• Cordy

han förra kk

Min blivende hade innan mig en vän som han ibland var intim med. Det vart aldrig mer än så då han inte var intresserad av henne på sådant sätt. Hon därmed ville mer.

De har varit vänner i drygt 10 år och deras "intima stunder" hände ett par månader innan han träffade mig.

Jag har väldigt svårt med detta. Även om vi varit tillsammans i drygt 1,5 år så har jag ännu inte träffat henne (mitt val). Har svårt just med tanke att sitta där tillsammans, all tre, med vetskapen om att de haft ett antal trevliga stunder tillsammans.

De har idag fortfarande kontakt, men inte lika mycket som tidigare. Tidigare brukade hon komma och sova över.

Dessutom så stör det mig att hon endast ringer honom på mobilen och när han jobbar. Även han ringer henne endast när han jobbar. Har frågat honom om detta och fick som svar "du blir ju så sur när jag prata med henne".

Han har rakt ut sagt att han inte vill få något ultimatum eftersom att detta hände innan vi träffades.

Detta tär på förhållandet då diskusion varit uppe ett antal gånger, senast nu för 30 min sedan!!

Det går bara inte att släppa tanken på dem två. Trodde att det skulle bli bättre med tiden, men icke!!

Ge mig råd!!!!
    Finns det någon som är i samma situation??

• Svar på tråden han förra kk
  •  Miss Cee

Håller med tessideluxe, Ijch och Kaffemoster.

Har han gett dig någon anledning att inte lita på honom?? Hur fick du förresten veta om att de haft ett kk-förhållande? Var det hans om sa det eller fick du veta på något annat sätt??

Det som hände innan dig, dessutom flera månader innan dig, kan naturligtvis vara jättejobbigt att leva med. Men det ger dig inte rätt att bestämma vem han har kontakt med. Iaf inte så länge han sköter det snyggt och har kontakt av rätt anledning.

Eftersom de varit vänner länge så fattar jag att han inte vill sluta prata med henne. I din sits så skulle jag be honom att i fortsättningen sköta sin kontakt hemifrån och inte smyga med den. Om han inte har något att dölja så kan han ju visa det. I gengäld får du göra ditt bästa för att inte sura över detta, även om du gnisslar tänder i hemlighet.
    Som andra steg så skulle jag se till att träffa henne. Säg åt honom att bjuda hem henne till er! Om hon är en kompis först och främst så är det inte mer än rätt att ni blir presenterade för varandra.

Jag har samma sits som du, men skillnaden att sin sambo och hans polare aldrig varit tillsammans på "Något" sätt. Men hon hade (eller har) känslor för honom.
    Jag föredrar att veta vilken sorts kontakt de har. Eftersom hon dessutom träffat mig så inbillar jag mig att hon tänker sig för en extra gång innan hon försöker gå emellan oss, än om jag bara var "Nån teoretisk flickvän" som hon aldrig träffat.

• frulan

Håller med tessideluxe o andra...

Man måste se till sig själv o känna efter om man litar på killen i fråga. Tycker inte att man kan förbjuda o hämma sin älskade. Tror inte att något gott kan komma ur det förutom bitterhet från hans sida. OM han skulle göra något illa, så är det ju faktiskt inte meningen att ni ska vara tillsammans.
    Förstår oxå att han smusslar.

Jag hade det inte lätt i förhållandet innan (otrogen kille o så) o det blev aldrig riktigt bra...
    När jag träffade min man så kände vi båda att det var riktigt rätt o för livet.
    Till saken hör att han har sitt företag med sitt ex o det har de fortfarande. I början kändes det rätt konstigt o jag fattade inte riktigt hur jag skulle klara av det då hon även ingår i familjen som gudmor o så. Hon kommer alltid att finnas där.
    Men som sagt, man får nog lyssna på sig själv. Litar man på sin karl så gör man o man måste PRATA om det.
    Nu träffar jag hans ex oftare än min bästa kompis... så kan det gå o vi kommer otroligt bra överens. Hon var t o m toastmadame på vårt bröllop!

För övrigt tror jag visst på att man kan vara bra vän med killar man haft sex med, jag är ett levande exempel! Till saken hör väl att man inte ska ha mer känslor för personen än kompis o det måste vara ömsesidigt...

