• Zyrzan

Atkins, del II

Eftersom atkins myshörna är stängd, kan vi väl fortsätta här!

www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m845390.html

Ovan är till föregående tråd, massor med tips,länkar, snack om frukostar och problem, kolla gärna där...

För mig går det bättre än på länge! Har passerat och blivit 70kiloare nu, totalt har jag gått ner 17.1 kg nu. Visserligen på 1.5 år men jag är så nöjd!! Minst 5 till!

Hur går det för er andra?

• Svar på tråden Atkins, del II
  • Sussili

Jag som har hållit på i 5 veckor har inte varit sugen på något speciellt (jag som älskar kaffebröd) förutom kaffe - som jag har druckit 2 koppar (koffeinfritt) under hela denna tid. Har heller inte fuskat. Vad har hänt nu då tror ni - jo, jag har fått ett sådant jättesug efter fylld belgisk choklad. vet inte om jag har läst om choklad i någon tidning eller om det är att jag ska ha mens nästa vecka men sugen är jag så att jag nästan blir tokig. Trodde att jag skulle kunna dämpa suget och åkte till affären och köpte jordnötssmör (som jag kanske bara har ätit 3 ggr i mitt liv) men inte då, det är den söta chokladen, de belgiska pralinerna som härdar. Har lust att åka till chokladaffären och köpa lite men jag måste försöka hejda mig.

• Katten

HUr gick det med chokladen Sussili?
    Man kommer ur ketos om man äter för mkt mjölkprodukter...beroende pa vilka man ätit förstas.

• Sussili

Jag har INTE ätit choklad - kan inte fatta att jag fått ett sådant sug bara. Jag brukar normalt inte längta efter choklad MEN NU gör jag det något otroligt mycket. Men jag ska ha karraktär.

De enda mjölkprodukter jag har ätit är creme fraiche (har använt det till allt) och lite, lite grädde (inget att prata om).

Kan man vara i ketos mer än 6 veckor? Är det bra? För min del så har jag nog kommit ur ketosen fast jag har nog kommit in igen eftersom jag inte ätit mjöljprodukter sedan förra veckan. Men min sambo han är nog fortfarande i ketos och vi är som sagt var inne på vår 6:e vecka (på söndag har vi hållit på i 6 veckor).

• Sussili

Hur mycket brukar man gå ner i vikt eller i cm /vecka när man kör Atkins i början - jag vill inte veta första veckan eftersom det är då man tappar vatten.

• Tivoli

Hej hej,
    är ny här och hade en del frågor.
    Jag har hållt på i två veckor med Atkins och gått ner 2 kg. Trodde faktiskt att man skulle gå ner ännu snabbare därför undrar jag om jag gör helt rätt. Har ätit helt enligt Atkins hemsidan utan ett enda fusk. Druckit mycket vatten och allt sånt.
    Möjligen i så fall ätit lite för mycket gurka några dagar.... Men jag undrar om man kan äta keso! Det står på hemsidan att man inte ska äta det under introduktionsfasen, men jag har hört att en del gör det. Hur är det egentligen.... Jag dricker Atkins milkshake till frukost och två ägg. Är det ok att dricka milkshaken varje dag eller är det tänkt som "utfyllnad"? Äter även en frukostbar varannan dag, ok?
    Tycker annars att det är en himla bra metod!!

• Bröllopstokiig

Sussli:

Vad bra att du kommit loss! Tycker du ska kämpa vidare så som du äter nu. Att du pallar! jag orkade bara ett par veckor i induktion sen pallade jag inte mer. Hade sån huvudverk alltid på morgnarna när jag vaknade, och suget efter ett äpple gjorde mig tillslut tokig. Gick och luktade på äpplen, blundade och föreställde mig hur det smakade *ler*
    Du ska inte oroa dig över Ketos. Enligt Atkins är det ok att befinna sig i ketos i upp till sex mån. Sedan bör man övergå låångsamt til fas två och återinföra ett nytt livsmedel i taget, per vecka. Tex nån fullkornsprodukt, nötter eller liknande.
    Men det är enligt Atkins. Du läste ju nån GI bok, där är det säkerligen annorlunda. Med South Beach som många gånger påminner om Atkins ska man inte vara i Ketos alls, och det är därför mejeriprodukter är tillåtet där. Din creme fraiche kan säkerligen vara boven i dramat att din viktnedgång avstannat. Försök undvika det ett par dagar och återinför sedan i små mängder. Inte mer än ett par matskeder. Jag vet livet är hårt! ; )

