• Tolin

Tips på doppresent önskas

Hej, alla kreativa brudar!

Har blivit bjudna på dop och behöver tips på vad man ge för något till det lilla flickebarnet. Vad blir man som förälder (och barn) glad för egentligen? Ska man ge något som är ett minne för livet eller är det helt okej med en present av lite mer "slit och släng"-karaktär?

Help me!

• Svar på tråden Tips på doppresent önskas
  • 2/7-05

Jag tycker inte att det behöver vara ett minne för livet. Den bästa doppressenten vi fick till vår son var en resesäng den har vi användt jättemycket. Och så fick han en del pengar som vi har köpt aktier för, det tycker vi också var en bra grej. Till en flicka kan man ju alltid köpa ett smycke. Det var lite tråkigt att han fick 5 sparbössor i tenn.

• Aisha

Det beror ju helt på vilken prisklass ni har tänkt er. Jag föredrar presenter som är ett fint minne. Till en flicka hade jag köpt ett vackert halsband (med matchande armband om pengarna räcker). Det finns jättefina halsband med änglar. Annars kanske en personlig sagobok (som handlar om barnet), en handmålad pall/stol med namn och datum, en fin matservis. Eller en fin sagobok typ Barnkammarböckerna, Skattkammaren etc. Om ni står barnet nära så kanske ni kan börja samla på ngt till barnet, alltså ngt barnet kan få vid varje födelsedag. T ex att ni köper en fin halsbandskedja och sedan får barnet ett nytt hänge varje födelsedag eller Astrid Lindgren böckerna, Disney filmer, servis.

• sufr

Jag tycker inte, till skilland från tidigare talare, att ett smycket är att rekommendera till en flicka, om ni inte är flera som lägger ihop o kan köpa ETT smycke som hon kan använda. Vår flicka fick flera guldhjärtan, silveränglar, månadsstenar o annat o det dröjer många år innan hon kan börja använda dem o då har man så många att det inte känns så kul. barn använder ju inte juveler direkt...
    Jag tycker att en fin sagobok är jättebra, både till pojkar o flickor. Barn vill (o ska få) höra sagor varje kväll, o gärna vill de höra samma om och om igen. Skriv gärna i boken, då blir det ett minne för livet o barnet o föräldrarna minns vem de fått den fina boken av.

Lycka till!

• Lindha

Våran dotter fick ett antal uppsättningar bestick och tallrikar. Jättefina, men tråkigt att få så många. Det vi som föräldrar uppskattade mest var bla Elsa Beskow sagoböcker, en filt där det stod broderat "Ebba och hennes dopdag". Sen självklart guldhjärtat och kedjan hon fick av farmor och dopskeden hon fick av mormor och morfar. Vi hade även önskat henne pengar som vi ska spara tills hon blir stor. Men bäst av allt var nog presenten från hennes gudmor.. hon hade köpt några tröjor och blöjbyxor och tryckt egna tryck på.. "myror i brallan", "eld i baken", "Lika söt som... gudmor", och en tröja där det stod "Om jag är vilse... ring och så mitt mobilnr". :)

• längtartillaug

Till våran son fick vi också flera uppsättningar tallrikar. Käckt i och för sig att vi kunde lämna ett gäng hos farmor, mormor, landet osv. Det bästa vi fick var väl sådant som kan användas. Kläder, böcker och den bil han åker omkring på varje dag. Fick också fonder så de finns ju kvar tills han blir större. Förstår mig inte riktigt på dammsamlare/samlarsaker!
    Det finns så mycket fina flickkläder så satsa på något sådant tycker jag.

• Zenita

Har sett någon sida på internet, vet tyvärr inte adressen, där man kan beställa en bok där barnet och barnets nära och kära medverkar i sagan. Verkar jättemysigt... Synd bara att jag inte kommer ihåg adressen dit, men någon annan kanske vet..

• Lindha

Vi fick kläder av ett par, om man inte räknar dom från Ebbas gudmor då, tyckte nog faktiskt att det var lite tråkigt. Tycker nog att det är roligare med en "minnesgrej", fast gärna något man kan änvända. Tex en fin bok, filt, en egen stol..

• Hilde

Jag brukar köpa barnböcker. Böcker kan man väl aldrig någonsin få för mycket av.

• Millemo

Sist vi var på dop gav vi bort ett äppleträd - inte fysisk då ;) - men ett kort med ett äppleträd - oxå planterar vi det i sommar vid sommarstugan. Det var uppskattat!

• Lindha

millemo: vilken kul grej! Häftigt att ha ett alldeles eget träd! :)

Svar på tråden Tips på doppresent önskas