• Cordy

Tack för era svar!

Vi hade "bråk" om detta under hela natten. Men vi har löst det lite nu.

Jag har bett honom ge mig tid och kanske se till så att hon kommer hit när vi är flera (kanske på en stormiddag el. likn.) då jag slipper sitta där som "tredje-hjulet". Och om jag inte trivs med henne så kan jag umgås med andra.

Det som ändå stör mig mest är att hon sett honom naken och fått vara nära honom. Han blir liksom inte bara min för hon har ju redan haft honom. Allt "privat" vi gjort har även de gjort.

Jag har nu även sagt till honom att han ska ringa henne hemifrån nu och jag hoppas att han gör det!

Till: Carlssons pling

Har sagt att om hon kommer hit så vill jag inte att hon sover över i vårt gästrum. Kanke någon gång i framtiden, men inte i dagsläget.

Till: tessideluxe

Är medveten om det och försöker. Tack för din ärliga åsikt.

Till: K.C

Vet inte om hon vill ha honom idag, men hon var intresserad av honom förr.

Till: Kaffemoster

Har tyvärr inte någon gammal kk. Jag har den åsikten att man inte kan vara kk och kompisar.
    Dessutom så har hon velat träffa mig ett antal gånger har min m2b sagt.

Till: Miss Cee

Jag litar på honom. Han har aldrig gjort något så att jag slutat lita på honom. Det var han som berättade för mig om de två.
    Tack även för ditt ärliga svar.

Tack allihop för era ärliga åsikter. Jag uppskattar dem starkt.

Han kommer inte bryta kontakt och jag hoppas att hon kommer att uppföra sig på ett vuxet sätt när vi någon gång träffas.

Men man har ju haft dessa "onda" tankar om att hon kommer att berätta om deras trevliga stunder och vara närgåede.
    Sen är jag även rädd att jag kan vara otrevlig mot henne även om jag kommer att försöka att inte vara.

/c

• AnnaZ

Hm lite reflektioner från "andra" sidan. Jag har en jättebra kompis som jag även varit kk med. Om han nu skaffade en flickvän så skulle jag bli jätteledsen om han bara slutade umgås med mig, vi är ju vänner!
    Naturligtvis skulle jag ju vilja träffa henne när det blivit seriöst, och jag skulle ju verkligen försöka vara supertrevlig mot henne. Eftersom han ju valt henne skulle han väl bli ganska sur om jag var otrevlig eller så mot henne, och så gör man väl inte med sina vänner?
    Om jag skaffade en pojkvän och han försökte förbjuda mig att träffa min kompis/fd kk skulle jag allvarligt överväga att göra slut, eftersom jag anser att man inte har rätt att bestämma över nån annan människa.
    Så mitt råd är att du träffar henne (gärna tillsammans med fler), kanske blir ni tom kompisar, han har ju uppenbarligen valt dig så jag tror inte du behöver oroa dig!

• AnnaZ

Glömde en sak. Det där med att hon har delat intima stunder med honom är ju visserligen en sak, men de har ju aldrig delat det ni har - dvs kärlek! Kan säga av egen erfarenhet att ha sex med en kompis är inte samma som att ha sex med nån som verkligen älskar en. Visst får man ett visst band som kanske är mer än "vanliga" kompisar, men det är ju helt skilt från det ni har!

• Hilde

Har en barndomskamrat som jag även under en mycket kort tid var sambo med. Efter att vi förstod att det vi delade inte var den rätta sortens kärlek, så fortsatte vi dock att som alltid ha en nära relation.

Vi har båda varit jätteförsiktiga med hur vi presenterat varandra för våra respektive partner. Har alltid varit öppna med vårt förflutna tillsammans.

Min sambo har inga problem med detta, men min kompis sambo hade nog svårt i början, så jag var jätteförsiktig. Tog alltid med min kille när vi hälsade på och ringde aldrig i onödan. Känner dock igen det där att man talar med varandra från arbetet osv.

Det är en lite knepigt sånt här. Men det är dock alltid förhållandet som måste prioriteras, det är ju den människan som man älskar mest.

• Hilde

Förtydligande: Det är kärleksförhållandet som ska prioriteras, inte kompisrelationen.

