• Pippi Pelikan

Dumdristig syster

Jag och min fästman sparar och sparar för att ha råd med bröllop 2008. Vi är båda studerande men det går framåt, även om det går långsamt. Vi har varit tillsammans länge och ser fram emot att bli man och hustru.

Idag ringer min lillasyster och berättar att hon ska gifta sig i år! Hon och hennes pojkvän har varit tillsammans i ett halvår och hon har inte ens fyllt 20. Jag blev förvånad och frågade hur de skulle bekosta det. De ska tydligen ta ett lån på typ resurs bank för att bekosta kalaset istället för att spara. Min syster pluggar men hennes kille har någon slags anställning så de kan få ett sånt här lån, men inte ett vanligt lån (är inte så insatt i detaljerna i den här killens ekonomi eftersom jag inte känner honom så bra).
    Jag sade att jag tyckte att det här var dumdristigt och för tidigt. Då lade hon på.

Känns som om allt bara är för att hon vill bli gift före mig. Hon kommer ju få leva med det här hela livet. Vad ligger en sån där ränta på 10%?

Mest ledsen och ville skriva av mig.

• Svar på tråden Dumdristig syster
  • Pippi Pelikan

Tack för era kloka råd! Ska se om mamma kan få någon ordning på henne. Risken finns väl alltid att hon gör precis tvärtemot vad vi tycker bara för att vi tycker det.

Ska sova på saken nu.

• Lucia05

Hur vågar man gifta sig när man är 20 år och varit tillsammans i ett halvår?

• Pippi Pelikan

Lucia05: Det finns många sådana blivande brudar här på BT också. Sen känner jag ju lillasyster och vet att hon är väldans omogen, det kan ju vara annorlunda med andra i samma ålder, så deras beslut är svårare att kritisera.

• Klangling

Jag tror att det hade varit bra att prata med din syster och låta henne få komma till tals utan moralpredikningar. Hon har säkert massor med förklaringar varför hon vill gifta sig. Ta sedan och försök vara konstruktiv i ert samtal med henne. Risken finns att hon helt tar avstånd.
    Missförstå mig nu inte, för jag tycker att hela grejen är heeeelt vansinning! Hon beter sig synnerligen omoget.
    Men jag har själv en yngre syster (32 år) som alltid varit lite "stridslysten" så fort man skulle "moralpredika" för henne. Så jag har lärt mig att ta henne med silkesvantarna, och det funkar bättre.

Lycka till med syrran och framför allt med er egen planering!

• anne på grönkulla

Jo, jag tror också att ju mer man försöker "resonera med henne" ju mer trotsig och besluten att genomföra det blir hon. Tyvärr!

Jag vet inte riktigt hur man ska kunna lirka sig fram till att få henne på andra tankar faktiskt. Men jag tror att hennes reaktion är rätt naturlig, på att välmenande familjemedlemmar anser sig veta bättre. Därmed inte sagt att jag inte tycker projektet verkar vansinnigt!

• halstabletten

TS:

Ifall du ska prata igenom det här med din syster, berätta då att du är glad för hennes skull, att hon har hittat en kille som hon tycker om så mycket och försök hitta ne hållbar lösning. Med andra ord, försök inte avråda henne från bröllopet som sådant, men be henne att avvakta lite grann - förhållanden har ju sina svackor och efter 6 månader är man fortfarande nykär. Be henne ge förhållandet lite tid att växa innan hon drar på sig en skuld som kan komma att göra henne olycklig. Om hon och killen ska dela resten av sina liv tillsammans borde det inte spela någon större roll om de skjuter bröllopet på framtiden- åtminstone tills de kommit på ett bättre sätt att finansiera det hela på. Försök hjälpa henne hitta lösningar till hur hon kan få ett vettigt bröllop utan att skuldsätta sig upp över öronen...Det borde väl vara prio ett i det här läget?

• jocelyn

Det låter som du mest oroar dig för finansieringen -med all rätt- och att hon mest tänker på själva bröllopet; förståeligt eftersom hon är mitt uppe i det. Kanske göra som några föreslagit här ovanför; prata med henne och visa glädje över bröllopet men "hjälp till" med förslag på finansiering. Hon kan ju faktiskt skilja sig, men ett sånt där lån har en tendens att följa med en i flera år.

Hoppas det fixar sig!

Ps. detta är alltså ej ngn pik till er som är unga och vill gifta er och har planering, eller ni som har valt lån och är medvetna om riskerna. *brasklapp*

• aktuelle

Pippi Pelikan: min första tanke...OCH MIN FAMILJ KALLAR MIG IMPULSIV! :P jag vill inte vara elak, känner ju inte din syster, men det gör ont att upptäcka att hon och jag är lika gamla :S förstår hennes reaktion när du började fråga om pengarna. hon hoppades säkert på att du skulle hurra eller så :) Hade svårt för min systers första reaktion när jag berättade att vi skulle gifta oss.. (jag och min blivande har dock kännt varann sedan barnsben, han är syrrans kompis sedan lekis..) hon skulle inte predika, men hon gör ofta. Som yngsta syster får man ofta moralpredikan och detta gör att man stänger öronen efter ett tag eller iaf tills man lärt sig att fatta smarta beslut själv :P Jag har pratat med min syster om dessa moralpredikningar och hon har blivit "snällare" och hon verkar tycka jag klarar mig bra på egen hand, det är skööönt.

• lokatt

ett tips kanske kan vara att leta resa på så många budgettips som möjligt (härifrån & annars) och försöka få ner systers pengabehov så mkt som möjligt? erbjud sen att ni kan sätta er ner & prata budget, bara budget, och se om ni kommer någonstans så...
    för jag tror nog inte att du får henne på andra tankar vad gäller bröllopet - så attackera lånet! där står du på superfast mark.

• Pippi Pelikan

Mamma har fått henne att fundera på andra alternativ än högräntelån, ett frö är sått, vi får se vad skörden blir.

Svar på tråden Dumdristig syster