• Anki123

Äktenskapsförord när den ena tjänar mer

Hej! Ngn som har erfarenhet o kunskap om äktenskapsförord när den ena tjänar mer och har mer tillgångar? Min blivande man vill skriva äktenskapsförord för att skydda sina egendomar. Han har hus o.dyl + att han tjänar betydligt mer än jag. Jag har förstått att det är vanligt och helt i sin ordning, men det känns lite kymigt bara... Givetvis vill jag inte snylta på honom, men man har ju en romantisk uppfattning om äktenskapet där man delar allt. Vi står i begrepp att köpa hus, och då är min killes förslag att han betalar summan kontant för att på så vis slippa ränktekostnad på lån och att jag lägger in min hyresrätt och äger den procent av huset som hyresrätten är värd, låt säga 300.000, kanske 10% av husets värde. Är det en bra deal eller är det något jag borde tänka på...? Man är ju humansit och inte jurist, känner att jag behöver stöd i detta. Tacksam för svar. Kram från en villrådig

• Svar på tråden Äktenskapsförord när den ena tjänar mer
  • Anna-Maja

Jag tycker absolut att man kan skriva äktenskapsförod om man äger saker innan man gifter sig. Låt säga att ni köper ett hus för 3miljoner. Då kan ni ju skriva att han äger då för 2,7miljoner och du för 300'. MEN, sen tycker jag ni ska skriva att ni kommer att dela på den eventuella vinst som görs på huset vid en eventuell försäljning. På så sätt blir det mer rättvist. I och med att ni köper ett hus så går ju du miste om att göra en halv vinst bara för att han lagt mer, det tycker jag är orättvist.

Låt säga att ni skiljer er och säljer huset för 5miljoner. Då är vinsten 2milj och ni får då dela på det. Han får då 2,7 + 1 miljon och du 1 + 0,3 miljoner. Då behöver ni inte tänka så mycket på vem som lägger vad till huset.

Egentligen tycker jag det är ganska orättvist med äktenskapsförord. Låt säga att du kommer att vara hemma med barnen, då hindras ju du från att göra karriär och på så sätt tjäna extra pengar och vid en eventuell skilsmässa kanske du då inte hunnit höja din lön särskilt mycket. Då tycker jag du ska ha rätt till en större del av vinsten.

Likaså tycker jag att barn inte ska behöva leva med föräldrar som har det olika ställt. Barn ska inte behöva belastas för sådant.

Kanske kan ni komma överens om att äktenskapsförordet bara gäller fram tills ni får barn, eller att det gäller bara de 5-10 första åren av ert äktenskap eller liknande.

• 2/7-05

Jag glömde säga att vi har hus och min M3B kommer att lägga in en del kontant i det i och med att vi skall bygga ut. Vi kommer att skriva att vid eventuell försäljning skall han ha tillbaka sina pengar om vi säljer med vinst annars är hans pengar förlorade. Den överstigande vinsten skall delas lika.

• Tant Pernilla

Jag tycker verkligen att du ska kolla med en jurist innan ni skriver på äktenskapsförordet. Att ni skriver förord på det ni äger innan ni gifter er kan ju vara helt okej, men att göra det för ett hus ni köper gemensamt under äktenskapet tycker jag låter skumt. Dessutom så är räntorna så pass låga nu att det kanske är mer förmånligt att inte betala hela huset kontant utan att ta lån till en del. Då gör det ju dessutom att ni kan äga huset mer gemensamt.

Det finns information att hitta på nätet. Kolla! Äktenskapsförord faller ju inte ut förrän äktenskapet upplöses och kan ändras när som helst under äktenskapet, så det är inget man måste göra innan man gifter sig. Så vitt jag vet. Men jag är också bara humanist och inte jurist, men jag har haft juristkompisar som berättat om det här.

• Millis Jönköping

Det kan ju också bli så att det är han som blir låginkomsttagare, hur tycker han då att ni ska göra? Han kan bli arbetslös, långtidssjukskriver eller förtidspensionär. Allt kan dock hända. Ska han då leva på sina sparade pengar medans du lever på det du tjänar.

Nej jag tycker nog som de andra att man skriver äktenskapet för att skydda det man hade innan man gifte sig, sedan när man är gifta tycker jag att man ska dela allt, även på de pengarna man har med in i äktenskapet, ända gången jag tycker att det ska märkas att man har ett äktenskapsförord är om man skulle skiljas.

men ett äktenskapsförord kan vinklas på så många olika sätt, allt för att passa just er.

• SagaTova

Hej!
    Ja nog bör ni prata med en jurist, och jag tycker inte att du behöver känna det kymigt. Det är väl inte romantiskt med äktanskapsförord men om det känns viktigt för er ska ni ju ha det.

