• brudbrud

Kostnad för tackkort

Hej!

Vad betalar ni för tackkorten?

• Svar på tråden Kostnad för tackkort
  • Cinnamon

21:- stycket skulle vår fotograf ha för bara kortet som vi själv tänkt sätta in i en passpartoukort. Mellan 25-30 per kort om man vill ha fotografiet i färdiga kort.

Vi har gjort så att vi gjorde en förstoring av de kortet vi ville ha till tackkort. Sen har vi skannat in det och skickat efter kopior i rätt storlek hos en vanlig framkallningsfirma.

• Whiskie

Vi betalade 5,95/st men då hade min svärfar tagit våra bilder (han är fotograf till yrket) så vi kunde framkalla allt själva..
    Vi hade inga vanliga tackkort med passepartou. Klicka på länken och sen på tackkort. En liten annan variant... De blev jättefina.. www.scandinavianphotolab.se/showpage.php

• vintertid

cinnamon: gud vad smart! Hur stor förstoring hade ni?

• Cinnamon

Vi tog en 18*21 cm förstoring (ungefär) som vi tänkter hitta en fin ram till sen också. Annars kan man ju ta ett 9*12 cm kort om man inte ska ha det till något annat än tackkorten.

Whiskies alternativ funderade vi lite på, men jag tycker det blir för lite plats att skriva på.

• Fotograf Johan Lindqvist

Till Cinnamon & Vintertid - tänk bara på att om ni inte har fotografens tillstånd att kopiera bilden så begår ni ett lagbrott...

• fotografenn

Gud vad lågt...

Inte konstigt att det är dyrt att fotografera sig...

Om alla solidariskt betalade så skulle priserna kunna hållas lägre.

• förlovad29

fotografenn

Så om fler skulle gå och fotografera sig skulle det inte kosta skjortan?!

Inte skulle det bli billigare...

• Hilde

Nå om man väljer att köpa tackkort hos fotografen, vad är det normalt att de kostar då?

• Bebbsen05

Vi ska nog inte använda några tackkort som är från fotografen. Vi ska ha en "riktig" fotograf + en tjej som är jätteduktig från jobbet. Det blir nog en av hennes bilder vi använder som tackkort!

• ciccij

Jag har läst någonstans att nån lag säger att när du betalt för bilden så är den din och du har rätt att göra vad du vill med den i privat bruk. Alltså även rätt att kopiera från din egna papperskopia så länge det inte är för kommersileet bruk.

• Cinnamon

Jag har också hört att det är som Cissij säger. Har man betalt för bilden så får man göra vad man vill för den för privat bruk.

Fotografenn: man betalar ju för själva fotograferingen för sig och album, foton, förstoringar, tackkort för sig. Så fotografen får betalt hur som helst.

• Sparrow

Jag tycker 25-35 kr per tackkort är snuskigt dyrt! Nu vet jag inte hur det kommer att bli för oss (vissa får en cd-skiva med alla bilder av sin fotograf) men vi kommer inte att köpa tackkort av vår fotograf. Vi har en fotoskrivare hemma så vi kommer antagligen att använda ett av våra egna fotografier. Fast får vi en cd-skiva eller tillgång tillgång till web-galleri kanske vi väljer en av fotografens bilder. Dubbla kort med passpartout finns på t.ex Åhléns för några kronor styck.

• tessideluxe

Det är ALLTID fotografen som har rättigheten till bilden. Därför bestämmer också fotografen vad du får göra med bilden trots att det är du som är på den.
    Ibland säljer fotografen hela rättigheten till brudparet (man får exempelvis alla neg) men det kostar självklart mer än att bara ta vanliga bilder. De flesta fotografer tjänar pengarna på kopiorna och inte på själva fotograferingen. Att scanna in en bild och göra egna kopior om man inte gjort upp detta med fotografen innan är inte tillåtet.

Jag jobbar själv som fotograf och grafisk formgivare (dock inte bröllop) Jag tycker att det är lite märkligt att alla vill ha fina bilder men ingen är villig att betala för dem. Ni kan lägga tusentals kronor på en klänning som ni använder en dag, men inte några tusenlappar på era bröllopsbilder och tackkort som kanske sparas i många år av släktningar och vänner.

Självklart är jag partisk =) men jag anser att har man inte råd att göra tackkort så ska man välja en av sina egna bilder, inte använda fotografens arbete och därmed "lura" honom/henne på pengar. Det är inte gratis att jobba som fotograf. Kameror, blixtar och studio bla kostar skjortan och pengarna måste komma från kunderna. Det är väl ingen som bara betalar konditorn för arbetet med tårtan och inte ingredienserna? Eller inte vill betala tyget till bröllopsklänningen, bara tiden det tar att göra den?

/Tessi

Ps. Tycker att fototråden här på BT är överlägset bra. Här får dåliga fotografer veta att de lever och bra får det beröm de förtjänar. Nu får oseriösa fotogafer leva i skräck för uppretade brudpar. Det är bra för konkurrensen!

• Meddelande borttaget
  • agrolsy

vi känner inte att vi har råd att betala 28 kr per tackkort + porto, så vi kommer göra våra själva. köpa kuvert och kort med ram samt hitta en lämplig bild. då borde vi hamna på 7-10 kr plus porto.

• tessideluxe

Hej
    Jag vet att den här tråden handlar om kostnader på tackkort ? inte upphovsrätt men jag måste ändå få lägga mig i. Igen.
    Elsa_karlsson: Det är jättebra att Önskefoto tillåter sina kunder att göra kopior på bilderna. Men att säga att man har RÄTT att göra det är fel.
    Så här står det i upphovsrättslagen:
    "12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål"

Man får göra ENSTAKA kopior för enskilt bruk. Att göra tackkort för upp mot 70 personer kommer aldrig att räknas som enstaka kopior för enskilt bruk ? hur mycket man än vill det.
    I lagen om upphovsrätt är det reglerat så exempelvis ett brudpar kan göra en förstoring och sätta på väggen och kanske ge en till varje föräldrapar, inte för att göra tackkort, bröllopsannonser och dyl. Jag hävdar fortfarande att man ska prata med sin fotograf och har man inte råd, ta en egen bild för att sätta tackkorten. Eller välj Önskefoto, då har man inget problem att göra kopior.

/Tessi, som med detta drar sig ur debatten och lämnar plats åt prisuppgifter.

• fotografenn

Hmmmm...

Kanske kan Ni ringa till Önskefoto för att se om de kan komma och ta bilderna för 20 kr/timme eller så. Det är ju ungefär den prissättningen de har ;-(

• fotografenn

Sedan är det ju så att i de flesta fall har inte bilderna offentliggjorts och då faller de inte under undantagsregeln om var mans rätt att kopiera offentliggjorda verk för personligt bruk.
    Så de flesta begår faktiskt lagbrott...

Bara upphovsmannen kan offentliggöra ett verk, och Era bröllopsfoton offentliggörs bara om de hängs ut i butiken/skyltfönstret eller publiceras i tidningen eller visas av fotografen på en plats där allmänheten har oinskränkt tillträde.
    Så det har inget att göra med att man betalt för dem och de är era kopior, det räcker inte för att få kopiera.
    Så det så !!!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Kostnad för tackkort