• janice

hur blir man gravid av "en slump"?

Jag har alltid undrat när folk säger att jo jag e gravid men DET VAR INTE PLANERAT! hur kan d gå till i praktiken? förstår inte människor. e d så att man använder ingen preventivmedel eller att man glömt ta sina piller eller ngt? HUR HÄNDER DET? Vill verkligen veta...

• Svar på tråden hur blir man gravid av "en slump"?
  • Carma

Det finns inga preventivmedel i världen som skyddar till 100 % tyvärr. Det finns alltid en liten risk att bli gravid trots att man använder skydd.

Det var ett svar på din fråga.
    Carma

• Hemax

Kondomen kanske har spruckit?
    Man kanske har kräkts upp p-pillret?
    Man kanske kör på "säkra perioder" men räknar fel?

Eller nåt...

• EhjärtaK = sant

Jag tror som ovanstående att en del verkligen blir gravida av misstag eller slumpen då inget preventivmedel är helt säkert.

Men de flesta blir det nog av slarv. Avbrutet samlag, "säkra" perioder (som inte visade sig vara säkra ), fylla, obetänksamhet osv.

• l i s a

hmm... det är väl inte så svårt att förstå egentligen? Eller? Preventivmedel är inte, som carma skriver, helt och hållet säkra. Man kan bli gravid trots spiral, trots p-piller, trots minipiller och trot eller ej men min väninna blev gravid trots att hon vid det tillfället nyss börjat med minipiller men använde kondom för säkerhetsskull, kondomen sprack och för att vara på den säkra sidan tog hon akutp-piller... hon har bara en äggstock (hade just förlorat den ena i ett utomkvedshavandeskap) och blev likt förbannat gravid!!! (jodå, hon är fertil).

• Ellte

Jag tror att de flesta barn som blir till omenat beror på slarv. Visst, inget preventivmedel är helt säkert och vissa blir ju gravida så fort en man tittar på dem...MEN det är ändå inte SÅ vanligt!

De tjejer jag känner/känner till som blivit gravida "av en slump" har definitivt blivit det pga slarv. De har "glömt" att skydda sig, de har missat att ta ppiller, de har struntat i kondom på fyllan, de har "trott" att killen inte kom i dem...

Jag håller med trådstartaren... Jag fattar inte hur så många kan bli gravida av "en slump" och jag fattar VERKLIGEN inte hur man kan slarva med preventivmedel när man inte vill ha barn...kanske till och med redan gjort en abort. Få saker gör mig så upprörd...

*lugnar mig och tar en kopp te* ;)

• loisa

Vissa barn vet bättre än sina föräldrar när det är dags att bli till

• blivande fru J

Min sambo blev till eftersom hans far haft en sjukdom när han var liten som normalt leder till sterilitet, så han hade hela sitt liv fått inpräntat att han var steril, därför användes inga preventivmedel. Oplanerad och väldigt chockerande och inte helt ulitmat för sambons mamma, sambons pappa däremot grät glädjetårar, lycklig över att faktiskt inte vara steril, det som alltid tyngt honom. Sen dess har barnaskaran utökats till tre, så det var garanterat han som var pappan :)

• EhjärtaK = sant

blivande fru j:
    vilken härlig historia . Ibland är det bra när det sker "misstag" .

• blivande fru J

EhjärtaK = sant: Ja, visst är det underbart. Tänk att hela livet ha trott något och så visar det sig inte stämma. Tur är väl det, hur hade annars mitt liv sett ut? Livet blir liksom mer fantastiskt när man inser hur unikt det är att just jag blev jag :)

Jag är för övrigt ett sådant där planerat barn. De tyckte det var dags för barn och jag är född ett år och tio dagar efter mina föräldrars bröllop. Och så levde de lyckliga... :D

• feb05

Inga barn är väl helt planerade...det går ju liksom inte att bestämma exakt när man ska bli med barn

Dock håller jag med om att det är konstigt när man får höra att någon blivit med barn av en slump. Speciellt om man vet om att de inte har använt preventivmedel under 10 månader...oj, oj, oj vilken slump

Svar på tråden hur blir man gravid av "en slump"?