• Wanki

Billigt=dumt?

Vi kommer att ha ett jättebilligt bröllop, vi har hamnat pa ca 5000 kronor för allt! (vi bor utomlands sa flygresan till sverige kostar ju en del) Nu har jag märkt att vissa tycker att vi är konstiga som gör det sa billigt. Vi äter middag hemma hos min mamma och bjuder bara de allra närmaste. Inbjudningskort har vi skippat och klänningen syr en släkting osv. Finns det fler här med billiga bröllop eller är vi helt ute jag och min pojkvän? ;)

• Svar på tråden Billigt=dumt?
  • Tiger72

att ett bröllop för 37 personer skulle kosta 4700:- tror inte jag på.

kostnad för mat/tårta + dricka, servetter.
    vad bjuder man då på?

även om någon syr klänningen så kostar ju tyg, tråd och knappar eller vad man nu har.

En ring eller man ha ärvt?

blommer kan man plocka själv, gör hår och sminkning själv.

Även om man gör allt själv så är där ju en kostnad.

• Courage

Vi bjöd på hemlagad buffé, silltallrik och snaps som inledning, kallskuret som huvudrätt, och krokan som dessert. Vin fanns för alla. Klänning blev en av mina finklänningar och min mans kostym fanns i garderoben. Vi körde samma ringar som till förlovningen. Blommar från naturen. Så 4.700 var utlägget men det är klart att vissa saker hade vi köpt tidigare. T.ex. lägenheten som vi var i och den kostade över 2 miljoner, så det är klart att bröllopet då gick på lite mer än 4.700 kronor om vi räknar in den också....

• Wanki

Vi tänker göra enkel middag: grillat kött och potatisgratäng. Ingen alkohol denna dag da min man inte dricker alls och min familj kanske sippar lite vin emellanat och är lika glada för sockerdricka. Klänningen gar pa 500 för tyg och allt. Vet folk som haft knytkalas och da kan man bjuda manga och ända komma billigt undan.

• Wanki

Oj, jag gar händelserna i förväg..blivande man menar jag...:)

• VFR

Håller med Ybrud.
    Ett äktenskap blir inte lyckligare, bättre för att man har ett dyrt bröllop.

Har en del kompisar som menar att man gifter sig ju (förhoppningsvis) bara en gång i livet och då får det kosta mycket pengar.

Jag tycker det är svårt att avgöra vad man kan spara in på. Jag är rädd för att ångra mig om jag väljer billigare alternativ och därför blir allt lite medeldyrt. Samtidigt är 80 000 kr mycket pengar som man kan ha annat roligt för. Jag är lite rädd för att vakna dagen efter och få ångest för att man gjort sig av med så mycket pengar.

• isk

man ska lägga det man själv känner passar. jag själv drömmer såklart om ett riktigt påkostat bröllop men i själva verket vill jag ha det så billigt som möjligt. jag börjar till och med känna att det skulle vara skönt att passa på under en resa när man är avslappnad och inte behöver fixa massa små detaljer som kanske kan vara lätt att fastna med annars.

pengar har blivit ett sånt laddat ämne, jag tycker det är rätt oförskämt av folk att påpeka att man kommer ha en billig vigsel. nä jag tycker billigt=smart!!!

fast har man råd så är det ju inget fel med påkostat heller
    kör med det ni tycker passar eran plånbok inte efter vad andra tycker, annars får ni väl skicka räkningen till dom

• Wanki

Ha, ha! isk, jag har faktiskt tänkt i de banorna. Sist när en bekant skrattade när jag berättade om vart bröllop sa hade jag lust att säga till henne att om hennes föräldrar betalade vart ocksa sa kunde vi kosta pa det mer! Till saken hör att hon ska ha ett stort och "rätt" bröllop strax före, betalat av hennes föräldrar. Helt ok för mig, men när hon klagade pa vart blev jag ju lite sur.

• isk

alltså, jag skulle aldrig kunna tänka mig att skratta åt en av mina väninnor om hon skulle berätta om sitt bröllop och hur hon vill ha det. det är oförskämt! oavsett hur bra kompisar man är! har haft en gammal bekant som också fick sitt bröllop betalt av både sina och hans föräldrar, och hon har vid upprepade tillfällen suttit och klagat på andras bröllop och då bara i avseende på vad de har spenderat på saker och ting. till exempel satt hon och klagade på att bruden hade en billig klänning på sig (den kostade ändå 4000) även fast hon innan fått reda på pris suttit och berömt hur fin klänningen var!

nu menar jag ju inte att din väninna är sån...kom bara att tänka på henne medans jag skrev

• Mitt hjärta är hemma

Att stort och dyrt bröllop skulle vara "rätt" mer än ett litet icke-dyrt är ju befängt! Tycker inte en sekund att ett bröllop blir sämre för att det är billigt - såvida man inte medvetet väljer extradålig mat med bäst-före-datum igår bara för att pressa priset. Men det var väl inte vad det handlade om här?
    Man kan väl inte förakta någons bröllop för att det inte är likadant som vad man själv tänkt sig?
    Näe du, du gör rätt som du gör. Skulle vara mkt glad om vi kunde få ner våra kostnader så som ni. Hurra för er!

• Helen77

Jag har ju lagt ner planerna på ett kostsamt bröllop av olika anledningar.
    Nu har vi i alla fall bestämmt oss för att vi behåller kyrkan men gör det billigt.
    Så vi kommer bla att köpa "vanliga" sommarkläder bla från Ellos till barnen och köpa blommor som som det är säsong på eller som jag kan plocka själv och efter kyrkan kommer vi att ha grill buffe hemma hos oss.
    Har inte räknat på vad det kommer att kosta men vill väll lägga lite pengar på bla en fin ring och kanske hotell natt.
    Även om jag känner lite att jag missar ett "riktigt " bröllop så tycker jag att det här är mer mig och jag vet att jag kommer vara jättenöjd efteråt.
    Har också en kompis som tycker att jag lägger för lite pengar på mitt bröllop men som i sin tur har fått sitt betallt av föräldrarna.

Roligt att höra att det är flera än jag som planerar litet.

Svar på tråden Billigt=dumt?