Bra att du har det lite bättre idag!
Du kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen och fråga vart du ska vända dig, de ger inte bara råd vid sjukdom utan hjälper en också hitta rätt i "vårddjungeln". Det är ju inte så enkelt som privatperson att veta var man ska gå! Vet också att folk tidigare startat trådar där de bett om tips på bra gynekologer/barnmorskor. Det kan du kanske prova? Eller fråga dina väninnor om de kan rekomendera någon.
Förstår att det känns jobbigt att söka hjälp för detta eftersom du tycker det är obehagligt att gå till gynekologen. Men det finns många bra gynekologer som är bra på att lyssna och som tar hänsyn till att man är rädd. Du får också tänka på hur mycket bättre du kommer få det efteråt när du fått hjälp mot mens-eländet! Sedan finns det ju olika sätt att göra själva besöket lättare att genomföra. Själv går jag inte till sjukhuset utan till en privatmottagning, och jag upplever personalen där som mindre stressad. Du kan ju också förklara för dem när nu bokar tiden att du har gyn-skräck, och då kommer de vara förberedda på det och kanske ta extra tid på sig. Och du kan ju ta med en vän som håller dig sällskap på vägen dit och i väntrummet.
Angående undersökningar så har jag för mig att både myom och cystor undersöks med hjälp av ultraljud, som ju är helt smärtfritt. Men jag vill igen påpeka att jag är helt outbildad inom detta område.
Jag tolkar fass så att citodon och distalgesic inte tillhör samma grupp, förutom att de båda är starka, narkotikaklassade värktabletter. Det är viktigt att du får tabletter "avsedda" för mensvärk, en del värktabletter kan t.ex. göra en mer blödningsbenägen och det är ju inte så lämpligt. Naproxen verkar lite som muskelavslappnande och hjälper därför både mot värken och mot kramperna. Det är möjligt att det finns starkare preparat i denna grupp som passar dig bättre.
Det är också viktigt tycker jag att man går till botten med själva problemet, och undersöker om det finns fler behandlingsformer än bara värktabletter. Narkotikaklassade preparat ska man vara försiktig med, men naturligtvis ska de användas om de behövs. Kanske är p-piller eller annan hormonbehandling skonsammare mot din kropp i längden än dessa starka värktabletter? Men detta är ju inget som jag kan uttala mig om, det måste vara ett beslut som du och din gynekolog tar.
Skriv gärna mer om du vill/behöver, jag åker strax bort men kommer tillbaka på måndag och då tittar jag in här igen.