Inlägg från: moneysister |Visa alla inlägg
  • moneysister

godis till diabetiker?

Min mamma är diabetiker och för hennes del går det alldeles utmärkt att äta dietorell, vid festligare tillfällen brukar jag gå till Chokladfabriken eller Pralinhuset och köpa lyxiga sockerfria chokladpraliner till henne, mums

• moneysister

Som sjuksköterska har jag sett rena skräck exempel på vad som händer när man som diabetiker tillåter siog att äta godis o andra sötsaker - sett med ett kort perspektiv så funkar det men vill du bli gammal o försöka undvika alla "biverkningar" av diabetesen så rekomenderar jag att man gör allt för att undvika att leva "normalt" och justera med insulin.
    Kanske inte så roligt att tänka på när man är 30 och odödlig men jag har alltför många ggr fått höra -Vad jag ångrar att jag inte varit mera noggrann......

• moneysister

londonbruden: Några exempel bensår som aldrig läker, njurarna slås ut med dialysbehandling som följd blindhet m.m Det drabbar inte mig, jag mår ju bra nu osv. är ursäkter man hör till leda från diabetiker som justerar med insulinet. Men det är din kropp, du väljer att göra som du vill.Vet dock att läkarna jag jobbat med inte förespråkar att patienterna ska "fuska" eftersom det straffar sig i längden.

Svar på tråden godis till diabetiker?