• TingelingAnna

godis till diabetiker?

Hej!
    Har en liten fundering. Det är så att vi ska hem till mina svärföräldrar i påsk. Jag har hittat en så underbart fin liten påsk-skål som jag nu skulle vilja fylla med nånting.
    Problemet är att svärfar är diabetiker. Sånt här godis som är sockerfritt, ex dietorelle, fungerar det för diabetiker? Har nämligen fått för mig att det inte heller är bra, att det ska vara osötat o inte sockerfritt.
    Nån som har nåt annat tips på vad man kan fylla skålen med annars? Eller så får det helt enkelt bli så att jag bara slår in den i ett vanligt paket.
    Tack!

• Svar på tråden godis till diabetiker?
  • Tjoho

Jag har alltid gett min diabetiska granne dietorelle och liknande som påsk och julpresent så jag hoppas att det inte är skadligt.

Ring vårdcentralen och fråga, de måste ju veta hur det ligger till!!! Då får du ju ett tillförlitligt svar.

Som sagt så brukar jag ge bort dietorelle, så du får gärna skriva vad du fick för svar!

Emma

• moneysister

Min mamma är diabetiker och för hennes del går det alldeles utmärkt att äta dietorell, vid festligare tillfällen brukar jag gå till Chokladfabriken eller Pralinhuset och köpa lyxiga sockerfria chokladpraliner till henne, mums

• Sandrix

Det finns ett konditori eller chokladaffär på erik dalbergsgatan i stockholm som säljer jätte god choklad för diabetiker.

• lij

Med godis borde väl osötat och sockerfritt vara samma sak, eller? Så dietorelle borde fungera bra, om han inte är känslig för sötningsmedel på något sätt.

Annars är det så att de flesta diabetiker ( i alla fall de med åldersdiabetes) kan äta vanligt godis men inte i så stora mängder. Det viktigaste för dem är att äta nyttigt inte just att äta lite socker.

• TingelingAnna

Tack så mycket för svaren!
    Det blir nog dietorelle eller liknande, plus lite vanligt godis till svärmor. O då kan ju svärfar smaka av det han med ifall han känner att han kan.

• mañana

Finns light chokklas på ICA.

• sockerartan

Dietorelle funkar jättebra för diabetiker. Finns också hyfsat goda sockerfria Viktväktarkarameller i affären. Annars går det bra med några bitar riktigt mörk (>70%) choklad och nötter av olika slag och varför inte lite physalisfrukter också!? Det sista tycker jag personligen är godare än de sockerfria karamellerna.

• Celia~

Det folk lätt glömmer är att diabetiker ska undvika kolhydrater, inte bara socker(kolisar!!). Dietorelle har, om jag inns rätt nu, ingen särskilt låg kolhydrathalt så jag skulle inte rekommendera dietorelle. Sedan har dietorelle tendens att ge den som ätit dålig mage.Jag är själv diabetiker och har prövat äta det flera gånger och blivit ganska så dålig i magen.Sötningsmedel har ju den effekten på våra magar. Om jag var du skulle jag köpa mörk choklad, finns ju det i pralinform också, som är både gott ch "nyttigt".

• sockerartan

Dietorelle innehåller 135 - 280 kcal per 100 g (en påse är på 50 g), så det är inte så mycket energiinnehåll. Men jag håller med om att de kan ge magont, det har jag också upplevt..

• blaborsen2

håller med föregående skrivare (är själv diabetiker sedan länge). Jag tycker inte om att sitta vid ett speciellt bord med speciella kakor, speciella godisbitar o.s.v. utan väljer hellre att ta mindre bitar. Har ungefär samma effekt som dietorelle o.s.v. Försök att få ut svärfadern på en promenad i solskenet. Ger alltid bra effekt efter middag.

• solgerd

Som gift med en diabetiker kan jag säga att man inte behöver vara extremt restriktiv med godis till diabetiker. Det behövs inget särskilt sötningsmedel. det är ju upp till diabetikern själv hur mycket han/hon stoppar i sig. Sötningsmedlet i sig är ett sätt att lura kroppen att här finns socker att ta hand om, men det finns inget det kan istället få den verkan att man blir för låg istället och det är ännu värre än att ha för höga värden. Det är bättre att vara måttlig med det man tar in. Det gäller både alkohol,godis, mat eller nåt annat man stoppar i sig.

• moneysister

Som sjuksköterska har jag sett rena skräck exempel på vad som händer när man som diabetiker tillåter siog att äta godis o andra sötsaker - sett med ett kort perspektiv så funkar det men vill du bli gammal o försöka undvika alla "biverkningar" av diabetesen så rekomenderar jag att man gör allt för att undvika att leva "normalt" och justera med insulin.
    Kanske inte så roligt att tänka på när man är 30 och odödlig men jag har alltför många ggr fått höra -Vad jag ångrar att jag inte varit mera noggrann......

