Inlägg från: tessideluxe |Visa alla inlägg
  • tessideluxe

Kostnad för tackkort

Det är ALLTID fotografen som har rättigheten till bilden. Därför bestämmer också fotografen vad du får göra med bilden trots att det är du som är på den.
    Ibland säljer fotografen hela rättigheten till brudparet (man får exempelvis alla neg) men det kostar självklart mer än att bara ta vanliga bilder. De flesta fotografer tjänar pengarna på kopiorna och inte på själva fotograferingen. Att scanna in en bild och göra egna kopior om man inte gjort upp detta med fotografen innan är inte tillåtet.

Jag jobbar själv som fotograf och grafisk formgivare (dock inte bröllop) Jag tycker att det är lite märkligt att alla vill ha fina bilder men ingen är villig att betala för dem. Ni kan lägga tusentals kronor på en klänning som ni använder en dag, men inte några tusenlappar på era bröllopsbilder och tackkort som kanske sparas i många år av släktningar och vänner.

Självklart är jag partisk =) men jag anser att har man inte råd att göra tackkort så ska man välja en av sina egna bilder, inte använda fotografens arbete och därmed "lura" honom/henne på pengar. Det är inte gratis att jobba som fotograf. Kameror, blixtar och studio bla kostar skjortan och pengarna måste komma från kunderna. Det är väl ingen som bara betalar konditorn för arbetet med tårtan och inte ingredienserna? Eller inte vill betala tyget till bröllopsklänningen, bara tiden det tar att göra den?

/Tessi

Ps. Tycker att fototråden här på BT är överlägset bra. Här får dåliga fotografer veta att de lever och bra får det beröm de förtjänar. Nu får oseriösa fotogafer leva i skräck för uppretade brudpar. Det är bra för konkurrensen!

• tessideluxe

Hej
    Jag vet att den här tråden handlar om kostnader på tackkort ? inte upphovsrätt men jag måste ändå få lägga mig i. Igen.
    Elsa_karlsson: Det är jättebra att Önskefoto tillåter sina kunder att göra kopior på bilderna. Men att säga att man har RÄTT att göra det är fel.
    Så här står det i upphovsrättslagen:
    "12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål"

Man får göra ENSTAKA kopior för enskilt bruk. Att göra tackkort för upp mot 70 personer kommer aldrig att räknas som enstaka kopior för enskilt bruk ? hur mycket man än vill det.
    I lagen om upphovsrätt är det reglerat så exempelvis ett brudpar kan göra en förstoring och sätta på väggen och kanske ge en till varje föräldrapar, inte för att göra tackkort, bröllopsannonser och dyl. Jag hävdar fortfarande att man ska prata med sin fotograf och har man inte råd, ta en egen bild för att sätta tackkorten. Eller välj Önskefoto, då har man inget problem att göra kopior.

/Tessi, som med detta drar sig ur debatten och lämnar plats åt prisuppgifter.

Svar på tråden Kostnad för tackkort