• Tolin

Tips på doppresent önskas

Hej, alla kreativa brudar!

Har blivit bjudna på dop och behöver tips på vad man ge för något till det lilla flickebarnet. Vad blir man som förälder (och barn) glad för egentligen? Ska man ge något som är ett minne för livet eller är det helt okej med en present av lite mer "slit och släng"-karaktär?

Help me!

• Svar på tråden Tips på doppresent önskas
  • MaKat

Vi har ett fadderbarn vars mor- och farföräldrar ÄLSKAR att köpa saker åt honom, så när vi funderade på hans doppresent var det rätt svårt att komma på saker som ingen ännu hade hunnit ge honom. Till saken hör dessutom att fadderbarnets föräldrar inte är sådär jätteförtjusta över att han får så mycket grejer...
    Vi har inte bestämt oss ännu, men jag vill ändå dela med mig av min idé: ge pengar till andra barn som behöver dem bättre, dvs donera pengar till ett biståndsprojekt i hans namn. Ett annat alternativ som kunde fungera om man är gudföräldrar eller annars kommer att ha mer kontakt: ge honom ett fadderbarn! Eller plantera träd... Fina alternativ tills det blir lättare att komma på saker som kunde passa till barnet i fråga.

• lokatt

hej.
    vi döpte vår plutt förra våren och fick mängder av grejer. bra och ... mindre bra, typ. de tre saker som stod ut var: en cykelhjälm, en gunghäst och en "stol på bord". har föräldrarna inte redan en sådan rekommenderas stolen varmt, kostar runt 300 har jag för mig. jättepraktisk iom att den är lätt att ta med när man ska bort.

sedan fick vi en bankbok med en startsumma på, kanske ni kan kolla om det finns en sådan att bidra till?

gosedjur och tennpryttlar var mindre "bra att ha", om vi säger så, och samlar i nuläget mest damm. (vem har nytta av tre! tennsparbössor? jag bara undrar *suck*)

• krakelspektakel

Det finns dubbla ramar, ett för foto och ett för hand/fotavtryck (lera, lim etc ingår). Jag köpte en sån i tenn, kostade runt 300 kr och den vart jätteuppskattat. Har sett en enklare variant på papprika om du vill beställa via nätet.

Annars så brukar sagoböcker eller sångbok med CD vara uppskattat.

• Stockholmsbrud i Dalarna

När min systerson döptes hade halva släkten varit på guldsmedsaffären och botaniserat i tennhyllan Men han fick inte två saker av samma i alla fall...

Däremot vet inte om hans föräldrar skulle ha uppskattat mer praktiska presenter. Möjligtvis en summa pengar, men annars ville de nog ha saker att spara till honom när han blir äldre.

• Mad

vi köpte ett par stumpor där det längst ut satt en geting med pingla i, var klart uppskattat då barnet får träna på reflexerna.

Annars var en lite fotölj uppskattat i barnets storlek. också bra för träningsförmågan...

• Tolin

Tack igen! Det blir inte lätt att välja. Får nog sammanställa en liten lista och låta mannen välja. Vill helst köpa något praktiskt så en sådan där "stol på bord" eller cykelhjälm låter jättebra! Pengar är jättebra men eftersom det bara är vi känns det lite trist att komma med en femhundring.

Mad: Menar du fåtölj eller är det någon annan manick jag inte har hört talas om? Vill inte var tyken... men jag är inte så hemma på barngrejor.

• Mad

finns tydligen på jysk eller om det var rusta som hade det. Var en vän till mig som köpte den där. men är en liten barnfåtölj som man själv monterar ihop... var klart uppskattat av barnens föräldrar.
    Ska försöka ta reda på det.

• proudtobetogether

En sån där stjärna på himlen kanske?

• lokatt

Tolin:
    om ni vill tita närmare på just stol på bord rekommenderar jag ett besök hos närmaste babyproffsen eller er lokala barnvagnsaffär. och har de att välja på, ta modellen med rygg...
    vi använde stolen minst fyra ggr om dagen från knappt fem månaders ålder till ett år (då stolt moffa köpte en tripp-trapp) så den har för oss varit guld värd!

(bara så du vet, var också barnidiot innan... på den gamla goda tiden )

• MrsBolt

Vi har köpt till våra barn och även till vänners barn, en filt med barnets namn, födelsedatum, vikt och längd. Jättesöta filtar i superhärlig kvalitet. Mina barn använder dom hela tiden och det blir ett fint minne för dom att ha när dom blir större. Finns att beställa hos Vi Föräldrar.
    MrsBolt

• loppalina

Här kommer lite mer tips:

-Silvriga barnkammar boken (sånbok med cd)
    eller en stor sagobok
    -Dragleksak (mask eller liknande som man drar i snöre)

-Halsband eller något annat smycke tex en ring

-Lammskinns pläd

-Kläder

-Fotoram

-Bobby car (hos oss har den varit poppis:))

-Saccosäck

När det gäller barnfåtöljen så finns den på Jysk finns i både rött o blått jättefina. Tror att den kostar ca 300 kr.

Hoppas ni hittar något som passar o lycka till!

• frulan

Nu har jag inte läst alla svar ifall jag skulle upprepa mig...
    Vet inte om man ska rekommendera att köpa alkohol

men så här gjorde vi... vi var 3 tjejer som blev faddrar till en tjej o vi köpte en fin flaska portvin som ska lagras i minst 15 år eller mer.
    I kartongen skrev vi en hälsning att vi skulle åtnjuta detta på t ex hennes 18-årsdag, student eller liknande.

Tyckte vi var kul

• Tolin

Tack för alla suveräna förslag! Oj, vad mycket man lär sig! Finns hur mycket saker som helst som jag inte hade en aning om... Nu blir problemet nästan att bestämma vilken av alla saker vi ska köpa.

Frulan, har också funderat på det där med vin. Föräldrarna är dock lite konservativa så jag är inte helt säker på att de skulle tycka att det var lämpligt. Jag hade uppskattat det!

anna lokatt: Förstör inte de där stolarna borden? Eller det är ingen fara? Det verkar onekligen smart...

• lokatt

Tolin:
    nej nej. våra bord har klarat sig bra, har testat på både köks- & vardagsrums-. likaså på mamsens köksbord, som är lite finare än vårt, och inga skavanker där heller. det funkar så att du har gummiskydd, sas, på allt. möjligen kan det bli något litet märke UNDER, men där tittar man ju inte så ofta. vi har iaf inte sett NÅGOT.

och jo, vi tycker den har funkat suveränt. så pass att vi köpte en till nästa dopbarn!

• Tolin

anna lokatt: Det låter väldigt smart! Rejält och lagom pris. Får nog besöka någon barnaffär i närheten. Tack!

Svar på tråden Tips på doppresent önskas