• londonbruden

Jag ar diabetiker och har varit det i snart 12 1/2 ar. Jag koper aldrig godis eller kakor/tartor for diabetiker - dom har oftas mer fett i och samma antal kalorier. (Dietorelle har jag atit och det gillar jag men man ater ju inte en hel pase!) Jag ater nu heller inte mycket godis och nastan aldrig kakor eller bakverk men nar jag gor det justerar jag insulinet eller gar en extra lang promenad. Mitt Hba1c har alltid varit bra och min lakare har alltid varit nojd. Jag ser da inte hur detta kan leda till "skrackexempel"!!

• moneysister

londonbruden: Några exempel bensår som aldrig läker, njurarna slås ut med dialysbehandling som följd blindhet m.m Det drabbar inte mig, jag mår ju bra nu osv. är ursäkter man hör till leda från diabetiker som justerar med insulinet. Men det är din kropp, du väljer att göra som du vill.Vet dock att läkarna jag jobbat med inte förespråkar att patienterna ska "fuska" eftersom det straffar sig i längden.

• londonbruden

Josses! Jag fuskar inte, jag staller in dosen av insulin beroende pa vad jag ater och beroende pa vad jag ska gora. For ett aktivt liv och maste ofta anpassa dosen. Anvander insulin "Humalog" och det ar ju det positiva med det att man kan gora sa. Det viktiga ar ju att blodsockret aldrig ligger hogt. Om mitt blodsocker inte ligger hogt kommer jag inte att bli blind pga av min diabtetes eller fa problem med mina njurar. Om a andra sidan jag feldoserar och ofta har hoga blodsocker varden sa riskerar jag just alla dessa biverkningar. Det ar for mig sjalvklart att leva ett normalt liv och jag fuskar inte, jag lever med min diabetes pa ett bra satt. Jag gar pa regelbundna undersokningar och ser till att mitt blodsocker ligger ratt. Om jag nu pa min fodelsedag tar nagra enheter mer for att jag vill njuta av en pricesstartbit (som jag ater ca 2 ggr om aret) och inte riskera att fa forhojt blodsocker sa vet jag att jag inte gor nagot fel. jag kommer inte att fa nagra bestaende men pga av detta.

Allt har att gora med balans och sunt fornuft!

• londonbruden

Sota saker ar ju inte heller det enda som gor att en diabetikers blodsocker gar upp hogt - det har ju med kalorier att gora. Fet mat ar lika illa som sot mat!!! Det ar bara att om man ater fet mat sa gar blodsockret upp sakta inte pa en gang som om man ater sota saker.

Som diabetiker ska man ata sund mat helt enkelt. Mycket frukt och gront, mycket fiber och fettsnal mat. Och visst kan man sen ta ett glas vin till maten eller en tartbit om man bara anpassar dosen eller tar en extra lang promenad efterat!

• marsloppan

Hett ämne tydligen
    Men jag är benägen att hålla med moneysister, att justera insulinet för att kunna unna sig godsaker är inte speciellt bra i längden men var och en ansvarar för sina egna liv och hur dom vill att deras framtid ska bli.
    Inom sjukvården har man efter att ha haft ett lättsammare sätt att se på det här med kosthållningen numera börjat återgå till den striktare förhållningen vad det gäller just kosten eftersom man sett att det är det bästa för kroppen i långa loppet. Men som sagt, det är din kropp och så länge din läkare inte protesterar så gör du ju som du vill.

• londonbruden

Hett amne? Nja?! Jag haller helt med om att man som diabetiker ska vara noga med vad man ater och att man ska rora pa sig! Sjavklart! Mitt hogsta mal i livet ar att alltid ha ett bra Hba1c! Sen ska man sjalvklart inte justera insulinet for att unna sig godsaker hela tiden - det sager sig ju sjalvt! Men att man som diabetiker aldrig ska kunna ta en tartbit eller nagra bitar godis utan att fa daligt samvete och kanna att man "fuskar" det tycker jag ocksa ar fel.

• londonbruden

Forlat Marsloppan - sag just att du skrev "i langden" och visst dar kan jag halla med dig - gor man sa varje dag eller flera ganger i veckan sa ar det ju inte bra - men det skrev jag ju inte i mina tidigare inlagg heller. Balans ar viktigt och det tycker jag att man har om man unnar sig det vi fodelsedagen eller pask tex!

Goot natt pa er alla, nu ska jag ga och lagga mig. Sov gott!

Svar på tråden godis till diabetiker?