Jo man kan äta vilket kött som helst. Själv äter jag massor med köttfärs. Bra och billig mat och man kan göra biffar som man äter som mellanmål också. Jättegott!
    Fläskkotlett är ju också bra mat som går snabbt att tillaga. Ät mycket fisk om du tycker om det. Fisk har jag tyvärr lite svårt för det ända jag kan äta är makrill i tomatsås. 3 Gram kollisar per hundra. Jättebra proteinkälla och nyttigt fett.

Vad stark du är som lyckas bemästa ditt chokladsug! Jag är impad! För oss kvinnor är det minsann inte det lättase när väl suget efter choklad gör sig påminnt. Jag har själv haft stora problem med det när jag nu äter Atkins. Men det finns hjälp!! Har du inte provat Atkinschokladen. Den funkar super! Särskilt den man kan äta i fas två, men det är ju inte aktuellt för dig *ler*
    Men prova decadence (tror den heter så). Det räcker att man äter lite, sen är behover stillat. Jättebra!

Tänkte på jordnötssmöret. Bra substitut för chokladen. Se bara till så att den är sockerfri.
    Bra kämpat! Fortsätt så!

Tivoli:
    Hej och välkommen hit!
    Att du inte gått ner så mycket Kan bero på att du inte har jättemycket att gå ner? Annars är det relativt vanligt att man inte går ner mer än 3-6 kilo fast det ofta står att man kan gå ner mer. Allt är individuellt. Själv gick jag "bara" ner 2 kilo men det märktes mycket på min lilla mage! Ge inte upp fast du inte gått ner så mycket du hoppades. Det finns fler faser att gå igenom. Kankse inte induktion passar dig och din kropp så bra. Märkte själv att jag mådde betydligt bättre efter fas ett, fast många säger att de "längtar tillbaka till fas ett och ketos".
    Prova dig fram vad din kropp funkar av! Lägg gärna in lite träning i kompination med atkinskosten. Då funkar förbränningen ännu bättre såklart.

Du ska inte äta Keso i fas ett. Väl istället nån annan fet ost tex Gouda. Unna dig att äta mycket som du inte tillåtit dig tidigare! Ost åt jag aldrig förr men det är ju jättegott. Att få äta det nu är ju rena lyxen!
    Milkshaken kan du dricka utan problem och liksaså frukostbaren. Men blir du mätt på en frukostbar? Jag skulle behöva äta tio för att bli mätt!

Ät och var glada allihop!

Kram

• *tildis*

Förrsten Jazzkatten:

Välkommen hit du med såklart!
    Tips:
    Köp atkins kokbok! Den är jättebra med många smarriga recept. Inte så krångliga heller!

Annars kan du tex göra olika köttfärsröror, äggröra med köttfärs i, fisk på tvären och längden m.m. Kolla in alla tillåtna livsmedel och utgå från det. Ibland gör jag en jättegod grönsakslåda. Massor av tillåtna grönsaker tex grön paprika, blomkål, broccoli m.m som jag tar riven ost på och in i ugnen. MMM!

• Sussili

Tildis:
    Tack för ditt svar och ditt beröm
    Idag har jag druckit koffeinfritt kaffe och har ont i huvudet (lite konstigt tycker jag dock).

En ny fråga; jag kan alltså äta revbensspjäll och broskrängor utan problem?

• *tildis*

Revbensspjäll går bra! Du bör dock vara medveten om att det ibland kan vara socker i kryddan de använder. Tydligen är det det på vissa grillade kycklingar. *gggrrr* Kebabsallad är ett tips annars! Min favorit sen måååånga fredagskvällar.

