• Forsfors

HJÄLP gnuggsår på lår

Tänkte att det ju inte bara kan vara jag som har det här problemet, så jag tänkte höra hur ni andra gör.

problem: Feta lår som gnuggas antingen mot varandra om man har kjol eller mot sömmarna i byxorna så att man på insidan av dem får gnuggsårskavsår/brännsår, röda svidande och mycket irriterande. För mig är det allra värst precis ovanför knäna.

Mina lår börjar dessutom bli skrovvliga av friktionen nu, så snart kommer man väl få förhårdnader på dem, om man nu kan få det på lår, jag har aldrig hört talas om att någon har fått det förut...men å andra sidan verkar det här vara ett "tyst" problem hos oss tjocka kvinnor (och män?)

Fler som har problemet? vad gör ni för att lindra det+ vad gör ni för att motverka det?

• Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår
  • K.C

usch så delikat. ja, här är en till som får. jag brukar ha talk på sommaren, känns fräscht eftersom man är så sjukt äcklig överallt när det är varmt...

• Kåär

Nu har jag inte det problemet sjölv men har ändå kommit upp med en lösning som kan hjälpa om man har det problemet i jumskarna och bär kjol. Då kan man väl ha underkläder med lite längre ben?
    Det brukar jag ha på sommaren om det är riktigt varmt för att motverka svett som rinner ner för benen. Detta kanske hjälper bäst om man är ganska stilla sittande.

• K.C

men korvar inte de sig? tycker alltid att det korvar sig på mig...

• Tant Pernilla

Jag brukar få såna problem på insidan av låren, rätt högt upp. Det kan bli så även när jag har strumpbyxor på mig, om de sitter illa. Jag har skaffat ett gäng Sloggitrosor med långa ben och de funkar jättebra för min del. De är tunna, sköna och helt i bomull och räcker ca 10-12 centimeter ovanför knäet. De ser ut ungefär som cykelbyxor som var poppis för ett tag sen. (Fast i underbyxmodell... )

Får man skavsåren precis vid knäet funkar väl inte de här, förstås, men för besvär som sitter lite högre upp på låret är de idealiska.

• K.C

det lät bra! såna ska jag köpa...

• Kåär

De korvar sig inte om man köper ett bra märke tycker jag.
    Man kanske kan linda knäna om man har byxor på sig, åtminstone ibland så de får vila sig. Annars får man väl börja gå som en karl, bredbent;)

• StinaS

Själv har jag tidigare använt "byx"underkjolar. Det brukar faktiskt finnas att få tag i underklädesaffärer. Funkar väldigt bra och blir inte varmt heller.

• K.C

byxunderkjolar??? berätta mer! sitter de tajt eller hur..? funkar de som vanliga underkjolar eller ännu bättre?

• Guldfisken

Tja, den allra enklaste lösningen på problemet är ju att gå ner i vikt. Hade samma problem, men det försvann när jag gick ner.

• K.C

för mig skulle jag nog behöva ge ner massor, för mina lår skulle nog gå ihop till de liksom sjönk in ... det beror ju på hur man ser ut.

sen är det inte så jäkla lätt att gå ner sådär heller. det är ju inte alltid det beror på att man äter för mycket. och även det kan vara svårt att ta tag i.

Svar på tråden HJÄLP gnuggsår på lår