• Wanki

Billigt=dumt?

Vi kommer att ha ett jättebilligt bröllop, vi har hamnat pa ca 5000 kronor för allt! (vi bor utomlands sa flygresan till sverige kostar ju en del) Nu har jag märkt att vissa tycker att vi är konstiga som gör det sa billigt. Vi äter middag hemma hos min mamma och bjuder bara de allra närmaste. Inbjudningskort har vi skippat och klänningen syr en släkting osv. Finns det fler här med billiga bröllop eller är vi helt ute jag och min pojkvän? ;)

• Svar på tråden Billigt=dumt?
  • Wire

Billigt bröllop är väl jättebra! Tycker Lunasmamma skriver så bra "Jag vill att vi ska gifta oss nu för att vi älskar varandra även om ekonomin inte är den bästa inte om flera år för att vi kanske har mer pengar då..."
    För oss är det samma sak men tvärtom . Vi vill gifta oss nu men vi har brist på tid och ska vi kunna gifta oss måste vi betla lite mer än vad vi hade kunnat komma undan med om vi hade kunnat göra mer själva. Vi försöker ändå hålla nere kostnaderna så gott det går och jag läser alla tips jag kan hitta.

Och om någon kompis berättade att deras bröllop blir jättebilligt skulle jag vara glad för deras skull, oavsett hur bröllopet ser ut, oavsett hur de fått det så billigt och oavsett hur deras ekonomi ser ut i övrigt. Jag har kompisar som har höga inkomster och gift sig billigt, jag har också kompisar som inte har så gott om pengar men som sparat och snålat alt fått pengar av föräldrar och/eller haft kuvertavgift för att kunna lägga pengar just på bröllopet. På alla bröllop har jag känt mig mycket välkommen och haft kul och brudparen har verkat jättenöjda.

• MonikaS

anne på grönkulla, åh, vad arg jag blir över att höra om det! Ska också gifta mig borgerligt, och blir extremt provocerad av såna kommentarer som du fick. Dessutom är det ju många länder i Europa som faktiskt bara godkänner den borgerliga biten som laglig, så det gör ju deras åsikter ännu fånigare...

• anne på grönkulla

Jag vet - att krykbröllop dominerar så som i Sverige är inte så vanligt i Europa tror jag.

Jag var ju själv inte så glad - särskilt då hon ingick i den MYCKET LILLA krets som deltog vid vårt bröllop. Men hon skämdes rätt rejält efter mitt svar och vred sig som en mask och skulle "förklara sig" - mycket underhållande! *elak som jag är...*

Det var inte meningen att ta över tråden - det var bara avsett som en illustration till andra dumma kommentarer som ifrågasätter vilket val av bröllop ett par gör. Och hur man elegant men tydligt kan tala om att de just har trampat rätt in i klaveret...
  • MonikaS

anne på grönkulla, så komiskt Ja, förlåt TS för min lilla sidokommentar, var bara tvungen

• Hjukenia

Billigt är jättebra om det passar ens förväntningar. Vi ska gifta oss i maj och har inte tänkt lägga ut särskilt mycket pengar. Dels är det inte vår grej med stort och exklusivt. Dels så mår ekonomin bäst av det, lägger hellre pengar på vårt dagliga liv tillsammans. En sak som är säker är dock att vi älskar varandra, har levt ihop i 10 år och det är NU det passar oss, inte om något år/några år när vi möjligen har råd att kosta på mer. Hur minnesvärt det blir är inte en ekonomisk fråga. Att gifta sig är ju egentligen i princip gratis oavsett om det är kyrkligt eller borgeligt. Det är allt runtomkring som sätter prislappen.

Planerna just nu går så här: Gifta oss i kyrkan med de närmaste och några goda vänner och bekanta närvarande kanske totalt runt 30pers, sedan en enkel mottagning i hyrd lokal (billig, jättefin) med "kaffe och tårta" (bakar nog själv)och lite snacks, eftersom vi inte vill ha ngn stor fest eller middag men ändå vill bjuda ALLA de som kommer på något.

Vi tänkte lägga bröllopet så att bröllop och mottagning hamnar mellan lunch och middag för att det inte ska bli så konstigt med bara fika. Det är bara de allra närmaste som har en längre bit att åka och de ska vi äta middag med hemma på kvällen.

Jag tänker sy min egen klänning (inte skrockfull) eftersom jag då får en enkel, "riktig" brudklänning till billigt pris. Jag kommer nog bara att ha en enkel blomma i handen och göra håret själv. Sambons kläder finns redan i garderoben och sonens kläder skulle jag tro köps på typ Lindex

Det som kommer att kosta pengar är ringarna, för vi vill båda ha en till. Men det blir enkla guldringar likadana som förlovningsringen. Fotografering ska vi låta ngn av gästerna sköta, som har lite hand med kameror givetvis Sover gör vi hemma.

Det känns rätt så här och man måste utgå från hur man är som person när man bestämmer sig för hur man ska göra. Om vårt sätt att gifta oss är fel i någon gästs ögon så behöver de helt enkelt inte komma, vi vill ändå inte ha några tråkmånsar där!

