• janice

hur blir man gravid av "en slump"?

Jag har alltid undrat när folk säger att jo jag e gravid men DET VAR INTE PLANERAT! hur kan d gå till i praktiken? förstår inte människor. e d så att man använder ingen preventivmedel eller att man glömt ta sina piller eller ngt? HUR HÄNDER DET? Vill verkligen veta...

• Svar på tråden hur blir man gravid av "en slump"?
  • EhjärtaK = sant

blivande fru j:
    jag är också ett sådant där hyperplanerat barn; såg världen för första gången knappt 11 månader efter mina föräldrars bröllop *fniss* .

feb05:
    Nej, men egentligen kan man ju inte planera någonting. Man vet ju aldrig vad som händer oavsett vad man planerar .

• feb05

Det är sant...
    Man brukar väl säga att man "planerar" barn när man medvetet slutar med preventivmedel...men då blir det ju lite konstigt att säga att man blivit med barn av en slump om man vet att man inte använder preventivmedel...hmmm...

• EhjärtaK = sant

feb05:
    Jo, det är så jag ser det också!

• lij

Man kan väl också mena olika saker med "inte planerat". En del tycker att det betyder att man skyddat sig till 99% (med tex p-piller eller kondom) och ändå råkat bli gravid. Och andra tycker att det betyder att man inte planerat att bli gravid men ändå slarvat med skyddet.

• feb05

Men om man slarvar med skyddet så får man ju faktiskt räkna med att bli gravid...och då kan man väl inte säga att det var slumpen?

• blivande fru J

det kanske inte är en slump men det är väl knappast heller planerat?

• feb05

Nej, planerat är det kanske inte...men det är inte slumpen som avgör helt eftersom du ändå vet att du inte har nåt skydd. Så innerst inne vet man ju...

• EhjärtaK = sant

Tja, egentligen så tycker jag nog att det är indirekt planerat om man inte använder skydd (man känner ju till riskerna med oskyddat samlag numera ). Håller med om att "planerat" kanske är fel ord, men det är åtminstone mer korrekt än att avända ordet "slump".

Eller så kan man kanske se det som att ALLA graviditeter är en slump.... .

• feb05

Det är ju i alla fall en slump vem som kommer först fram... Eller är det det?

• NokGroda

Om det är planerat så använder man inga preventivmedel och VILL ha barn NU.. alla andra är oplanerade.. och då blir man nog himla överraskad oavsett om man slarvat, varit extremfertil, haft nålar i samma ask som kondomerna eller vad som helst.

Det är väl inte så himla svårt att fatta, eller?!

Och sen när man väl är med barn spelar det väl ingen jävla roll huruvida det var planerat eller inte och om man blev överraskad eller inte.. ?! Då måste man ju ändå ta ställning till föräldraskap eller inte som vid vilken annan graviditet som helst..

Svar på tråden hur blir man gravid av "en slump"?