Hos oss är det jag som tjänar pengarna (sambon studerar)och det är jag som har tillgångarna.

Vi gör så att vi ser till att båda har lika mycket pengar kvar efter räkningarna är betalda. Och ngt äktenskapsförord eller särksilda skrivningar finns inte i vårt testamente. Som det är idag och vi inte är gifta tillfaller mina pengar barnen om jag skulle gå bort. Det som jag betlt till hus och bilar vid skilsmässa kommer att delas lika mellan oss.

Så har vi valt att göra och det känns bra. Men det är olika hur man vill ha det, och det ska kännas bra för er båda.

• förhoppningsis

Vad det gäller äktenskaps förord är det alltid att rekommendera om man inte har lika mycket med sig in i boet och räknar med att tjäna lika mycket alltid och har särkullbarn (barn utom äktenskapet)

Att tänka på när man skriver äktenskapsförord är att det måste registreras hos tingsrätten.

har man barn från tidigare förhållande har de rätt till sin "laglott" omedelbart, det går inte heller att testamentera bort laglotten. laglotten är ½ av vad barnet skulle ha fått (arvslott)

har man äkteskapsförord får barnet allt som har varit ens enskilda egendom vilket gör att den efterlevande maken kan sättas på "bar backe".

En annan sak att tänka på är hur man ska göra med avkastning på värdepapper och dylikt, ska det vara den makens enskilda egendom?
    och om man säljer något som är ens enskilda egendom å köper något nytt istället, ska då den nya saken vara enskild egendom? (istadarätt)

jurist, inte ekonom

• Anki123

Hej igen! Jag vill tacka för alla kloka svar, jag känner att jag verkligen fått mer kött på benen nu. Tänkte bara klargöra att jag aldrig varit ett dugg intresserad av min killes pengar, jag har själv en i mitt tycke schysst lön o klarar mig bra på den o har alltid gjort. Och visst betalar han mer hemma, just nu är våra gemensamma utgifter 12000 kr i mån o av det betalar han 8500 o jag som är mammaledig betalar 3500. Jag är en stolt person o vill absolut inte känna mig som ngn lyxhustru, så det är viktigt för mig att vara med o bidra. Det var tänkvärt det där med löpande kostnader på huset. Det får vi diskutera. Det måste ju dock vara fördelaktigt om han betalar hela huset med tanke på att vi då slipper räntekostnader. Tanken med att vi skulle skriva att jag äger t. ex 10% om min lya är värd det om vi lägger in den var ju att om vi säljer huset för en högre summa än den vi köpte den för får ju jag också ut mer. Det verkar väl schysst, eller? Kan man skriva något i äktenskapsförordet om att man delar löpande utgifter utifrån inkomst? Är det något särskilt man ska tänka på att skriva i förordet om man har gemensamma barn? Kram på er från en villrådig humanist som blir brud i sept

• Signatur

Bara en tanke till:
    Om du nu "bara" ska äga 10% av huset. Kommer du bara att betala 10% av driftskostnaderna då också. Vad händer om ni ska renovera något? Betalar du 10% av det också. En detalj kanske, men det kan bli dyrt för dig om ni skiljer er och du lagt ner en massa pengar på t ex renovering, men han får ut pengarna för det sedan...

• marian

Jag ska beskriva ett worst case-scenario för dig. Häromdagen besökte jag en vän som nyligen har separerat. Han har absolut ingenting. Eftersom han studerade under deras förhållande, och hade liten inkomst, har han betalt räkningar och dylikt. Hon betalade möblerna, diskmaskinen, tvättmaskinen och datorn.

De slängde möblerna de hade med sig sedan tidigare. Och nu står han utan någonting annat än en lägenhet, en madrass och sina skivor.

Äktenskapslagen är till för att sådana situationer ska undvikas. Det blir tyvärr ofta så att kvinnor lägger sina pengar på hushållskassan medan mannen gör investeringar i teknik (bilen, båten, vitvarorna, stereon och tv:n). I slutändan - om det mot all förmodan skulle ta slut - syns inte de utgifter hon har gjort.

• Anna-Maja

Möbler som införskaffat till det gemensamma boendet, som är tänkta att båda ska använda t ex stolar, soffa, bord, tvättmaskin mm, ska delas lika på vid en eventuell separation oavsett vem som har betalat möblerna. Läs sambolagen.

• marian

Anna-Maja: Jo, det är sant, men det är nog så jobbigt att bryta upp efter ett långt förhållande även om man inte blandar in lagar och börjar bodela.

