• janice

hur blir man gravid av "en slump"?

Jag har alltid undrat när folk säger att jo jag e gravid men DET VAR INTE PLANERAT! hur kan d gå till i praktiken? förstår inte människor. e d så att man använder ingen preventivmedel eller att man glömt ta sina piller eller ngt? HUR HÄNDER DET? Vill verkligen veta...

• Svar på tråden hur blir man gravid av "en slump"?
  • lij

Håller helt med NokGroda! Och bara för att någon blir gravid oplanerat behöver det ju inte betyda att det är ovälkommet.

• joan

I min bekantskapskrets har flera barn som officielt "blivit till fast det inte var planerat" egentligen visat sig vara extremt planerade i den meningen att föräldrarna ville ha barn NU, slutat skydda sig, har ett stabilt förhållande och bra ekonomi etc. Men de har inte vågat/velat stå för detta på jobbet utan tyckt att det varit enklara och bättre för den framtida karriären att skylla på "misstag"!

På något märligt sätt verkar det (iallafall på vissa arbetsplatser) vara mer socialt accepterat att göra så också än att få "planerade" barn. Varför kan man undra?

• Irmelie

Och som det sagts allt är inte 100 procentigt säkert. Min moster fick en sladdis trots spiralen. (En favvokusin).

En vänninna blev gravid trots att läkarna sagt att hon inte skulle kunna få fler barn pga av något med äggledaren.
    (Charmig liten knatte på 5-år nu).

Slumpen slutar lyckligt i vissa fall.

• Irmelie

..dessutom blir ju folk ofta gravida med syskonet medan de ammar det första, för att de borde skyddat sig igen tidigare än de trodde.

• EhjärtaK = sant

feb05:
    ja, det är nog omöjligt att veta huruvida bebisar blir till av en slump. Allt kanske sker slumpmässigt eller så finns slumpen inte överhuvudtaget - vad vet jag *fniss: .

Måste säga att jag tycker att det är JÄTTE konstigt att folk som inte skyddar sig blir förvånade när de blir gravida bara för att det inte var direkt planerat. Vad gjorde dessa personer på sexualundervisningen?! .

• Jennie med ie

Min oplanerade graviditet kom helt enkelt till då jag åt p-piller en blev gravid ändå. Så enkelt kan det vara.

Fast jag tror också att majoriteten av de oplanerade graviditeterna kommer till pga att man inte använder p-medel.

• SadPsycgoBitch

En vän till mig blev gravid även att hon åt p-piller och han använde kondom!!!

• Jonnes brud

joan:
    Jag tror att det tyvärr är så att om man ska göra karriär på vissa arbetsplatser, så ser man till att inte bli med barn överhuvudtaget. En småbarnsmamma som kommer att vara grav.ledig, vara hemma för vård av sjukt barn och som inom några år kanske föder barn nummer två och tre "ska" nog inte göra karriär. Det är skllnad på mannen som gör karriär, haqn överlåter ju allt det till sin kvinna. Suck!

• StinaS

Jonnes brud. Det beror ju på hur man väljer. En av de kvinnliga cheferna på jobbet har barn. Däremot har hon delat rakt av på barnledigheterna med sin man. Dvs hon tar inte ut hela ledigheten utan bara halva. På så vis blir inte tiden som man är borta från jobbet så lång. Båda hennes barn var "planerade". På samma sätt gör en av mina anställda. Hon delar rakt av med sin man. De är väldigt jämställda och turas om att vara hemma när barnet är sjukt.

Men det är ju ett val man gör själv. Väljer man att ta hela barnledigheten och vara hemma varje gång barnet är sjukt så skall man inte göra karriär. Det går inte, det håller jag med om. Om båda hjälps åt och tar lika mycket ansvar kan faktiskt båda göra karriär. Det känner jag flera som gör och har gjort.

• Jonnes brud

När jag skrev ner mina funderingar så utgick jag från arbetsplatsen, från arbetsgivarens sätt att tänka. Det sänder konstiga nudskap till unga kvinnor som blir av med jobbet när de blir gravida, som vid anställningsintervjuer blir tillfråagde om de planerar barn och har barnomsorgen ordnad etc. Jag undrar om det är "enklare" att göra karriär pm man är kvinna och har en kvinnlig chef.

• joan

Jag tror inte att det generellt sätt är enklare att göra karriär om man är kvinna och har en kvinnlig chef. Det kan nog vara så i vissa fall, men även slå åt andra hållet. Jag tror inte att den kvinnliga chef som "tvingats" avstå från barn för att nå sin position automatiskt är mer barnvänlig än godtycklig manlig chef med eller utan barn....

• Jonnes brud

Fast jag tänkte ju mig en kvinnlig chef med barn förstås

• Nyfiken gul , nu fru

inte läst alla svar men så här kom mina barn till:

barn 1: TROTS p-piller... när jag väl kände att något inte var som det borde fick jag akut tid till ultraljud o det konstaterades att jag då redan var i vecka 11 !!

barn 2: första gången med ny partner o det var både taffligt, fumligt, bökigt o halvt avbrutet....det mesta hamnade i sängen typ...

barn 3 som blev en ängel... Blev gravid TROTS att jag hade spiral... gick länge med magsmärtor o blödningar o trodde spiralen hade hamnat fel... gick till gyn som konstaterade att jag var gravid i vecka 9!

• Bobou

Hm... Min kollega väntar nu. Hon sa att det inte var planerat.
    "Joho", sa hennes kille, "JAG hade ju planerat det..."

• MissLilo

För min del var det ett missat p-piller.
    HAde precis bytt p-piller då.

• Pallas Athena

Jag är en av de få procent som blivit med barn trots preventivmedel (pessar)! Båda var arbetslösa och vi ville egentligen inte sätta något barn till världen förrän vi fått jobb, därav pessaret! Men nu lyckades ju en väldigt envis spermie ta sig förbi både barriär och spermiedödande medel, och därmed skapades vår dotter.. och vi ville inte riskera en eventuell framtida barnlöshet genom att göra abort, utan bestämde oss för att behålla henne!
    Så här var det helt och hållet oplanerat och hade inte gått att förutspå, men vi älskar henne oändligt ändå!

• feb05

Fast det jag menade var att många säger att det INTE var planerat, men ändå har de slutat med preventivmedel...Det är den ekvationen som jag inte får ihop

När det gäller karriär och att föda barn så är det tyvärr så att många företag ser negativt på familjebildandet och det där med att vara barnledig. På min arbetsplats är dock cheferna själva föräldrarlediga...och mina chefer är MÄN. Så det finns ställen där det är mer accepterat.

Till er som på en jobbintervju får frågan om ni planerar barn (det i och för sig olagligt att fråga - men det förekommer ju) kan jag bara vidarebefordra det tipset på svar som jag har fått - nämligen att fråga dem tillbaka hur det ser på det där med familj. Det brukar få tyst på de flesta, för ingen arbetsplats vill ju framstå som motståndare till familjebildning.

• Wih

feb05

Det kanske handlar om vad man menar med att planera barn? För vissa handlar det om att planera in att barnen föds en viss månad ett visst år (trycka-på-en-knapp-metoden), medan det för andra handlar om att de är villiga att bli gravida närhelst naturen tillåter det och därför slutar med preventivmedlen (laissez-faire-metoden). ;)

• feb05

Fast det går ju inte att planera EXAKT när man ska få barn...det vet väl alla???

Jag tycker att man planerar barn när man slutar med preventivmedel .

Svar på tråden hur blir man gravid av "en slump"?