Vad är det sistnämnda? Broskrängor? Aldrig hört förr :)

• Sussili

Jag kryddar själv köper nästan aldrig färdiggrillat och i så fall (om jag köper kyckling) tar jag, av gammal vana, bort skinnet

• Sussili

Hur är det för er andra; själv äter jag p-piller, tog mitt sista igår OCH fick mens igår. Det har väl aldrig hänt förut. Tar jag sists tabletten på torsdagen brukar mensen komma igång på söndagen. Kan det bero på dieten tro? Jag har ju hållit på med dieten i snart 6 veckor och inte haft sådana problem tidigare men nu har jag tydligen hamnat i ketos och kanske det är anledningen. jag läste på ett annat forum om någon som körde lågkolhydratdiet och fick mens ca. 1 vecka innan hon skulle haft det - TROTS att hon åt p-piller. Hur har ni haft det?

• *tildis*

Jo jag har både fått mellanblödningar och att mensen komit tidigare än jag beräknat. Jag gjorde till och med gravtest som var negativt. När jag gått två veckor induktion kom mensen när jag hade ett piller kvar, precis som du brukar det ta tre dagar efter sista pillret innan mensen kommer. Men nu bara kom den helt plötsligt. Sen slutade den efter en vecka och kom tillbaka två veckor senare. Jag förstod ingenting och tänkte inte på att det kunde ha med dieten att göra, men nu i efterhand förstår jag att det måste ha varit ketos som gjorde det. Fick ocså sendrag mitt i natten. Kunde vakna och få detta och det gjorde såååå ont!
    Nu när jag lämnat induktionen är min kropp återställd igen. Inga sendrag och mensen funkar perfekt igen. Blev väldigt dålig i magen av induktionen också, men nu är den också relativt bra igen.
    Tror nog att din krånglande mens beror på dieten. Det jag har undrat lite är då bara... varför reagerar kroppen med strulande mens och sendrag???????????? Det känns på något sätt som kroppen protesterar "sluta äta på detta viset!"
    Lite skrämmmande... eller hur?

• Sussili

Ja visst är det konstigt. men jag vet att kroppen reagerar både vid viktökning och viktminskning. Vid ett tillfälle för många år sedan (jag åt inte p-piller då) då ahde jag också gått upp i vikt och körde en blandad typ av bantning med 1 månads fasta och andra saker (ingen lågkolhydratdiet dock). Under 6 månader hade jag inte mens - ingen kille heller (så att jag var gravid var ju uteslutet), skönt att slippa mensen under så lång tid, men visst var det skönt när den kom tillbaka - då jag börjat äta som vanligt igen.

Jag funderade lite på hur det kunde bli såhär denna gång, men det kan ju vara möjligt att jag inte har varit i ketos mer än några dagar i taget under denna lågkolhydratdiet (och att det är därför mensen inte börjat strula förrän nu efter så här många veckor - förra mensperioden var det ju inget problem med) - tror att det beror på att jag åt för mycket mejeriprodukter mellan varven.

Jag ser dock inget problem med att hålla på att äta som jag gör nu - jag räknar inga kolhydrater men tror inte att jag får i mig särskilt många - men jag klarar mig bra utan både potatis, ris, bröd och pasta. Mina svagheter ligger i kaffebröd och glass men det kan jag ju bara drömma om. jag är en väldigt karraktärfast typ Har jag bestämt mig för att gå på en diet så brukar jag fullfölja den, men jag ska erkänna att jag tänker äta glass och eventuellt belgiska chokladpraliner (och kanske ett äpple - saknar frukt) så fort jag går över till nästa fas. Bäst att jag håller mig kvar på första nivån

• Sussili

Det är lite dålig fart på den här tråden tycker jag. Kom igen och skriv! Det är så inspireranmde att läsa om hur det går för andra

• Filippa_K_

Hej hej. Jag vill börja med Atkins dieten! Jag har många kilon att gå ner. Har provat det mesta... Nu behöver jag råd & tips Om ni vill får ni gärna skriva!
    Frågor:
    * vad kan jag äta?
    * hur mycket?
    * hur ofta?
    *kan ni rekommendera en bra bok som utförligt & på svenska berättar hur osv, om Atkins m.m.?