• Tolin

Klart att det är jobbigt att separera. Därför är det bra att fundera över hur man skulle vilja göra när man är "sams" i stället för att ta diskussionen om och när separationen kmmer..

• Anna-Maja

Ja självklart är det jobbigt. Men det låter som om han har rätt till fler möbler än han fått. Jag kan förstå att han tycker det är jobbigt, men han kan kanske lägga lite energi på att få sin del som han rätt till istället för att klaga, men det kanske han inte gör heller. Han kanske inte vill ha hela sin del? För jag antar att de hade lite fler möbler tillsammans.

• Anki123

Hej! Tack igen för all info! Om jag äger 10% av ett ev. hus och han 90% så är det självklart mest rättvist att han också betalar 90% av reparationer o.dyl. eftersom vi får ut resp. procentsats om vi säljer huset vid en ev. skilsmässa. Vad gäller driftkostnad, el m.m är det väl mest i sin ordning att man delar på sådant utifrån vad man tjänar? Det är ju löpande utgifter som man har oavsett vem som äger huset, eller tänker jag snett?

• kajsakajsa

Jag sitter o funderar på det där med beskattning av vinst om det nu skulle komma en dag där ni separerar och säljer huset. Då ligger ju nämligen beskattningen av den vinst han gick in med från tidigare försäljning kvar, o hör till det nuvarande huset. Det kanske oxå är ngt att tänka på i fördelningen av ägandet.

• Lillan2

Anki123!

Ett äktenskapsförord reglerar inte er ekonomi under äktenskapet utan om era tillgångarna vid en skilsmässa en skilsmässa skall fördelas annat än lika mellan er. Att ni ska dela löpande utgifter utifrån inkomst har alltså ingen plats i ett äktenskapsförord, det får ni komma överens om utan avtal. Hur stor del av huset respektive make äger (där låter er fördelning vettig) och om viss egnomdom inte ska delas lika mellan makarna skall dock tas upp i äktenskapsordet.

Hoppas det blir lite klarare för dig nu!

//Lillan2 (jurist)

• Linslus

Har ni barn ihop?
    Om inte: ska han betala dig för "utebliven lön" och dylikt under graviditet, barnledighet o.s.v då eller??
    Ursäkta om jag låter elak & drar det till en ytterlighet, men då tycker jag att HAN ska betala DIG sen om DU är hemma med barnen & därför får sänkt månadslön o.s.v för OM ni SKILJER ER sen så ska du ha dom pengarna DÅ efterssom du "offrat" pengar i form av lön o.s.v om ni får barn gemensamt & du t.ex är mammaledig!

Sen kan jag ju tillägga att JAG inte accepterat att ha det på detta vis, menar inget elakt, för alla är vi olika så detta säger jag helt och hållet med respekt för att andra tycker annorlunda

Lycka till!

• ELA

Ja, det där med äktenskapsförord är en hård nöt att knäcka! Huvudsaken är ju trots allt att man är överens. Om du känner att det är okey för dig att avstå från "hans" intjänade pengar, hus och saker är det väl helt okey, men gör då inte misstaget att använda alla dina pengar till att köpa mat och betala räkningar. Se till att du faktiskt också kanske kan spara lite på nåt konto, köpa en egen bil, egna möbler. Jag var i den sitsen att vi skrev papper och den dagen vi separerade hade jag inget!! Alla mina pengar gick till det vardagliga som mat och räkningar - ångrar mig bittert! Borde haft ett sparande och kanske nån möbel till mitt egna hem. Sen hoppas jag att ni tänker på att ändra situationen om ni skaffar barn. Ni måste se till att ha samma förutsättningar om det spricker, så inte den ena har ekonomisk fördel och kan träffa och vara med sina barn mer än den andra.

• Anki123

Hej igen! Jag tackar så mycket för alla svar o inlägg. Jag har förstått att ämnet är kontroversiellt o det är lätt att få sin respektive att framstå som en skurk när man bara berättar bakgrunden kortfattat. Jag vill bara tillägga att min blivande man och jag delar på föräldraledigheten och han har bytt jobb till ett mindre välbetalt för att kunna vara hemma mer. På så vis kan man säga att vi "offrar" minst lika mycket med tanke på förlorad inkomst i samband med barnledighet o.dyl. Vad gäller hushållsutgifter har vi ett gemensamt konto där han betalar betydligt mer. Ja, diksussionen går vidare och alla tips och råd är värdefulla. Vi tänker även skriva testamente innan vi gifter oss om något skulle hända, för i dagsläget får ju bara vår som ärva om min sambo skulle gå bort. Må väl, alla, ser fram emot nya inlägg!

Svar på tråden Äktenskapsförord när den ena tjänar mer