• Sindra

Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?

Vi vill skriva i inbjudan att vi önskar oss bidrag till bröllopsresan, för att underlätta för gästerna. Hur skriver vi det på ett bra och nekelt sätt?
    Tacksam för hjälp...

• Svar på tråden Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?
  • JAJJ

Går man på bröllop så har man med sig present, vett och etikett. Vad spelar det för roll om man meddelar det i inbjudan eller om man ber de som tar emot svaren berätta vad man önskar sig om någon frågar? Det tycker jag är precis samma sak. Antingen berättar man väl vad man önskar sig eller om man tycker det är fel så berättar man det inte alls. Båda alternativen funkar tycker jag. Men som gäst så vill jag väldigt gärna veta hur jag kan förhöja brudparets lyckliga dag ännu mer! Personligen ser jag hellre att dom berättar än att jag måste ringa och fråga.

• eja

JAJJ, om det är etikettmässigt att ha med present, varför är det bara gästerna som ska följa etiketten? Brudpar som skriver önskemål på inbjudningskorten gör det ju inte.

Själv tar jag med en present främst för att jag tycker att brudparet förtjänar den genom att vara trevliga vänner. Säger de däremot till i förväg att de vill ha pengar istället så tar jag bara med det för att jag måste. För egen del föredrar jag gåvor som gästerna vill ge mig, men det verkar ju variera vad som känns bäst att ta emot, minst sagt. ;)

• Lindha

Åhh jag blir så himla trött på alla som skriver att man är girig för att man önskar sig pengar till bröllopsresan! Folk som önskar sig dyra brödrostar, servicer, popcornmaskiner osv dom e minsann inte giriga!
    Tycker att det låter mycket bättre om man lägger fram det genom att skriva en fin dikt på inbjudan än att låta gästerna få veta det när dom ringer och frågar. Tycker att det låter "girigare" att bli upplyst av någon annan att brudparet önskar sig pengar till resan. Finare att "linda in" det i en dikt! Men det är ju min åsikt då!

• LisaML

Lindha:

Jag gör inte själv någon skillnad mellan att önska sig pengar eller andra gåvor, och det verkar de flesta andra inte heller göra. Andra gåvor har ju också ett penningvärde så det är absolut inte av den anledningen jag själv inte kommer att uppge mina önskemål i inbjudan. Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att detta är ett laddat ämne och vi kommer aldrig att nå fram till ETT svar på frågan här på BT, trots oändliga debatter.

Någon kan kanske hjälpa Sindra med hennes förfrågan, för hon bad ju inte om våra åsikter utan bara en bra formulering! Ursäkta Sindra att jag delat med mig av mina oönskade åsikter!

• JAJJ

Eja, jag talar som bröllopsgäst. Till ett bröllop vill jag gärna ha med mig en present som jag vet att brudparet vill ha. Det är en kanonbra vägledning om man behöver tips. Om jag däremot redan har ett uppslag till en present som jag tycker passar det brudparet perfekt så köper jag den istället. Men att vara en av 15 som har med sig brödrost är ju inte kul! En önskning är inte ett måste. Om du önskar dig en hund av din mamma när du fyller år så är det ju inte så att hon MÅSTE köpa dig en hund, eller hur. Att som brudpar ha en önskelista är dessutom helt KORREKT om man nu önskar ha det. Jag undrar bara över dubbelmoralen i att säga att brudparet gör fel om dom skriver sina önskningar på inbjudningskortet men att det är rätt att muntligen meddela via någon annan vad man önskar sig. Det kallar jag dubbelmoral. Kontentan av mitt inlägg är alltså att antingen har man önskelista eller så har man det inte, båda alternativen är korrekta. Men smygvarianten går bort tycker jag. Om det inte är snyggt att önska sig via inbjudningskortet så kan det ju inte var snyggt att önska sig på något annat sätt heller.

• Norren

Håller helt med JAJJ. Det är lika mycket "fel" att plocka fram stora önskelistan ur bakfickan (via toastmaster eller annan) om man tycker att det är "fel" att skriva en rekommendation på inbjudan.

Klart ni ska skriva något fint på inbjudan. Bidrag till en resa är en underbar gåva som verkligen uppskattas.

• Sindra

Det är helt ok, tycker det är intressant att höra vad ni tycker, ordet är ju fritt härinne, eller hur?
    Dock har jag inte ändrat mig, jag anser att det inte är annorlunda att skriva på inbjudan vad man önskar sig än att tex. ha en önskelista på nätet ellr att be sina föräldrar meddela folk. Men tack för alla åsikter!

• Lindha

Här är en dikt som jag fick som tips i ett tidigare inlägg...

Iljuva sommartider
    Vi framåt altaret skrider
    önskar att er som gäster få
    hoppas att ni det kan förstå
    Skålar och vaser vi har en massa
    dock en liten och skral kassa
    Så om ni oss en present vill ge
    lite pengar till bröllopsresan kan vi be.

Tror att vi ska använda den,,,

• JAJJ

Sindra, har tyvärr inget förslag på hur du kan skriva, men har du sökt på gamla inlägg. Har för mig att jag läst en gullig liten dikt i ämnet härinne tidigare.

• Lindha

Här kommer en till som jag fått som tips..

I våra hyllor klirrar glas
    byrån pryds av mormors vas.
    skåpen fylls av vitt porslin
    bordet täcks med duk av lin.
    Hitta present blir inte lätt,
    vi tänkt till och fann ett sätt.
    Öppnar konto i sommarhetta
    där ni valfri slant kan sätta.
    Era bidrag kan sedan räcka
    för oss kära i Nice en vecka

Svar på tråden Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?