Cream of tartar
Sitter med min amerikanska kokbok och försöker översätta ett recept, men jag har fastnat vid "cream of tartar". Vad är det för något?
Sitter med min amerikanska kokbok och försöker översätta ett recept, men jag har fastnat vid "cream of tartar". Vad är det för något?
Det är vinsten! Inte lätt att hitta i svenska affärer, men finns bl a på Gray's och på den engelska affären i Söderhallarna.
Man kan ersätta det någorlunda bra med bakpulver, här är en länk om det (baking soda är bikarbonat):
whatscookingamerica.net/Q-A/CreamTartar.htm
Peppar: tack för länken. Men i mitt recept står det inget om baking soda... Hmm, jag hoppas någon annan har tips också, annars får jag väl prova mig fram till vad som blir bra. (Det är tur att jag tycker om att vara i köket! )
Hur det används och om det förekommer tillsammans med bikarbonat verkar variera - det verkar användas ensamt när man gör marängaktiga grejer. Vad är det för recept du översätter?
Lycka till, hur som helst
Det är just ett "maräng-täcke" som ska innehålla cream of tartar. Jag testar...
vinsten
vinsten, cre´mor ta´rtari, kaliumvätetartrat, KOOCCH(OH)CH(OH)COOH, det sura kaliumsaltet av den högervridande, naturligt förekommande vinsyran. Vinsten är svårlöslig i vatten och olöslig i alkohol. Den fälls ofta ut som vita, hårda kristaller i framför allt vita kvalitetsviner. Vinsten används, förutom till vinsyraframställning, bl.a. som syra i bakpulver, i silverrengöringsmedel och som betmedel vid färgning.
Ämnesklassning: Färger, lacker etc.: allmänt, Naturprodukter: allmänt, Tvättmedel, rengöringsmedel, Livsmedel, Drycker
2005-03-30 Källa Nationalencyklopedin
ne.se/jsp/search/article.jsp
Var sjutton kan man köpa vinsten?
Finns det överhuvudtaget i svenska mataffärer? Var inne på Grays men där kostade en burk på 35 gram 45 kronor!
Kan det finnas på apotek eller hälsokost?
Ingen aning om det finns på Apotek, kan ju vara värt att fråga. Annars finns det som sagt i den där engelska affären i Söderhallarna i Stockholm, där var det betydligt billigare än på Gray's så nästa gång ska jag köpa där istället
*asgarvar* Jag har följt tråden då jag ofta läser amerikanska/engelska recept och har hela tiden läst vinsten...as in winnings... Snacka om att det tog lång tid innan poletten trillade ner... Eller så kan jag inte ha läst så noga...
Vinsten borde finnas i större livsmedelsaffärer. Bland påsar med kryddor. Jag tror även att det används vid viss konservering.
Annars - om det gäller maräng, skippa vinsten. Jag tror att marängen håller hyfsat ändå.
Men jag har något minne av att cream of tartar var just kräm, en slags vit krämaktig sak på burk, och inte pulver? Det kanske innehåller annat än bara vinsten?
Det kan visst ha varit vinsyra jag tänkte på, som används vid konservering. Fast ibland kan tydligen vinsten = vinsyra enligt nedan.
"Vinsyra finns i många frukter, både fritt och i form av vinsyrade salter (tartrater) av kalium och kalcium, särskilt rikligt i form av vinsten i vindruvor, därav namnet. Det framställs också ur vinsten som bildas som bottensats i vin och är biprodukt vid vinframställning. Olika framställningssätt ger olika typer:
1) d-vinsyra: Naturlig eller syntetisk.
2) l-vinsyra. Naturlig form.
3) dl-vinsyra. Syntetiskt framställd genom en blandning av d- och l-formerna.
(www.shenet.se/ravaror/vinsyra.html)
Alltså både ja och nej; vinsten är vinsyra men vinsyra kan vara en syntetisk kemikalie."
Stor&Liten
Ja, det är vinsyra som brukar finnas vid kryddorna, tyvärr...
deselby
Den cream of tartar jag köpte på Gray's var pulver i alla fall
Kolla, hittade det på en webbshop också:
www.giboden.se/gi/produkter.asp&prodid=172
...och ett ställe till:
www.brattberg.com/print_catalog.php