• mjukglassen

Jag klarar inte av att leva med min mensvärk

Jag har haft ont sedan 07:00 imorse.. det började med att jag tog naproxen (som endast hjälper mig lite ibland, & då när jag inte får så hemska smärtor vilket blir ca var 3:e gång) .. iallafall..de hjälpte inte, så min förmiddag bestod av att mig sittandes på toa, liggandes på golvet med benen upp i soffan, fosterställning i sängen, illamående som jag fick tvinga tillbaks flera ggr eftersom jag ville behålla tabletterna.. mina kramper var så intensiva så länge att jag tillslut skrek & började gråta, för jag visste verkligen inte vart jag skulle ta vägen med smärtan....tänkte tom på att ringa efter en ambulans..VAD SOM HELST för jag klarade det inte. sen kom jag på att jag hade ett par gamla distalgesic kvar i skåpet som jag tog (fick dem för en operation för ca 3 år sen & mindes att de var sköna) & de hjälpte!! Jag kände mig slö & det var som en enorm befrielse.. nu fick jag dock veta att dessa slutat tillverkas :........( JAG BLIR SÅ LEDSEN!!!!!!! det verkar vara de enda som hjälp mig.... finns det något som fungerar som dessa? Eller andra alternativ? Jag orkar inte ha såhär ont.

kram från mig i söderort stockholm

• Svar på tråden Jag klarar inte av att leva med min mensvärk
  • mjukglassen

en annan sak september-maria, tror du att citodon kan hjälpa vid värk såsom distalgesic? efter vad jag läst på nätet så är de i samma familj..=)

• Clobberella

Jag äter också naproxen och det hjälper hyfsat.
    Det jag kan glädja dig med är att i mitt fall så har mensvärken blivit mycket "mildare" det senaste 1-1,5 året. Så det är inte säkert att du behöver ha så ont hela livet!
    Tidigare hade jag outhärdligt ont och låg och kved på badrumsgolvet 2-3 timmar varje gång. Det var ofta inte lönt att äta tabletter eftersom jag kräktes upp dem direkt.
    I dag har jag i och för sig ont och mådde riktigt illa för ett par timmar sen, men det är inget emot hur det har varit tidigare!

Håller med ovanstående om att du måste gå till en gynekolog.
    P-piller kan påverka mensvärk, vissa får mer och andra mindre.... kan det ha något med saken att göra?

• mjukglassen

stackars..då finns det fler än jag som får SÅ ont.. hade du så var gång elr emellanåt "bara" som jag?
    jag äter inte p-piller..åt minipiller förr, då fick jag ingen mens alls, men det känns inte bra för mig med piller..

• Clobberella

Det var så illa ungefär var fjärde gång kanske och resen av gångerna gjorde det bara väldigt, väldigt ont....
    Men det värsta jag har nu är ungefär som det normala för ett par år sedan, men de flesta gångerna så gör det inte mer ont än att det hjälper med tabletter och jag kan fortfarande leva som vanligt även den dagen i månaden.

• mjukglassen

ja det är runt var 4 - 5:e gång för mig med....
    jag är glad för din skull att det går mkt bättre nu!!=)

• september-maria

Bra att du har det lite bättre idag!

Du kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen och fråga vart du ska vända dig, de ger inte bara råd vid sjukdom utan hjälper en också hitta rätt i "vårddjungeln". Det är ju inte så enkelt som privatperson att veta var man ska gå! Vet också att folk tidigare startat trådar där de bett om tips på bra gynekologer/barnmorskor. Det kan du kanske prova? Eller fråga dina väninnor om de kan rekomendera någon.

Förstår att det känns jobbigt att söka hjälp för detta eftersom du tycker det är obehagligt att gå till gynekologen. Men det finns många bra gynekologer som är bra på att lyssna och som tar hänsyn till att man är rädd. Du får också tänka på hur mycket bättre du kommer få det efteråt när du fått hjälp mot mens-eländet! Sedan finns det ju olika sätt att göra själva besöket lättare att genomföra. Själv går jag inte till sjukhuset utan till en privatmottagning, och jag upplever personalen där som mindre stressad. Du kan ju också förklara för dem när nu bokar tiden att du har gyn-skräck, och då kommer de vara förberedda på det och kanske ta extra tid på sig. Och du kan ju ta med en vän som håller dig sällskap på vägen dit och i väntrummet.

Angående undersökningar så har jag för mig att både myom och cystor undersöks med hjälp av ultraljud, som ju är helt smärtfritt. Men jag vill igen påpeka att jag är helt outbildad inom detta område.

