• Sindra

Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?

Vi vill skriva i inbjudan att vi önskar oss bidrag till bröllopsresan, för att underlätta för gästerna. Hur skriver vi det på ett bra och nekelt sätt?
    Tacksam för hjälp...

• Svar på tråden Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?
  • Essi

det finns några "färdiga" verser man kan skriva in. Har läst dem här på forumet någonstans. Kan bara inte hitta dem just nu...

• Exakt

Vi skrev sist på inbjudningskortet:
    Funderar ni på bröllopspresent?
    Brudparet önskar sig presentkort på Forex till bröllopsresan.

Har sett exempel på rim här på BT, men det fick inte plats på vårt inbjudningskort. Alla gästerna som vi pratat med tyckte det var bra att vi skrivit ut vad vi önskade och att det var en lättnad för dem eftersom det ofta är svårt att hitta på en bra present.

• LisaML

Ett tips:

Skriv inte vad ni önskar er i inbjudan. Låt istället de som tar emot svaren på inbjudan upplysa om era önskemål VID FÖRFRÅGAN! Det fungerar jättesmidigt då de som hör av sig oftast brukar fråga, och ni slipper verka giriga. Det är lite känsligt att ta upp önskemål redan i inbjudan.

• Jobbet

Hej Exakt,

Hur funkar ett presentkort på Forex? Dum fråga kanske...

• Tolin

Håller med LisaML. Skulle aldrig tvinga på någon mina önskningar om de inte efterfrågas.

• JAJJ

Jag skulle bli jätteglad om jag blev bjuden till ett bröllop där det i inbjudan står vad brudparet önskar sig. Då skulle man inte behöva fundera över det och inte heller riskera att köpa någonting de lyckliga tu inte alls vill ha eller något de redan fått.

• Frango

Jag tycker absolut inte att man skriver ut vad man önskar sig på en inbjudan, det ser ut som om det är tvång att köpa en present och den borde ju vara frivillig.

• Sindra

Fast det handlar ju inte om att man tvingar gästerna till något, det är en hjälp till gästerna, men förstås frivilligt! Och om jag är gäst på ett bröllop vill jag ju hellre ge något till paret som de vill ha, än något de tex. redan har och att bidra till en underbar resa är väl perfekt, då vet man att de verkligen blir glada och det är väl det som är meningen, eller...?

• LisaML

...och det kan de få uppöysningar om vid förfrågan!

• eja

Om jag vill ge brudparet något de vill ha, så frågar jag brudparet vad de vill ha. Alternativt så ringer jag deras föräldrar, eller toastmastern. Däremot finns det inget sätt (och nu lär jag väl bli påhoppad) att säga vad man vill ha i en inbjudan utan att det ser ut som att det är allt ni kan tänka er, och det som krävs för att komma som gäst med hedern i behåll. Det spelar ingen roll hur mycket dikten rimmar eller hur glada ni blir för alla gåvor och försöker linda in det, det är helt enkelt inte snyggt att göra så.

Svar på tråden Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?