• Wanki

Vad kul med alla kommentarer och tankar! Tänkte just pa det här med att gifta sig i kyrkan/borgerligt. Där jag bor är folk osäkra pa om vi blir ordentligt gifta eftersom vi bara gifter oss i kyrkan och det blir inte lagligt här. Jag försöker lugna dem! Men nu känner jag mig inte sa snal längre utan vi gör ju faktiskt som vi vill! Jag ska börja lägga upp ett lager med "svar pa tal" sa jag kan klämma ur mig nat fyndigt om jag far fler kommentarer istället för att bara bli tyst. Sen känner jag bara att jag skulle ha sagt nat!
    Jag har varit pa bade pakostade och billiga bröllop och jag tyckte alla var precis lika roliga. Om ett par har pengar sa är det ju kul att de kan göra nat stort och själv behöver man inte oroa sig över att de ska ga i konkurs över det heller. Men nu är vi varken rika eller gillar att sta i centrum och da är ett litet helt idelat!

• jocelyn

Alltså när ska folk inse att man lägger så mkt pengar man vill/kan/anser är rimligt på sitt bröllop? Det är ens ensak, och INGEN har rätt att klaga på vare sig "billiga" eller "dyra" bröllop. Folk borde kunna se lite längre än till prislappen!

Ni ska ha ert bröllop precis som ni själva känner är rätt! Det är det enda som räknas.

• elni

Här e en till som ska ha ett billigt bröllop! vi kände inte att vi ville lägga ner så mycket på själva vigseln och middagen, det är då vi äntligen e gifta som det roliga börjar. det viktigaste är giftemålet och inte vigseln. vi lägger pengarna på en vacker hotellsvit med jacuzzi och njuter av att få ta hand om varandra som man och hustru....aaahh, längtar så!

• Blowjo

JAG är sååå INNE på ett billigt bröllop

varför ska man göra det dyrt,när man kan försöka spara pengar om det går..

Alla tänker inte så....och det är inge fel idet

Men vi har det inte så jättebra ställt...men vi gör det bästa av det...vi har snälla föräldrar som också bidrar...och så blir det bara närmaste släkt och familjer....vännerna tänkte vi ta en brakfest senare....vi vill gärna ha cermonin och festen efter rätt så privat

• Sagan

Var och en värderar ju vad som är viktigt för dem. Vi ska nog ha ett "medeldyrt" bröllop (Vad nu det är??).

Vi gifter oss gratis, har fixat gratis solist. Hyr kläder billigt, kostar inte på så mycket på frisyr och smink, billig brudbukett. Däremot bjuder vi våra gäster på 3-rätters middag med servering och har köpt precis den ring vi ville ha. Känns som helt rätt prioritering för oss!!

• Smurfina

Måste bara....
    Kyrkbröllop är inte lika med dyra bröllop.
    Borgliga bröllop inte lika med billiga bröllop.

Det är ju det runtomkring som kostar och inte vart/hur man gifter sig...

Var bara tvungen...

• V-ås gurkan

Vårt (borgerliga) bröllop kostade oss ungefär 5000 totalt! Nu har vi sån tur att vi har en snäll familj. Såhär är vår budget (på ett ungefär);

Brudens kläder; 1000
    Brudgummens kläder; 2000
    Fotograf B-Å's foto i Skultuna i Västerås; 2500 (inkl 25 st tackkort och tre förstoringar)
    Middag på restaurang för 12 pers; 2500
    Kaffe och tårta hos svärmor, 500
    Ringar (två av guld); 3000
    Totalt ca 10-11000, varav vi fick hjälp med 5-6000.

Totalt blev det den lyckligaste och mest underbara dagen i mitt liv! Jag visste inte att man kunde vara så glad att det gjorde ont!

Men vi hade ett verkligt budgetbröllop, och om man vill komma billigare undan får man kanske hoppa över ringar, nya kläder och middag. Det kan ju bli vackert och stämningsfullt ändå! Och ett fint äktenskap oavsett om bröllopet var dyrt eller billigt!

• Ellen77

V-ås gurkan-hur många gäster hade ni??

• Ellen77

sorry...12 pers står det ju klart och tydligt..sorry..

• Lucia05

Absolut inget fel i att ha ett "billigt" bröllop. HUvudsaken är ju att det blir på det sätt som ni önskar. Lycka till! :)

• Bride Aug-08

Inte är det dumt med billigt bröllop. För min del känns det tvärtom. Jag vill inte se tillbaka på min bröllopsdag och känna att vi gjort av med för mycket pengar. Jag vill ha ett fint och personligt lyckligt minne, inte minne av ett stort hål i plånboken.
    Bara man själv är nöjd så är det bra.

• Davina

Vårt bröllop kommer också att bli billigt. Jag syr klänningen själv, mina två tärnornas klännigar själv, låter en kompis göra buketten, gör tårtan själv, gratis kyrka, billig lokal, åker i våran vanliga bil mellan kyrka och feslokal, ingen bröllopsresa, ringar i titan, osv. Från början hade vi tänkt göra billig buffé också, men eftersom jag är gravid och inte orkar laga så mycket mat då, och inte har möjlighet att få hjälp, samt att lokalen vi nu har valt inte har plats för buffé, så har vi valt att ha sittande trerätters middag och istället ta kuvertavgift för en del av maten. Jag orkar inte stressa ihjäl mig med att göra allt själv när jag är höggravid och allt vid bröllopet.
    Så vi gör allting så billigt vi kan, och sen tar vi kuvertavgift och avböjer oss alla presenter. Som tur är har vi förstående vänner och familj och alla har uppmuntrat oss att ha KA med tanke på vår situation. Vi vill ju inte skippa bröllopet bara för att jag nu blev gravid.

Svar på tråden Billigt=dumt?