Jag tolkar fass så att citodon och distalgesic inte tillhör samma grupp, förutom att de båda är starka, narkotikaklassade värktabletter. Det är viktigt att du får tabletter "avsedda" för mensvärk, en del värktabletter kan t.ex. göra en mer blödningsbenägen och det är ju inte så lämpligt. Naproxen verkar lite som muskelavslappnande och hjälper därför både mot värken och mot kramperna. Det är möjligt att det finns starkare preparat i denna grupp som passar dig bättre.

Det är också viktigt tycker jag att man går till botten med själva problemet, och undersöker om det finns fler behandlingsformer än bara värktabletter. Narkotikaklassade preparat ska man vara försiktig med, men naturligtvis ska de användas om de behövs. Kanske är p-piller eller annan hormonbehandling skonsammare mot din kropp i längden än dessa starka värktabletter? Men detta är ju inget som jag kan uttala mig om, det måste vara ett beslut som du och din gynekolog tar.

Skriv gärna mer om du vill/behöver, jag åker strax bort men kommer tillbaka på måndag och då tittar jag in här igen.

• pickolina

Citodon tillhör samma "familj" som alvedon och gör en inte mer blödningsbenägen. Det är bla därför det kan ges vid operationer.

Som sagt, de som numera används vid operation är voltaren och citodon. Eftersom distalgesic oxå användes vid operation förr och det var de du tog som fungerade så fungerar säkerligen dessa två eller i alla fall någon av dem.

• pickolina

Självklart ska du dock utesluta att det är något fel först och kanske ge p-piller en chans eftersom det hjälper många med pms. Antidepressiva ges oxå mot pms, då äter man dem bara vissa dagar.

Det finns många alternativ och undersök dem alla ordentligt...

• FruT

När jag var yngre hade jag samma problem, en fruktansvärd mensvärk!

Jag testade allt ipren, orudis, p-piller och citodon. P-piller fungerade ganska bra, men mitt humör fungerade inte lika bra... Citodon fungerade bra, men man blir ju lite dåsig av dom.

Till slut testade jag en naturläkemedel som jag _inte_ trodde på, men jag gick med på att prova efter mycket tjat från min mamma. Jag kommer inte ihåg vad det hette men det innehöll jättenattljusolja.

När jag fick mens efter att jag ätit kapslarna i en månad fick jag en chock! För jag hade inte kännt att det var på gång och det hade aldrig tidigare hänt! Sen klarade jag mig med någon enstaka ipren...

Så det kanske kan vara värt att testa?

• Hannaliten

Jag åt naproxen mot min extrema mensvärk förut, men var tvungen att sluta ta dem för att de förvärrade min magkatarr. Kanske det kan vara något sådant? Jag fick en otrolig smärta i magmunnen och mådde illa så allt som allt blev det bara värre. Men sen började jag med p-piller och då blev mensverken mycket mindre. Men nu har jag slutat med dem pga att de gav mig andra mindre trevliga biverkningar, så jag fruktar nästa mens.. Sanslöst vad vi tjejer tvingas gå igenom..

• pickolina

Helt rätt att cystor undersöks med ultraljud... Det har jag gjort så det vet jag. MEN cystor gör ont när som helst och inte bara vid mens så det borde inte vara det som är problemet...

Men som sagt, det finns många alternativ. *Testa olika värktabletter *Testa olika p-piller *testa antidepressiva

Allt detta kan läkarna och gynekologerna hjälpa dig med så SÖK HJÄLP! Så här ska du ju inte behöva må...

• pickolina

Jag blev lite nyfiken efter inlägget om jättenattljusolja och hittade bl detta på nätet:

Produktinformation
    Baltex Jättenattljusolja hjälper vid lättare atopiska eksem och mot torr och irriterad hud. Används vid behandling av premenstruella besvär PMS och lindriga klimakteriebesvär utan blödningsrubbningar. Dessa besvär beror på att kroppen har obalans i fettsyrasammansättningen. Denna obalans stör bl a produktionen av prostataglandin (ett hormonliknande ämne som styr många viktiga cellfunktioner) och ger brist på GLA, gammalinolensyra, och orsakar PMS-besvär. Genom att tillför GLA stimuleras den egna produktionen av prostaglandiner vilket leder till att fettsyrabalansen normaliseras och besvären lindras eller försvinner helt. GLA påverkar även så att huden blir spänstigare,friskare och eksemproblemen försvinner eller blir väsentligt bättre.

Svar på tråden Jag klarar inte av att leva med min mensvärk