• mjukglassen

Jag klarar inte av att leva med min mensvärk

Jag har haft ont sedan 07:00 imorse.. det började med att jag tog naproxen (som endast hjälper mig lite ibland, & då när jag inte får så hemska smärtor vilket blir ca var 3:e gång) .. iallafall..de hjälpte inte, så min förmiddag bestod av att mig sittandes på toa, liggandes på golvet med benen upp i soffan, fosterställning i sängen, illamående som jag fick tvinga tillbaks flera ggr eftersom jag ville behålla tabletterna.. mina kramper var så intensiva så länge att jag tillslut skrek & började gråta, för jag visste verkligen inte vart jag skulle ta vägen med smärtan....tänkte tom på att ringa efter en ambulans..VAD SOM HELST för jag klarade det inte. sen kom jag på att jag hade ett par gamla distalgesic kvar i skåpet som jag tog (fick dem för en operation för ca 3 år sen & mindes att de var sköna) & de hjälpte!! Jag kände mig slö & det var som en enorm befrielse.. nu fick jag dock veta att dessa slutat tillverkas :........( JAG BLIR SÅ LEDSEN!!!!!!! det verkar vara de enda som hjälp mig.... finns det något som fungerar som dessa? Eller andra alternativ? Jag orkar inte ha såhär ont.

kram från mig i söderort stockholm

• Svar på tråden Jag klarar inte av att leva med min mensvärk
  • pickolina

Jag vill bara skriva att jag haft naproxen tidigare, för migrän men var tvungen att sluta med dem pga att de fick mig att må precis som du beskriver. Är du säker på att det bara är mensvärk??? Det kan ju vara tabletterna som får dig att må så oxå, eller en blandning?!

Misströsta inte för att distalgesic inte finns längre, det finns MASSOR av andra smärtstillande att testa!

• agnelia

Prata genast med din gyn!!!
    Så här ska du inte behöva ha det!

Jag hade också svår mensvärk (och riklig). Det blev mycket bättre när jag började med p-piller! Men det är ju inte alla som vill äta p-piller. Eller, du kanske redan gör det?
    Men innan dess så provade jag nåt som nu heter Cyklo F, mot rikliga menstruationer. Det minskade mensen och därmed även "ontet".
    Men det är bara om man har riklig mens, annars är det nog inte så bra.

Lycka till!!!

• pickolina

Hmm, förresten, jag kanske förväxlande naproxen med imigran. Var ett tag sedan...

De tabletter som oftast ges efter operation idag är Citodon eller Voltaren, någon av dem kanske kan fungera??? Vid riktigt starka smärtor så ges 2st citodon + 1st voltaren. Det är den starkaste smärtlindring man kan få förutom morfinsprutor. Förr gavs även Distalgesic som sagt.

• _koko_

Jag har fått orudis 100mg mot mensvärk utskrivet av gynekolog och tycker det fungerar jättebra! Jag hade tidigare ont som du beskriver, kunde inte stå upprätt, grät, att sk*ta var ett h*lvete...

Tror de är rätt starka för man ska bara ta max två per dygn.
    Jag äter fö inte p-piller.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• mjukglassen

tack för svaren.. läste just att citodon är en släkting till distalgesic.. så är det något att testa kanske?

• _koko_

Hmm, läste nu att naproxen verkar vara ungefär samma som orudis, så det kanske inte hjälper dig alls...

Jag har ätit voltaren mot mensvärk en gång. Den natten var inte rolig kan jag säga, mensvärken försvann inte, utan kompletterades bara av fruktansvärda magsmärtor... Hade dock stressmage samtidigt, berodde nog på det.

Har inte provat citodon, men det sägs väl funka mot det mesta...

• pickolina

Den enda nackdelen med citodon som jag ser det är att det är "narkotikaklassat" och skrivs inte ut hur som helst men har man anledning att äta dem så brukar det inte vara några större problem.

• M.G

Förut åt jag Pronaxen mot min mensvärk och det funkade bra, men Pronaxen är väl inflammtionshämmande!? Någon som vet något om det+
    Får även fruktansvärt i ryggen/axlarna när jag får mens.

• september-maria

mjukglassen,

Först och främst undrar jag hur du har det idag, är det lika illa som igår eller lite bättre?

Detta blir ett långt inlägg, hoppas du orkar läsa hela.

Distalgesic får som du vet inte säljas längre, det innehåller dextropropoxifen (DXP) och paracetamol. Detta läkemedel har lett till flera dödsfall, och har därför dragits in. DXP finns även i Dexofen som får fortsätta säljas, och du borde uppnå samma smärtlindring med Dexofen. DXP får absolut inte kombineras med alkohol, och inte heller med en rad andra läkemedel.

Det viktigaste tycker jag är att man börjar med att reda ut varför du har så ont. Har klippt detta från expressens frågespalt där en tjej frågar en gynekolog om sin rikliga mens och svåra smärtor:
    "Du behöver i alla fall inte vara orolig att det är någon "farlig" sjukdom. Riklig blödning kan bero på att man fått myom (muskelknutor) i livmodern eller polyp.
    Värken som du har under så lång tid före mens kan eventuellt orsakas av endometrios, vilket innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan finns utanför livmodern till exempel på äggstock eller bukhinna och det kan blöda från den vävnaden.
    Ibland kan det också bli cystor på äggstockarna, så kallade blodcystor. Som du förstår är det viktigt att få rätt diagnos för att få rätt behandling."

Det alternativ till värktabletter som jag känner till är kombinerade p-piller. En del kan ju inte äta p-piller och en del vill inte. Är det så att man inte vill måste man sätta det i relation till att man behöver starka värktabletter som också har sina biverkningar. Är riskerna med p-piller lägre än riskerna med värktabletterna? Det får man diskuteram med sin gynekolog.

Jag vet ju ingenting om din bakgrund och om du redan gjort någon form av utredning. Kräv i så fall ny utredning, för så här ska du inte behöva ha det! Någon som bor i stockholm kan säkert ge dig info om var du ska bege dig för att få akut gyn-vård samt icke-akut. Ring annars Sjukvårdsupplysningen i Stockholm 08-4639100

Kram!
    Maria
    (Jag har ingen utbildning inom sjukvård)

• mjukglassen

september-maria,

varmt tack för din fina hjälp.. idag har jag bara lite normal värk.. det var alltså hela gårdagen (ända till läggdags vid 23:30) som var hemsk..jag kan få mkt mkt ont, men då brukar det annars krampa & släppa & vara i max 1,5 tim ca.. inte en hel dag & inte så intensivt :/ fy sjutton, trodde jag skulle avlida.... jag är rädd att det kan vara ngt annat så som det står i ditt inlägg, men jag hoppas inte det.. jag blöder ovanligt mkt detta dygn så jag hoppas att det är en ovanligt stark mens, om man säger så...? det som gör mig lite orolig är att jag fick en liten mellanblödning mellan denna & min förra menstruation, vilket jag aldrig har annars.. så för säkerhets skull skall jag kontakta en gynekolog ngnstans, men det är svårt att veta vart sjutton man ska vända sig, jag har gynekolog skräck sen år tillbaks :( men det får jag helt enkelt strunta i.... ser de hos gynekologen om ngt är fel direkt?

kram, & TACK!!

Svar på tråden Jag klarar inte av att leva med min mensvärk