Tack!!!
    Kram

• Sussili

Hej Filippa K
    Jag har inte helt kört med Atkins men min lågkolhydratsdiet ligger för tillfället närmst Atkins.
    Jag kan inte råda dig så där jättebra men du kan kika in på Atkins hemsida atkins-se.com/billboard/ där du säkert kan hitta lite av det du söker.

Lycka till med viktminskningen

• Bröllopstokiig

Hej hopp!

Filippa, Jag skulle råda dig att köpa böckerna. Eller låna på biblioteket. De är så jätte himla bra och du får svar på alla frågor du har! Det är värt några hundralappar. Annars är ju hemsidan kanon som Sussili sa. Finns ett bra forum Bendro.net som diskuteras mycket angående atkins, och de är snabba och bra på att ge råd och inspiration när man behöver det.

Jag tycker din inställning låter förnuftig Sussili. Tror inte det är så nödvändigt att räkna kollisar på pricken. I induktionen gjorde jag det men sen tog jag bara på ett ungefär och det funkade bra för mig.

Min svaghet är både glass, godis, chips, kaffebröd och allt annat onyttigt! *ler stort* I början var jag jätteduktig och höll mig till Atkinsprodukter. Men nu har jag börjar köra en blandning av atkins och south beach som passar mig och min mage lite bättre. Motionerar också betydligt mer så ska jag vara ärlig såå..... jaaaa.... jag äter faktiskt lite godis eller chips en gång i veckan. Och det är så gott!!!!!!!!!! Oj oj oj ni anar inte! *haha*
    Men jag tycker jag är värd det. Har fått lite sundare inställning till mat efter min atkinsdiet. Jag märker ju tydligt att jag mår dåligt av att äta det där goda, men måste ändå ha det för jag tycker inte livet är värt nåt annars. Men håller mig till liiite. Till skillnad från innan.
    Jag är ju ute och springer mycket numera också och att inte äta några kollisar alls då skulle jag dö av. Så nu äter jag typ Atkins fas 3 skulle man kunna säga.
    Jag går ner i vikt även om jag tar den här ätardagen, och min motion funkar utmärkt än så länge utom min dumma mage som inte riktigt vill försvinna. Ska kämpa vidare för att få den mindre. Trodde Atkins kunde hjälpa mig med den men där tog jag miste! Men men.... Livet är hårt ibland eller vad säger ni?

• Guccigirl

Hej Atkins tjejer!

Ville bara säga att jag går en atkins kurs och har lärt mig jätte mycket om hur kroppen och maten fungerar.Får kursmaterial varje vecka och väger oss och mäter oss-jätte bra! Själv har jag gått ner 5.5 kg på 2 veckor vilket är underbart! Hade dock ett återfall förra veckan då jag fick maginfluensa och började efteråt äta rostat bröd och proviva...åh då vad det kört!!! sedan åt jag MCdonalds,fikabröd,tårta och godis...men jag gick bara upp 3 hg! när vi vägde oss i måndags! skönt!!! Men nu kör jag stenhårt igen och hittils så tror jag att jag har gått ner 1.5 kg på dessa dagar men det ska bli kul att se på måndag.Jag har minskat bra i cm runt kroppen.Så vill ni fråga något eftersom jag kan förmedla lite vad som sägs på kursen så får ni jätte gärna fråga! Kram Kram

• *Vårblomma*

Hallå alla Atkinsanhängare!

Hur går det för Er?
    Hoppas att ni har det bra och vikten går nedåt!

• *Vårblomma*

Har ni nått några framsteg i bacondjungeln??

Är själv nojig att jag äter för mycket kolisar, men jag äter bara sådant från den tillåtna listan så det borde ju vara ok... men i bland blir man lite överkänslig bara.

Hej hopp!

Svar på tråden Atkins, del II