• Tolin

Tips på doppresent önskas

Hej, alla kreativa brudar!

Har blivit bjudna på dop och behöver tips på vad man ge för något till det lilla flickebarnet. Vad blir man som förälder (och barn) glad för egentligen? Ska man ge något som är ett minne för livet eller är det helt okej med en present av lite mer "slit och släng"-karaktär?

Help me!

• Svar på tråden Tips på doppresent önskas
  • längtartillaug

Ja, det glömde jag nämna. Vi fick också ett äppelträd till vår son. Det står på landet. Gav också ett par björnbärsbuskar (taggfria) i doppresent förra året till en kille.

• Bridezilla ; )

Till en tjej kanman köpa pärlor. En smyckeskedja (minns inte vilken nu) har så att du bara köper en pärla. Sen vid varje födelsedag eller jul köper man en till. När hon kommer upp i vuxen ålder har hon ett jättefint äkta pärlhalsband. Motsvarnde finns i guld, då man köper en liten guldklump i ett hänge som man sedan, när man fått ihop ett antal, kan smälta ner och göra ett smycke av.

• Lina_2

Vår lillkille fick också ett äppleträd i doppresent. Trädet och bilbanan (som vi föräldrar har jättekul med ) var helt klart de bästa presenterna.

• LisaML

Vi har gett bort fina barnböcker vid dop, oftast såna där samlingsböcker av typen "min skattkammare", de ska gärna vara hårda och ha en hal utsida, de blir ju ofta lite gnagda och bitna med tiden. En annan idé är att ge bort ett medlemsskap i en bokklubb under ett visst antal månader. Ett par vänners nyfödde son fick en fin whisky av sin morbror på sin dopdag. Barnets pappa är whiskykännare så det var väldigt uppskattat även om man kanske kan ha moraliska synpunkter på huruvida det är bra eller ej att ge alkohol till barn. Tanken var att pojken ska få den när han blivit vuxen.

Jag tycker även att Millemos idé om ett frukkträd var bra, det håller förhoppningsvis en livstid.

• Bröllopstokiig

Tack, snälla tjejer! Många bra förslag!

Vi har väl inte en sådär jättestor budget, det är bara jag och maken som är med på presenten, och det är en kompis barn. Vi ska inte vara gudföräldrar eller så. Runt 500 kronor kan väl vara lagom.

Äppelträd är jättebra förslag, men i så fall får de nog riva upp parketten i deras lägenhet och det är kanske inte så bra... Skulle kanske kunna ge ett som de kan sätta i sommarstugan... Ska fundera på det!

Smycken är fint, men jag är rädd för att det bli liggande i en låda. Det brukar alltid bli något guldhjärta och liknande från närmsta familjen och frågan är hur många man behöver.

Har också funderat på böcker, men visste inte om det anses vara för ok, men det är det tydligen. Det där om en egen sagobok lät jättekul. Säg gärna till om du kommer ihåg vad det är! Kanske ska satsa på HC Andersen med tanke på 200 års jubiléet... men det lär väl kanske alla andra också tänka. Någon som vet någon bra sida på nätet där man kan beställa billiga böcker? Har fått för mig att det är ganska mycket billigare jmf med att handla i bokhandel.

Tack igen! Tar gärna fler förslag. Vill ju ha bästa presenten!

• Tolin

När planterar man fruktträd och bärbuskar? Kan man köpa och ge det nu i april eller är det för tidigt att plantera?

• Lindha

Vi köpte en "egen" sagobok till vår dotter i julklapp. Kommer inte ihåg va hemsidan hette men här är mailadressen till henne vi köpte av visp@tele2.se

• LisaML

Jag är inte trädgårdsmästare, men jag tror att det går bra att plantera träd och buskar så fort frosten gått ur marken. Man ska inte vänta alltför länge dock och man ska vattna JÄTTEmycket precis i samband med planteringen. Säkert gäller olika regler för olika växter, det brukar stå på blanketten som hänger på trädet när man köper det, om ni inte tänkt odla ett eget träd, då kommer det ingen blankett . Jag har för mig att man ska plantera så fort man bara kan när man tagit trädet från plantskolan, så kolla upp att de har möjlighet att få ner det i jorden relativt omgående.
    Ja, detta var mina amatörmässiga funderingar, till min fördel kan jag säga att jag är hobby-bonde-dotter om det påverkar din tilltro till mig i positiv riktning!

• Tolin

Klart att jag litar på Lisa! Så mycket att det nog inte är någon bra idé med fruktträd... Deras stuga ligger en bit ifrån och det är inte säkert att de kan ge det kinkiga lilla trädet den kärlek och omvårdnad det behöver. Vore ju hemskt om trädet inte skulle överleva när man ger det vid ett dop.

• sackston

Nåt ganska coolt är att beställa en regskylt till barnvagnen.Då får man den med barnets namn på och istället för skattemärket är det ett likn märke fast med barnets födelsedatum...Jag har en till min dotter. Den kostar 258.- och finns att beställa på www.supergrafik.se

Svar på tråden Tips på doppresent önskas