• bridewannabesoon

Hur gör man en billig brudbukett?

Jag trodde jag skulle få en chock när jag såg priset på brudbuketter. Över tusen spänn för några rosor. Har någon tips på hur man kan göra en snygg bukett själv, som inte kostar så mycket. Eller åtminstone göra det billigare.

• Svar på tråden Hur gör man en billig brudbukett?
  • frulan

Jag sprang in på en lokal blomaffär (i Märsta) typ 2 timmar innan mitt bröllop. Hon gissade på att jag var brud (min o min tärnas frisyrer...) o jag nickade förvirrat o pep säkert lite oxå
    Jag sa att jag ville ha en vit bukett med gröna blad o gärna lite murgröna som hängde ner. Hon plockade lite o jag fick titta o säga ja eller nej. Den blev otroligt vacker o det gick på typ 10 minuter (kanske lite längre, jag var förvirrad) o den var bunden o klar...
    320 pix fattigare (o förundrad... trodde det skulle bli dyrare). Vad jag minns så sa jag inte något pris innan.
    Minns inte vilka blommor det var (måste skriva upp sånt...), men det var vita rosor, 2 andra sorters vita blommor, murgröna samt något annat grönt som hängde ner.

Vår budget skulle aldrig tillåtit en bukett för flera tusen kronor (plus att vi tyckte det var lite onödigt)...

Sorry att det blev lite långt...

• deselby

Jag kommer nog att göra som Frulan, komplett med förvirring och allt!! Vad är förresten en oasis? Jag är nog redan förvirrad...

• Kanadensisk brud

Jag har ocksa gjort lite som frulan, jag gick in och sa precis vad jag letade efter. Tittade lite pa bilder och nar hon sa hur mycket det skulle kosta sa jag att jag vill helst betala bara sa har mycket. Da gav hon mig tva alternativ
    Antingen en mindre bukett sa som jag ville ha den eller sa fyller hon ut den med billigare varianter av blommor. Jag gick med alternativet med en mindre bukett och pa lordag far vi se om det blev bra :)
    Totalt gar den pa $100 motsvarande 550 kr ungefar.

• Bordeaux

en fråga härifrån då
    när man ska förankra blommorna med blom ståltråd, ska man sticka den igenom skälken eller ska man vira den rumt skälken eller hur ska man göra.

monica

• f.d. Svart brud

deselby
    Oasis är grön stickmassa för blommor som håller fukten så det håller bra och sitter stadigt. En oasishållare är en buketthållare med en rund bit oasis i som man först blöter ordentligt och sedan sticker ner blommorna i som man vill ha dem. Man limmar ofta på ett sidenband som matchar buketten med limpistol för att dölja det vita plasthandtaget. Men det finns även riktigt snygga plasthandtag som är t ex guld- eller silverfärgade.

deselby och Bordaux:
    Här är en en amerikansk länk om till en beskrivning hur man gör en egen droppformad brudbukett. Här visas en oasishållare (de ser inte exakt ut så här i Sverige) och här visas även ett sätt att skafta blommor. Man behöver inte göra det med alla blommor, men blommor med svaga eller sköra stjälkar måste skaftas med ståltråd.

Ett sätt är att gaffelskafta. Det är lite svårt att förklara utan bilder... ;)
    Man klipper av stjälken så den är några centimeter. Sedan tar man ståltråd och böjer den som ett riktigt smalt, platt S och den ena änden ska vara mycket längre än den andra. Sedan lägger man ståltråds-S:et mot stjälken så det får ordentligt stöd och virar fast ståltråden. Klipp av i rätt längd, stick i blomman i oasisen och förankra den extra om så behövs.

www.floralandgift.com/ideas/cascade.html

• Veronika

Hihi, jag gillade Snuffsans förslag...

Har ända fram tills nu tänkt fixa buketten själv (eller ja, min hederstärna ska binda den), men nu börjar jag fundera på om det kanske är smidigare att beställa en billig. Jag vill inte att den ska kosta mer än 500:- och jag vill ha rosa rosor i den. Den borde ju gå att ordna, eller?

Visst lägger floristerna ner ett stort arbete, men det är det många som gör! Tänk bara på vårdpersonalen som sliter häcken av sig och får de bra betalt för det? En liten tankeställare bara...

• Decorist

Det är inte så många brudar som tänker på hur ett bageri räknar ut sina priser på en bröllopstårta, eller en brudaffär på sina saker, eller en frisör...men floristerna tror alla att de är några som bara lägger på priset för att de nämner ordet brud. Tråkigt tycker jag att just blommorna är det som alla ska vara petiga med och "Lura" floristerna och beställa vanlig bukett osv. Så gör man väl inte med andra saker och i andra affärer, eller? Bara undrar.... =)

• Sussi74

Vi gifte oss, i lördags... , under enklare omständigheter. Ville ha en bukett mest för fotons skull och så. Jag köpte en färdig Ge-bort-bukett på hötorget för 80 spänn! Den innehöll tulpaner i rött och rosa, blå eterneller och brudslöja. Köpte rosor att ha i vaser + några extra (5st) som jag petade ner i buketten. På så sätt passade den ihop med resten. Var hur nöjd som helst!!! Visst! Det höll inte hur läng som helst, men den höll genom fotografering och ceremonin och sen i vas under kvällen. Det räckte för oss!

• Veronika

Jag måste ju då säga att jag drar ner på alla kostnader för min egen skull! Även kläder och ring. Har t.ex. "vanliga" skor och inte brudskor. Vi gör festprogrammen på "vanligt" papper för att spara pengar. Jag tycker inte allt ska kosta mer bara för att det är ett bröllop, sen att det gör det är en annan sak! Vill man lägga pengarna på extra fina blommor så får man det, men om man hellre lägger dem pengarna på något annat tycker jag inte ett argument som "floristen gör ett bra jobb" räcker. Jag hoppas att det är fler som gör ett bra jobb och får betalt för det, även fast det inte är bröllop.

Sen tycker jag att det är upp till var och en var man vill spara in sina pengar, vi lägger istället massa pengar på resan och bröllopsnatten så då måste man snåla nån annanstans!

• Veronika

Sussi74
    Det lät ju toppen! Något att tänka på faktiskt. Jag vill ha rosa rosor, det kanske finns nåt sånt där i augusti. Får skicka in mamma till stan medan jag fixar håret kanske... ;)

Svar på tråden Hur gör man en billig brudbukett?