• Anki123

Äktenskapsförord när den ena tjänar mer

Hej! Ngn som har erfarenhet o kunskap om äktenskapsförord när den ena tjänar mer och har mer tillgångar? Min blivande man vill skriva äktenskapsförord för att skydda sina egendomar. Han har hus o.dyl + att han tjänar betydligt mer än jag. Jag har förstått att det är vanligt och helt i sin ordning, men det känns lite kymigt bara... Givetvis vill jag inte snylta på honom, men man har ju en romantisk uppfattning om äktenskapet där man delar allt. Vi står i begrepp att köpa hus, och då är min killes förslag att han betalar summan kontant för att på så vis slippa ränktekostnad på lån och att jag lägger in min hyresrätt och äger den procent av huset som hyresrätten är värd, låt säga 300.000, kanske 10% av husets värde. Är det en bra deal eller är det något jag borde tänka på...? Man är ju humansit och inte jurist, känner att jag behöver stöd i detta. Tacksam för svar. Kram från en villrådig

• Svar på tråden Äktenskapsförord när den ena tjänar mer
  • 2/7-05

En tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg var att hur skriver/delar man på månads inkomster?
    Jag tycker att det är helt OK att skriva äktenskapsförord på matriella saker som han äger när ni gifter er eller på pengar som han kanske har i aktier eller på banken. Men jag tycker nog att man borde ha gemensam ekonomi om man är gift och då spelar det ju ingen roll vem som tjänar mest.
    I mitt och min M2B´s förhållande är det så att vi har ganska lika månadslöner men efter att vi fått barn och han börjat på dagis bestämmde vi att jag bara skall jobba 80% det betyder då att jag tjänar mindre men samtidigt så gör jag ju en massa saker hemma som inte han gör hur fördelar man det??

• Tolin

Håller med 2/7-05. Det verkar helt vettigt att skriva förord för att skriva att förord gällande det han har sedan innan. Likaså tycker jag att det är helt okej att skriva att han äger 90 procent av huset om han betalat det. Däremot har jag svårt att förstå att man inte delar på löpande inkomster. Det kan ju uppstå problem i situationer som 2/7-05 skriver, när man får barn etc.

• apelsina

Gå till banken och be om råd! Eller anlita en jurist?

• Beachy

Du behöver inte känna att det är kymigt att ha äktenskapsförord. Det är ngt som skyddar er båda vid tex en ev skilsmässa. Man vet aldrig vad du kommer ha för tillgångar om ett par år.

Ang huset, skall ni betala utgifterna beserat på hur mycket ni äger. Det är ju inte speciellt schyst att du betalar hälften av allt som inte är löpande utgifter. De löpande utgifterna är ju sådant som ni "använder" lika mycket, typ el och försäkringar. Men reparationer?

Min m2b och jag har samma situation, men tvärtom. Jag är den med kapital. När vi köpte vår lght tyckte vi att det var enklare att äga 50% var. Jag har betalat min halva kontant, medan min m2b lånade sin halva. Nu betalar vi hälften av allt, förutom hans lån som han betalar.

Vi har ett samboavtal nu och kommer ha äktenskapsförord sen när vi gifter oss.

• Texas

Jag och maken tjänar rätt olika och vi delar på alla kostnader. Något annat skulle inte funka. Gjorde vi inte så skulle mycket tid och energi gå åt till att bråka om pengar. Eftersom jag tjänar ca 10,000 kr mindre skulle jag aldrig ha råd att åka på semester om vi inte delade på varandras löner.

• 11 juni 2005

Vi har skrivit äktenskapsförord på det vi ÄGDE före vi träffades - men from det att vi träffades drar vi ju åt samma håll - dvs bidrar båda till samma hushåll efter egen förmåga...sjukt att inte dela lika sedan tycker jag - varför gifter man sig då?

• Hilde

När vi gick in i vårt förhållande så ägde vi inget... så det blev naturligt att dela på allt. Det är ju lite därför vi gifter oss. Vi resonerade alltid som så från början att vi skulle stödja varandra i vått och torrt för att vi båda med tiden ska kunna lyckas i yrkeslivet. Hans karriär tog fart lite snabbare bara... men utan mitt stöd och mitt val att vänta med studier så hade inte det gått. Alltså resonerar vi som så att vi är ett team och ska ha lika del i det som det teamet åstadkommer.

• 11 juni 2005

Fast det är sant...köper VI hus kommer äktenskapsförordet att göra att jag kommer att äga större delen av vårt gemensamma boende. Eftersom jag då går in med vad jag får ut av min bostadsrätt då jag säljer denna. Och denna ägde jag innan vi träffades...

Ber om ursäkt läste litet illa ser jag...

• Bus-Lisa

Jag håller med om vad som är skrivet redan. Det är inget fel i ett äktenskapsförord om de saker som ni äger innan ni gifter er. Problemet tycker jag ligger i hur man ska behandla framtida inköp och inkomster. Han tjänar mer än dig. innebär det kanske att han är bortrest mer eller ofta jobbar sent och på helger? Innebär det i sin tur att du får stööre ansvar när det gäller hemmet och ev barnen (och/eller djur). Hur ska det i så fall värderas? Ska det vara "gratis" eller ska det finnas något ekonomiskt värde i det arbetet? Det är i alla fall värt att tänkas på.

•  Miss Cee

Att han tjänar mer än du ska jag inte påverka något...

Om han betalar 90% av ert hus så måste ni ju ändå gemensamt lägga pengar på underhåll av huset. Tex. kanske trädgårdsprylar, målarfärg, ny diskbänk, nytt golv i sovrummet, måla om några rum, osv i all oändlighet.
    Om du betalar 50% av dessa utgifter så får han ju vinsten av dem om ni skulle skilja er, om ni skriver som ni tänkt. Det är ju inte meningen att du ska hjälpa till och rusta på ett hus som du sedan inte har någon del i, eller bara en liten del.

Så ska han äga en större del av huset, så ska han betala lika stor del av alla reparationer på huset!!

Ta hjälp av en jurist.

Svar på tråden Äktenskapsförord när den ena tjänar mer