• Big fish

Vad är en riktigt lyxig frukost för er?

Jag ska göra en riktigt lyxig frukost till min blivande (på helgen, dvs jag har tid att fixa och trixa), och vill nu ha hjälp av er. Vad tycker ni ska ingå in en riktigt lyxig och maffig frukost? Jag har kommit på en del saker men vill ha inspiration av er!

• Svar på tråden Vad är en riktigt lyxig frukost för er?
  • Lok

Goda bullar eller ett gott bröd. Frukt, ägg,massa olika pålägg tex salami skinka olika ostar osv. Grönsaker. Kaffe, juice. winerbröd. Mmm jag blir hungrig själv nu. Lycka till med en mysig frukost!

• Betania

Mycket härlig frukt! orkar jag aldrig stå och skära själv... Ananas, meloner, exotiska frukter. Och kanska nån riktigt god vaniljyoghurt att ta till!

• betsy05

scramble eggs o rökt lax.
    våfflor eller pannkakor
    egg benedict
    stekt ägg, stekta champignoner o tomater på gott färskt bröd med mjukost
    pocherade egg på bröd

• Ellte

Det viktigaste är att det är mycket att välja på :D

Många sorters bröd, många sorters pålägg...och mycket påläggspålägg (dvs. grönsaker)...och pålägg som ni inte brukar ha hemma (skagenröra? lyxig skinka? lax?)

Gärna nåt varmt (gillar JAG alltså) som äggröra och skinka eller så...

Juice, absolut!

Kaffe eller te

Å så avslutar ni med jordgubbar :? :D

• Aprilia

Du måste göra hallonsmoothie !!!
    Det här receptet är jättegott. Vi gör alltid det när vi ska lyxa till det på helgen.

2 dl frysta hallon
    2 dl vanilj yoghurt
    juice från 1/2 lime
    1 msk honung
    1 dl lättmjölk

Kör allt i mixer/matberedare i 1/2-1 minut. Servera i fina glas, gärna med sugrör i!

• ottis

dej själv som dessert efter dessa andra goda förslag...

• Ellte

Äh, ta det som förrätt istället...inte tusan orkar man med en sån "dessert" efter all denna frukost :D

• Brudanna

Nybakade små frukotbröd, kanske både grova och ljusa. som är så varma att smöret (riktigt smör) smälter när man brer det

färskpressad juice, kanske på flera frukter

hjortronyoghurt med nån riktigt god müsli

kokta ägg med salt/kaviar

nybryggt kaffe

Färsk frukt som melon, jordgubbar, papaya, passionsfrukt mm

champagne

• Tolin

Scones är smarrigt. Smoothie och färskpressad apelsinjuice också. Scrambled eggs. Smaskens! Amerikanska pannkakor. Mmmmm.... Det enda tråkiga med lyxfrukost är att man blir mätt så fort.

• shalimar

Min m2b gillar när jag lagar helgfrukost, och då tycker han allra bäst om:
    pancakes (amerikanske) med lönnsirap
    vita bönor i tomatsås med någon sorts stekt korv
    scrambled eggs
    bröd, gärna rostat
    ost, gärna flera sorter
    skinka, kalkon eller dyl.
    pastej

... och det roliga är att han äter ALLT det där (och nej, han är inte fet över huvud taget, långt ifrån!!

Andra saker man kan göra är
    * kokta ägghalvor toppade med svart kaviar och en klick majo
    * fattiga (eller rika) riddare
    * färdigbredda mackor ser trevligt ut, tex
    - BLT (två vita brödskivor smorda med majo, med isbergssallad, stekt bacon och tomat emellan och skurna i trekanter för lite extra "lyxeffekt")
    - tonfisk-, skagen-, eller kycklingröra och något salladsblad mellan två brödskivor
    - tomat och mozzarella på italienskt lantbröd eller ciabatta, smord med lite pesto
    - kokt ägg med lite hackad lök och kaviar på kavring eller rågbröd eller vanligt knäcke
    - ädelost, tunna äppelskivor toppat med en valnötskärna, gärna på rostat bröd eller kex

2-3 olika sorters färdiga smörgåsar ser så lyxigt och inbjudande ut!

Svar på tråden Vad är en riktigt lyxig frukost för er?