, hon kanske inte vill lyssna på dig - storasyster, du vet!

• felicia05

Förstår om du som storasyster känner dig oroad, hade jag också gjort. Bara hoppas att hon kommer på bättre tankar och försöker spara ihop pengarna istället. Om det nu blir något bröllop vill säga, det är ju inte säkert att det håller mellan dem ju....Kram!

• Carolinque

Men lillasyster blev nog ledsen att du inte vart mer glad för hennes skull, skulle jag tro?

• lady Winter

Men jag kan förstå att man inte blir glad för ett sådant besked. Det känns ju inte riktigt genomtänkt. Man måste värna om sina syskon också, inte bara bli glad, så att säga.

• Carolinque

Givetvis... men det va inte så jag menade.
    Jag menade hela den här biten med att hon slängde på luren... Såg det bara från hennes sida.
    Det är ju aldrig bra att ta lån... Hoppas det löser sej på ett bra sätt det där iaf!

• karres 76

Vilken tur du har. Nu har du någons bröllop att se alla misstag på ,då blir ditt sååå mycket bättre.Om man vill se det trista på ett positivt sätt.

• S.C

Ahhh! Be henne ringa banken och höra efter alternativ, tro mig de kommer att avråda henne från resursbank åtminstone. Jag har jobbat på kundcenter på en bank och sett många ekonomier sabbas pga sådana lån, de har otroligt många extra kostnader och är svindyra. Usch jag får ont i magen av att höra om det.
    Hoppas att hon lyssnar på sin kloka storasyster!

• Wire

Förstår att du inte gillar det! Jag kan inte säga något om tiden eftersom jag inte vet något om det men min spontana reaktion är INTE ett sånt lån!
    Mitt tips är: försök förklara för dem hur mycket extra det kostar. Typ "om ni lånar x antal kronor med ränta y% och återbetalningstid si och så länge får ni betala tillbaka totalt z antal kronor" En bank kan nog hjälpa dig med hur siffrorna bli.
    Är räntan på en hög nivå och man inte vill betala tillbaka så mycket varje månad så det blir lång återbetalningstid kan det bli att man får betala tillbaka mer än dubbelt så mycket som man lånade!

Prata med dina föräldrar också. Visst hon är myndig och gör som hon vill men försök att förklara utan pekpinnar (jag är också storasyster med en envis lillasyster).

Svar på tråden Dumdristig syster