• AnnaZ

Jo, visst måste man prioritera förhållandet, men inte helt på bekostnad av sina kompisar (fd kk eller inte)! Mina vänner är oerhört viktiga för mig, men jag ser ingen motsättning med att prioritera både dem och ev pojkvän.

• Hilde

När man väl har ett seriöst förhållande, så tycker jag att detta är viktigare. Inte sagt att alla band måste klippas, men som en föredetta kan man inte bara klampa på som vanligt, utan man måste ta det lite försiktigt och pejla av stämningen lite. Är man inte välkommen så måste man avakta lite.

• AnnaZ

Nä, det är ju den som är i förhållandet som måste sätta gränserna, tror att de flesta fd-ingar fattar det
    Men om man nu vill fortsätta umgås med sin kompis måste väl det också respekteras?
    Det värsta jag vet är kompisar som bara försvinner från jordens yta när de träffar nån. Sen när det tagit slut kommer de förstås tillbaka o vill umgås, då duger man.
    Det går faktiskt att ha både kompisar o pojk/flickvän

• cousin it

Ta tjuren vid hornen och träffa henne. Se till att vara sådär extra jättetrevlig och allt sånt så hon faller för dig plus att din kille då kommer att vara såååå stolt över dig och tycka att jävlar vilken underbar tjej jag har som lyckades ta den här jobbiga situationen och vända på den. Gissa om det skulle glittra i hans ögon om du klarade av det!!!! Mycket tuff situation men fan vilken kick det är när man lyckas och du tro mig - den där lilla svartsjukan kommer att lägga sig om du lyckas.

• Carlssons pling

Håller med cousin it

• Carlssons pling

Go for it! Visa att du är bäst!!

• eymdbest

Att ha egna kamrater fastän man är i en relation är inget konstigt. Att ha gemensamma kamrater det hör till det också.

Men att vilja fortsätta vara kamrat med någon som man varit kk med k a n bli komplicerat. Man har varit intim och gått längre än vad vanlig vänskap brukar göra och det kan göra att det även i fortsättningen skapar späningar.

Kanske är det mer "taktiskt" smart av dig att tillåta din sambo att forstätta ha kontakt med sin kompis...som han också varit kk med. Men jag kan förstå att du känner dig olustig inför det hela.

Jag själv skulle ju inte vilja att alla "one night stands" eller kk som min blivande sambo haft stannade kvar och fanns runt honom hela tiden fast numer i form av så kallade "vänner".

Jag tycker du ska prata med honom om du känner det hela olustigt. Det är inte en fråga om att du vill begränsa hans liv eller förbjuda honom ha kamrater utan mer en känslomässig fråga där du nu vill veta att det är dig han har allra kärast och närmast hjärtat.

• Georgina

För min del kan jag känna tvärtom, att det känns som att det är mindre spänningar när man vet vad det är man ratar. Jag har ett ex som är bland mina bästa vänner, och för mig funkar det jättebra eftersom jag är fullt medveten om hur det är att vara med honom och att jag INTE är kär i honom.

• Meddelande borttaget
  • Marlean

Träffa henne, know thy enemy liksom. Du kommer då se att ni är helt olika, men du vet ju att det är DU som går hem med DIN man nu. Hon har haft sin chans och sumpade den.

Har träffat mina killars ex. Den ena såg tyvärr ut som en vacker docka och min dåvarande puckade pojkvän sa senare att han varit rädd för att jag skulle slå ner henne eller något (jag är rätt stor och stark)... lite kul att HAN var orolig när jag mest satt där och tänkte på hur han måste bytt ner sig... men jag kom över det. Jag hade ju inte TVINGAT honom att bli ihop med mig, de HAR faktiskt en egen vilja mansfolket. ;)

• Carlssons pling

Håller med föregående talare.
    De HAR faktiskt en vilja mansfolket. En egen vilja att göra slut på tramset med sina ex.
    Ok med en kompisrelation men smygkontakter, på jobbet osv. Om de ska ha kontakt med sina ex så ha det öppet.
    Det är ju dessa män som gör fel. Inte exet som tvingar dem. Så på nå´t sätt så vill de ju detta. Kram

• Meddelande borttaget
Svar på tråden han förra kk