• JAJJ

Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?

Jag skulle bli jätteglad om jag blev bjuden till ett bröllop där det i inbjudan står vad brudparet önskar sig. Då skulle man inte behöva fundera över det och inte heller riskera att köpa någonting de lyckliga tu inte alls vill ha eller något de redan fått.

• JAJJ

Går man på bröllop så har man med sig present, vett och etikett. Vad spelar det för roll om man meddelar det i inbjudan eller om man ber de som tar emot svaren berätta vad man önskar sig om någon frågar? Det tycker jag är precis samma sak. Antingen berättar man väl vad man önskar sig eller om man tycker det är fel så berättar man det inte alls. Båda alternativen funkar tycker jag. Men som gäst så vill jag väldigt gärna veta hur jag kan förhöja brudparets lyckliga dag ännu mer! Personligen ser jag hellre att dom berättar än att jag måste ringa och fråga.

• JAJJ

Eja, jag talar som bröllopsgäst. Till ett bröllop vill jag gärna ha med mig en present som jag vet att brudparet vill ha. Det är en kanonbra vägledning om man behöver tips. Om jag däremot redan har ett uppslag till en present som jag tycker passar det brudparet perfekt så köper jag den istället. Men att vara en av 15 som har med sig brödrost är ju inte kul! En önskning är inte ett måste. Om du önskar dig en hund av din mamma när du fyller år så är det ju inte så att hon MÅSTE köpa dig en hund, eller hur. Att som brudpar ha en önskelista är dessutom helt KORREKT om man nu önskar ha det. Jag undrar bara över dubbelmoralen i att säga att brudparet gör fel om dom skriver sina önskningar på inbjudningskortet men att det är rätt att muntligen meddela via någon annan vad man önskar sig. Det kallar jag dubbelmoral. Kontentan av mitt inlägg är alltså att antingen har man önskelista eller så har man det inte, båda alternativen är korrekta. Men smygvarianten går bort tycker jag. Om det inte är snyggt att önska sig via inbjudningskortet så kan det ju inte var snyggt att önska sig på något annat sätt heller.

• JAJJ

Sindra, har tyvärr inget förslag på hur du kan skriva, men har du sökt på gamla inlägg. Har för mig att jag läst en gullig liten dikt i ämnet härinne tidigare.

• JAJJ

Jag menar naturligtvis att om det inte finns önskningar så är ju risken rätt så stor att den gåva man medhaver inte är unik iallafall. Som du inte ännu riktigt förstått så talar jag inte heller om min egen inbjudan. Jag talar om hur jag som gäst skulle se på saken om jag fick en inbjudan innehållandes en önskning. Men det är ju tyvärr uppenbarligen så att hur man än gör, vad man än skriver, vilka man än bjuder, vad man än bjuder på osv på sin bröllopsdag så finns det alltid människor som helt enkelt inte bara kan glädjas åt en så fin ära att få närvara vid någons bröllop. Utan de måste helt enkelt söka fel och misstag att hänga upp sig på. Jag önskar alla brudpar 100 procentig lycka på era bröllopsdagar, hoppas att ni slipper allt för många gäster som är missnöjda bakom ryggen på er.

• JAJJ

Jag vill absolut inte ha något medhåll, då har du verkligen inte förstått mig. Jag tycker att man ska acceptera ANDRA människors val över hur DE vill ha det!!! Jag tycker att man ska hålla med brudparet i deras val inte alltid ifrågasätta.
    Min syftning var till hur många av de inlägg som man läser här besvaras. Önskelista, bjuda barn eller inte, fri bar osv och hur man hör hur det talas runt andras bröllop. Det verkar alltid finnas någonting som folk hittar att störa sig på helt enkelt. Jag förstår att det kanske lät lite fel i sammanhanget. Jag tycker bara att man kan accpetera andra människors val i sin helhet sålänge som det inte är av ondo och elakhet utan helt enkelt ett uttryck för deras önskan om hur dom vill ha det.

• JAJJ

Eja, jag förstår hur du menar. Men min önskan är att man i sina inlägg kanske mer skulle kunna fokusera på att berätta hur man själv valt att göra och varför man valt detta snarare än att utgångspunkten ska vara att ha, i många fall, ganska så hätska uttlanden om det alternativ man valt bort. (se tex inläggen om betalbar) Det blir ju så tråkig stämning. Man vill ju gärna ha så roligt som möjligt i sin bröllopsplanering. Jag ska verkligen noga tänka mig för i hur jag uttrycker mig i fortsättningen, hoppas att fler också kan/vill göra det. Så att vi alla kan arbeta för att få en riktigt bra stämningen härinne, även då uppenbart känsliga ämnen diskuteras. I kväll ska jag börja skriva mina inbjudningar, utan önskning i mitt fall. Ett av två bra val! Skriver för hand på små kort så jag valde det kortare alternativet. Men först ska jag ut en stund i solskenet! Ha det bra! J

Svar på tråden Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?