• bridewannabesoon

Hur gör man en billig brudbukett?

Jag trodde jag skulle få en chock när jag såg priset på brudbuketter. Över tusen spänn för några rosor. Har någon tips på hur man kan göra en snygg bukett själv, som inte kostar så mycket. Eller åtminstone göra det billigare.

• Svar på tråden Hur gör man en billig brudbukett?
  • Tant Pernilla

Jag gjorde i stort sett allt annat själv till bröllopet, så därför ville jag även göra brudbuketten. Min var en enklare variant - en handbunden bukett med pioner och rosor i. Den gjorde nästan sig själv!

Innan hade jag dock konsulterat en f.d. kollega som numera är florist. Hon trodde definitivt att jag skulle klara av att göra den här typen av bukett - och hon hade rätt. Buketten (eller buketterna, för jag gjorde en tärn- och en näbbukett också) höll sig jättefina och blev faktiskt bara snyggare under dagen. Alla tre buketterna gick på under 300 kronor.

Skulle jag ha velat ha något mer avancerat, droppformat eller så, då hade jag nog gått till en riktig florist, eller sett till att jag fått noggranna instruktioner av min kompis.

En annan vän till mig köpte också sin brudbukett färdig på Hötorget. Den höll sig också mycket vacker. Så det handlar ju mycket om vad man har för förväntningar och önskemål på sin brudbukett.

• deselby

Hej igen,
    tack för alla tips, nu vet jag t.o.m vad en oasis är! (har sett såna förut, men inte vetat om att de heter så). Jag är dock inte så pysslig av mig så jag tror inte jag gör en egen bukett. Nu bara ytterligare en dum fråga: om man, som jag, vill ha en liten bukett med några få rosor i näven, binder floristen om skaften med papper eller band eller nåt då? Jag menar, rosor är ju rätt taggiga... Frulan, eller någon annan? Jag har bara köpt buketter som ska i vaser förut!

• f.d. Svart brud

deselby

Vissa rossorter är väldigt taggiga när de levereras till butiken och då skär man av taggarna, så inte floristen eller kunden sticker sig på dem.

Ska du ha en bunden stavbukett, brukar man få ett vackert matchande band lindat på ett eller ett par ställen på skaftet som döljer det gröna snöret. Bandet kan även lindas som handtag, om du inte vill hålla direkt på stjälkarna.

OBS! När man ställer buketten i vas, bör vattnet inte nå upp till bandet, då blir det fult! Rosor vill gårna ha så hett kranvatten som möjligt. Ca 60-70 grader. Blandar med andra blommor (som inte har hårda, träiga stjälkar som t ex rosor), bör det vara ljummet.

• deselby

Men det är ju helt perfekt, nu vet jag vad jag ska fråga efter, en bunden stavbukett!! Jag tror nog inte att den hamnar i en vas, men man vet ju aldrig...Tack för hjälpen alla!

• talvi

Håller med Snuffsan! Varför inte försöka få ner priset så mycket som möjligt och varför skulle man bli våldsamt besviken för det? Det beror ju helt på vad man har för krav... Själv skulle jag aldrig drömma om att betala några fantasipriser för floristens kreativitet och "perfekta" blommor.

• deselby

Apropå "kraven", jag undrar om det inte blivit så här i den sk. "allmänna bröllopsyran" där det mesta ska planeras i detalj. Servetter, underkläder, inbjudningskort, ja, det mest obskyra saker. Då duger det givetvis inte med vilken kvast som helst. Sen när man tänker tillbaka på de bröllop man varit på tidigare, inte är det servetterna eller exotiska blommor i buketten man kommer ihåg! Men det betyder ju mycket för många och då är det väl bra att det finns speciella brudbuketter osv. osv.

• Mama

Nej, den funkade inte.. men gå in på "äntligen hemma-fliken" och sök på gamla program med sökord bröllop!!!

Svar på tråden Hur gör man en billig brudbukett?